Tα μυστικά ενός μεγάλου placement, οι τίτλοι τέλους για ΑΝΕΚ, οι επενδυτές ψαρεύουν μικρομεσαία, τα Όσκαρ της ναυτιλίας και το σύνθημα της JP Morgan

Από μέρα σε μέρα, όπως σας έχει γράψει η στήλη, αναμένεται να ανοίξει το βιβλίο προσφορών για το 10% που μπορεί να φτάσει και το 12% της HelleniQ Energy. Πλέον με επενδυτική βαθμίδα και από τη Fitch, καλά έκαναν οι βασικοί μέτοχοι και περίμεναν μερικές μέρες. Η στήλη μαθαίνει πως ήδη το επενδυτικό ενδιαφέρον είναι σημαντικό και θεωρείται δεδομένη η κάλυψη.

Μαθαίνουμε επίσης πως εξετάζεται να γίνει η διάθεση μόνο σε επαγγελματίες, δηλαδή να μην δοθούν μετοχές σε μικροεπενδυτές και γενικότερα ιδιώτες. Ίσως να μην φτάνουν για όλους, αλλά έχουμε την αίσθηση πως αν γίνει έτσι μάλλον το discount θα είναι μικρό, αφού θα μείνουν αρκετοί παίκτες εκτός. Από την άλλη και η διακράτηση ίσως παίξει ρόλο και αν κάποιοι δηλώσουν πρόθεση να κρατήσουν τις μετοχές για μεγάλο διάστημα, ίσως δοθεί καλύτερη έκπτωση, αλλά πάλι όχι πάνω από 10%.

Το πετυχημένο placement της Alpha Bank, αλλά και αυτό της Εθνικής Τράπεζας, έχει ανοίξει την όρεξη των επενδυτών για ελληνικά assets και η HelleniQ Energy είναι ένα ισχυρό ελληνικό asset που λόγω μικρής διασποράς δεν έχει ξεκλειδώσει την αξία της. Οι επενδυτές που θα πάρουν τις μετοχές θα λάβουν σε κάτι παραπάνω από 1 μήνα και την πρώτη επιβράβευση που δεν είναι άλλη από το προσωρινό μέρισμα των 0,30 ευρώ, του οποίου η αποκοπή θα γίνει 10 Ιανουαρίου.

Μόλις δηλαδή που θα έχουν γυρίσει από τις διακοπές θα έχουν μία καλή «είσπραξη» για να καλύψουν μέρος από τα έξοδα των Χριστουγέννων. Για να μην ξεχνιόμαστε τα δημοσιευμένα καθαρά κέρδη στο τρίτο τρίμηνο ανήλθαν στα 300 εκατ. ευρώ και στο εννεάμηνο στα 462 εκατ. ευρώ. Με μία αποτίμηση 2,3 δισ. ευρώ η μετοχή είναι σχετικά εύκολο να είναι μεταξύ των πρωταγωνιστών του 2024. Μετά το συγκεκριμένο placement παίρνει σειρά το αεροδρόμιο Ελ. Βενιζέλος, όπου και γι’ αυτό η στήλη μαθαίνει πως το ενδιαφέρον είναι ζωηρό!


Ένας κύκλος έκλεισε χθες για τους μετόχους της ΑΝΕΚ, οι μετοχές της οποίας διαπραγματεύτηκαν για τελευταία φορά στο Ελληνικό Χρηματιστήριο. Η εταιρεία που ιδρύθηκε το 1967 με τη συμμετοχή εκατοντάδων Κρητικών και το 1998 πέρασε το κατώφλι της Σοφοκλέους (τότε) στην τιμή των 8,80 ευρώ αν θυμόμαστε καλά, γίνεται τώρα Attica Συμμετοχών. Την Παρασκευή θα ξεκινήσει η διαπραγμάτευση των νέων μετοχών και οι μέτοχοι της ΑΝΕΚ θα έχουν πλέον μετοχές της ΑΤΤΙΚΑ.

