Η Ευρωπαϊκή Ένωση διεμήνυσε προς το Μαυροβούνιο ότι δεν μπορεί να βοηθήσει για την εξόφληση χρεών προς την Κίνα, αλλά μπορεί να μπορεί να συνδράμει με διαφορετικό τρόπο.
Ερωτηθείς για το ζήτημα εκπρόσωπος της Επιτροπής δήλωσε ότι κάθε χώρα είναι ελεύθερη να λαμβάνει τις δικές της επενδυτικές αποφάσεις, αλλά ότι «η ΕΕ δεν αποπληρώνει δάνεια από τρίτα μέρη».
«Μπορούμε να παρέχουμε ένα συνδυασμό επιχορηγήσεων, εγγυήσεων και δανείων από διεθνή χρηματοδοτικά ιδρύματα όπως η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης», είπε ο εκπρόσωπος της Επιτροπής, σημειώνοντας ότι η χρηματοδότηση θα είναι με «ευνοϊκές συνθήκες».
Η εξέλιξη αυτή έρχεται καθώς ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης του Μαυροβουνίου Ντιτάν Αμπάζοβιτς είχε δηλώσει τον Μάρτιο ότι η ΕΕ θα έπρεπε να βοηθήσει με την αποπληρωμή του δανείου ώστε να προστατευθεί η χώρα από την Κίνα. Ο ίδιος μάλιστα είχε τονίσει ότι «το Μαυροβούνιο είναι μια μικρή χώρα και μια τέτοια εξέλιξη θα αποτελούσε μια εύκολη νίκη για την ΕΕ».
Το 2014 η προηγούμενη κυβέρνηση αποφάσισε να υπογράψει μια σύμβαση με την Κίνα για την κατασκευή του αυτοκινητοδρόμου, παίρνοντας παράλληλα ένα δάνειο το οποίο σήμερα αγγίζει το 1 δισ. ευρώ, περίπου το 1/5 του ΑΕΠ της χώρας, εκτοξεύοντας το χρέος στο 70%.
Το δάνειο που έλαβε το Μαυροβούνιο από την Τράπεζα Εξαγωγών-Εισαγωγών της Κίνας καλύπτει το 85% του κόστους του πρώτου τμήματος του δρόμου. Εκταμιεύτηκε σε δολάρια και έχει επιτόκιο 2%, 20ετή περίοδο αποπληρωμής και 6ετή περίοδο χάριτος. Σύμφωνα με τους όρους της σύμβασης, σε περίπτωση διαφοράς, τα κινεζικά δικαστήρια θα έχουν την αρμοδιότητα να κρίνουν.
Η κινεζική κατασκευαστική εταιρεία έλαβε επίσης δεσμεύσεις ότι όλα τα εισαγόμενα δομικά υλικά, εξαιρούνται από τους τελωνειακούς δασμούς και τον φόρο προστιθέμενης αξίας, ενώ το 70% της κατασκευής δόθηκε σε Κινέζους εργαζόμενους.