Η Attica Συμμετοχών θα υλοποιήσει ένα μεγάλο επενδυτικό πρόγραμμα τα επόμενα χρόνια και θα πρωταγωνιστήσει στον ακτοπλοϊκό κλάδο. Χρηματιστηριακά με την είσοδο των νέων μετοχών θα αυξηθεί η εμπορευσιμότητα, αλλά χρειάζεται ακόμα μεγαλύτερη και επειδή θα είναι και η μόνη εκπρόσωπος του κλάδου στο Χρηματιστήριο θα μπορεί να ξεδιπλώσει τις προοπτικές της και να προσελκύσει επενδυτές. Στην αγορά ακούγονται πληροφορίες και για αύξηση κεφαλαίου, η οποία θα μπορούσε να βελτιώσει την εμπορευσιμότητα και να ισχυροποιήσει τον ισολογισμό.


Πολλά μικρομεσαία με αφορμή και τη διόρθωση της αγοράς τους προηγούμενους μήνες έχασαν σημαντικό έδαφος και απομακρύνθηκαν από τα υψηλά που είχαν γράψει το καλοκαίρι. Σταδιακά παρατηρείται μία επιστροφή του επενδυτικού ενδιαφέροντος σε αυτές τις μετοχές, με αποτέλεσμα κάποιες να έχουν επιστρέψει στα υψηλά τους ή ακόμα να έχουν γράψει και νέα. Στελέχη της αγοράς δεν αποκλείουν ένα year end rally στις μετοχές της συγκεκριμένης κατηγορίας, ενώ τονίζουν και το γεγονός ότι πολλές έχουν βελτιώσει τη συμπεριφορά τους στο ταμπλό.

Μία από αυτές και η Ικτίνος, η οποία ενώ τις προηγούμενες εβδομάδες είχε αξιόλογες εντολές πώλησης και υποχωρούσε με υψηλούς όγκους, στις τελευταίες συνεδριάσεις ανακάμπτει και έχει αποκτήσει καλύτερους αγοραστές. Ο όμιλος έχει επηρεαστεί από την άνοδο των επιτοκίων και φυσικά την πορεία της Κίνας, με αποτέλεσμα να μειωθούν οι πωλήσεις μαρμάρου στη συγκεκριμένη αγορά.


Μεγάλα ονόματα της ελληνικής ναυτιλίας, διεθνούς κύρους,  βραβεύτηκαν με τα ναυτιλιακά «όσκαρ» στο πλαίσιο των Greek shipping Awards – Lloyd’s List, ένας θεσμός που διατηρείται την τελευταία 20ετία.

Συγκεκριμένα με βραβεία τιμήθηκαν οι Tsakos Energy Navigation, μία από τις πρώτες ναυτιλιακές εταιρείες που εισήλθαν στην αγορά του LNG του δρ. Νίκου Τσάκου, η Alpha Gas με τους Φραγκίσκο και Αντώνη Κανελλάκη γιούς της Άννας Αγγελικούση, TMS Cardiff Gas συμφερόντων Γιώργου Οικονόμου, Capital Gas του Ευάγγελου Μαρινάκη, GasLog του Πήτερ Λιβανού, Maran Gas Maritime της Μαρίας Αγγελικούση και Dynagas του Γιώργου Προκοπίου.

Στις υπόλοιπες κατηγορίες τα βραβεία ήταν: Εταιρεία Ξηρού Φορτίου η Diana Shipping, συμφερόντων του κ. Συμεών Παληού, Εταιρεία Δεξαμενοπλοίων η Tsakos Energy Navigation, η Επιβατηγός της Χρονιάς η Celestial Cruises, Ναυλομεσίτης της χρονιάς η Cass Technava, ναυτιλιακός χρηματοδότης η Alpha Bank, βραβείο τεχνολογικού επιτεύγματος έλαβε η ERMA FIRST.


Σε άνοδο 9,5% του τζίρου των αλυσίδων σούπερ - μάρκετ οδήγησαν οι ανατιμήσεις στο χρονικό διάστημα Οκτώβριος 2022 - Οκτώβριος 2023, καθώς η μέση αύξηση του όγκου των πωλήσεων ανήλθε στο 1,7%, ενώ η μέση αύξηση των τιμών είναι 7,7%.

Αυτό προκύπτει από τα στοιχεία έρευνας της εταιρείας Circana (πρώην IRI), ενώ σύμφωνα με τις ίδιες μετρήσεις, στο ίδιο δωδεκάμηνο, οι υψηλότερες ανατιμήσεις καταγράφονται στα είδη καθαριότητας σπιτιού, όπου ήταν 9,6%, ενώ τα προϊόντα προσωπικής φροντίδας και υγείας βρίσκονται στο +7,7%. Πιό περιορισμένες ήταν οι ανατιμήσεις στα τρόφιμα όπου η αύξηση που καταγράφεται ήταν στο  7,6%. 

Ένα άλλο στοιχείο που δείχνει τη μεταστροφή των καταναλωτικών συνηθειών είναι και αυτό του καταμερισμού του τζίρου ανά μέγεθος καταστημάτων, όπου και καταγράφεται η τάση της τελαυταίας τετραετίας, όλο και περισσότεροι καταναλωτές να προτιμούν τα μικρά καταστήματα της γειτονιάς, έναντι των hypermarkets.

Έτσι, τα μικρότερα καταστήματα ως 400 τετραγωνικά μέτρα, κατέγραψαν μεγαλύτερη αύξηση στις πωλήσεις τους, της τάξεως του 14,8%. Ακολουθούν τα καταστήματα επιφανείας πάνω από 2.500 τετραγωνικά μέτρα, με 13,6% λόγω των προσφορών. Τα καταστήματα της κατηγορίας από 400 ως 1.000 τετραγωνικά μέτρα καταγράφουν αύξηση πωλήσεων 9,9%, ενώ στα σούπερ μάρκετ από 1.000 ως 2.500 τετραγωνικά μέτρα η αύξηση των πωλήσεων περιορίζεται στο 6,8%.

Σε ό,τι αφορά τον όγκο των πωλήσεων, την υψηλότερη αύξηση καταγράφουν τα τρόφιμα με 1,8%, ενώ, αντίθετα, μείωση 0,2% σημειώνεται στα είδη καθαρισμού σπιτιού.


Mε το σύνθημα «Greece is the word» αρχίζει να ξεδιπλώνει τη στρατηγική της στις αγορές της Κεντρικής, Ανατολικής Ευρώπης, Μέσης Ανατολής και Αφρικής για την επόμενη χρονιά η JP Morgan. Η άποψη της επενδυτικής τράπεζας είναι οτι η Ελλάδα έχει δυνατές προοπτικές και θα είναι της μόδας στα επενδυτικά ραντάρ το 2024. Η Ελλάδα, όπως αναφέρει σε έκθεσή της, είναι ξεκάθαρο «overweight» το 2024, χάρη στις χαμηλές αποτιμήσεις και τη σταθερή ροή αναθεωρήσεων των κερδών ανά μετοχή στον κλάδο των τραπεζών.

Η JP Morgan εκτιμά οτι οι ελληνικές μετοχές που συμμετέχουν στον δείκτη MSCI EMEA θα έχουν τις υψηλότερες αποδόσεις. Προβλέπει ράλι 19% στο βασικό της σενάριο το 2024, ενώ στο bullish σενάριο η άνοδος μπορεί να φτάσει μέχρι το 30%. Ο δείκτης MSCI EMEA αναμένεται να σημειώσει άνοδο 9% μέχρι το τέλος του 2024. Οι μετοχές των ελληνικών τραπεζών συνεχίζουν να εμφανίζουν discount σε σύγκριση με αυτές της ευρωζώνης, παρά την υψηλότερη απόδοση στα ίδια κεφάλαια (ROE), ενώ και η ελληνική οικονομία θα σημειώσει υπεραπόδοση σε σχέση με την ευρωζώνη.


Ο υπουργός Οικονομίας της Γερμανίας Ρόμπερτ Χάμπεκ αναγκάστηκε να ακυρώσει το ταξίδι του στο Ντουμπάι για την διάσκεψη για το κλίμα COP28, λόγω της μεγάλης αναταραχής που έχει προκαλέσει η απόφαση του Συνταγματικού Δικαστηρίου της χώρας σχετικά με την χρήση των κονδυλίων που είχαν περισσέψει από ό,τι προοριζόταν για την αντιμετώπιση της πανδημίας.

Για την ακρίβεια, η ακύρωση του ταξιδιού έγινε κατόπιν εντολής του καγκελαρίου Σολτς, ο οποίος θέλει οπωσδήποτε να βρεθεί λύση στα προβλήματα που προκάλεσε η απόφαση και να σταματήσει το «πάγωμα» των νέων δαπανών που αποφάσισε ο αρμόδιος για τα δημοσιονομικά υπουργός Οικονομικών Κρίστιαν Λίντνερ.

Οι συνομιλίες μεταξύ των τριών κομμάτων του κυβερνητικού για την άρση του αδιεξόδου είναι ήδη σε εξέλιξη και αναμένεται να κρατήσουν όλη την τρέχουσα εβδομάδα. Όμως, παρά το πάγωμα των δαπανών και την κατάσταση εκτάκτου ανάγκης μέσα στην κυβέρνηση, κάποιες τυχερές επιχειρήσεις παίρνουν τα χρήματα που τους έχει υποσχεθεί η κυβέρνηση.

Σύμφωνα με την επίσημη ανακοίνωση του υπουργείου Οικονομίας και τις δηλώσεις του υπουργού Χάμπεκ, η ομοσπονδιακή κυβέρνηση θα διαθέσει 564 εκατομμύρια ευρώ για την χρηματοδότηση του εργοστασίου μπαταριών της σουηδικής Northvolt AB που είναι υπό ανέγερση στην περιοχή Χάιντε του κρατιδίου Σλέσβιγκ Χολστάιν στα βόρεια της χώρας. Το ποσό αυτό αποτελεί μέρος της συνολικής επιχορήγησης, ύψους 700 εκατομμυρίων Ευρώ, που έχει συμφωνηθεί να λάβει η σουηδική επιχείρηση, η οποία είναι η πρώτη αμιγώς ευρωπαϊκή εταιρεία που έχει καταφέρει να κατασκευάσει μπαταρία για ηλεκτρικά αυτοκίνητα στο εργοστάσιό της στην Σουηδία.

Το υπολειπόμενο μέχρι τα 700 εκατ. ποσό θα καταβληθεί στην Northvolt σε δόσεις από την τοπική κυβέρνηση του Σλέσβιγκ Χολστάιν. Όπως διευκρίνισε το υπουργείο Οικονομίας και τόνισε και ο Χάμπεκ, η έγκριση της καταβολής της χρηματοδότησης κατέστη δυνατή μετά από ειδική έγκριση που έδωσε το υπουργείο Οικονομικών του Κρίστιαν Λίντνερ, το οποίο έχει αποφασίσει να εξετάζει κάθε αίτημα εξαίρεσης από το πάγωμα των δαπανών ξεχωριστά και κατά περίπτωση.

Η κίνηση της κυβέρνησης έχει ιδιαίτερο συμβολικό χαρακτήρα καθώς καθησυχάζει, σε έναν βαθμό τουλάχιστον, τις διεθνείς επιχειρήσεις που έχουν αποφασίσει να κάνουν σημαντικές επενδύσεις στην Γερμανία βασιζόμενες και στις υποσχέσεις της κυβέρνησης για χορήγηση σημαντικών οικονομικών κινήτρων.

Μεγάλες διεθνείς εταιρείες παραγωγής μικροεπεξεργαστών και άλλες που ασχολούνται με την υψηλή τεχνολογία έχουν σχεδιάσει επενδύσεις δεκάδων δισεκατομμυρίων Ευρώ στην Γερμανία υπό την αυστηρή προϋπόθεση της λήψης γενναίας οικονομικής βοήθειας από τις γερμανικές αρχές.

Όσο για το εργοστάσιο της Northvolt, σύμφωνα με την Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ), έχει συνολικό προϋπολογισμό περίπου 4,5 δισ. ευρώ και η σουηδική επιχείρηση έχει ήδη ξοδέψει 100 εκατομμύρια από τα δικά της χρήματα για το ξεκίνημα των εργασιών.

Σύμφωνα με το αρχικό χρονοδιάγραμμα, η κύρια φάση της κατασκευής του θα άρχιζε το 2025 και η έναρξη της λειτουργίας του τοποθετείτο μέσα στο 2026, δεν αποκλείεται όμως τελικά να υπάρξει καθυστέρησης της τάξης του ενός έτους. Σε καθεστώς πλήρους λειτουργίας προβλέπεται να απασχολεί περίπου 3.000 εργαζόμενους και η δυναμικότητά του θα ανέρχεται στα 60 GWh ετησίως. Αυτό σημαίνει πως οι μπαταρίες που θα παράγει κάποια στιγμή θα μπορούν να τροφοδοτούν περίπου ένα εκατομμύρια αυτοκίνητα ετησίως. Αρκεί βέβαια να γίνει τελικά το εργοστάσιο!

 

Αποποίηση Ευθύνης

Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.