FT: Ρωσικό πετρέλαιο φτάνει στην ΕΕ και στον αμερικανικό στρατό μέσω της Τουρκίας
Shutterstock
Shutterstock

FT: Ρωσικό πετρέλαιο φτάνει στην ΕΕ και στον αμερικανικό στρατό μέσω της Τουρκίας

Τουρκικός τερματικός σταθμός «βοηθά το ρωσικό πετρέλαιο να φτάσει στην Ευρώπη», αναφέρουν οι Financial Times, σε δημοσίευμα που αποκαλύπτει τη διαδρομή του ρωσικού πετρελαίου στην αγορά της ΕΕ, το οποίο φέρεται να τροφοδοτεί ακόμα και τις ένοπλες δυνάμεις των ΗΠΑ, κατά παράβαση των ευρωπαϊκών κυρώσεων.

Το δημοσίευμα αναφέρεται στον ρόλο του τερματικού σταθμού στην πόλη Ντερτιόλ της επαρχίας Χατάι στη νότια Τουρκία.

Google Maps

Η βρετανική εφημερίδα, επικαλούμενη ανάλυση δεδομένων ναυτιλιακών μεταφορών, υποστηρίζει ότι από τον Ιούλιο του 2022, όταν άρχισαν να τίθενται σε ισχύ οι πρώτοι δυτικοί περιορισμοί κατά της Ρωσίας λόγω της εισβολής στην Ουκρανία, οι θαλάσσιες παραδόσεις πετρελαίου στο Ντερτιόλ αυξήθηκαν κατακόρυφα.

«Το περισσότερο από το πετρέλαιο που φτάνει στον τερματικό σταθμό δια θαλάσσης είναι διυλισμένο πετρέλαιο από τη Ρωσία και πολύ από αυτό μετά έχει μεταφερθεί στην Ευρώπη κατά παράβαση των κυρώσεων της ΕΕ, έχουν αποφανθεί ειδικοί που εξέτασαν τα στοιχεία», γράφει η εφημερίδα. Υπολογίζεται πως το 2023 στο Ντερτιόλ έφτασαν μέσω θαλάσσης 10,4 εκατ. βαρέλια πετρελαίου, με τα 9,2 - δηλαδή το 90% - να είναι ρωσικό πετρέλαιο.

Συνολικά το 2023 το 85% του πετρελαίου που έφυγε από το Ντερτιόλ κατέληξε στην Ευρώπη, κυρίως στην Ελλάδα (11,1 εκατ. βαρέλια), στην Ολλανδία (4 εκατ.) και στο Βέλγιο (1,7 εκατ.). Το αντίστοιχο ποσοστό το 2022 ήταν 53%.

Όπως αναφέρουν οι FT, Αμερικανοί γερουσιαστές έχουν διατυπώσει επισήμως ανησυχία ότι «συγκεκαλυμμένο ρωσικό πετρέλαιο», το οποίο έχει προμηθευτεί η Τουρκία και, στη συνέχεια, έχει αποκτηθεί από την Ελλάδα, έχει χρησιμοποιηθεί για πολεμικά πλοία των ΗΠΑ.

Το δημοσίευμα σημειώνει πως πριν τον πόλεμο, το Ντερτιόλ λάμβανε μικρή ποσότητα πετρελαίου από τη Ρωσία, αλλά οι εισαγωγές εκτοξεύτηκαν μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία. Το Ντέρτιολ παρέλαβε 583.870 βαρέλια (περίπου 87.000 τόνους) πετρελαίου ρωσικής προέλευσης μέσω θαλάσσης το 2021 και 3,7 εκατ. βαρέλια (περίπου 513.000 τόνους) το 2022, τα οποία αντιπροσωπεύουν το 38% και το 67% των θαλάσσιων εισαγωγών στον τερματικό σταθμό κατά τα έτη αυτά.

Όπως αναφέρει, μετά από τις διεθνείς κυρώσεις κατά της Μόσχας, η Τουρκία έχει γίνει η τρίτη μεγαλύτερη εισαγωγέας ρωσικού πετρελαίου μετά από την Ινδία και την Κίνα και η μεγαλύτερη αγορά για διυλισμένα ρωσικά πετρελαϊκά παράγωγα. Προσθέτει πως τα στοιχεία για το ρόλο του Ντερτιόλ στην εξαγωγή ρωσικού πετρελαίου έρχονται σε μια στιγμή που οι δυτικοί σύμμαχοι της Τουρκίας έχουν ενοχληθεί από τους οικονομικούς δεσμούς της χώρας με τη Μόσχα.

Επισημαίνεται πως η Τουρκία δεν έχει απαγορεύσει στις εταιρείες της να εμπορεύονται ρωσικό πετρέλαιο, οπότε η ιδιοκτήτρια εταιρεία του τερματικού σταθμού στο Ντερτιόλ, η GTS, δεν παραβιάζει κανονισμούς παραλαμβάνοντας τα φορτία.

Η GTS αμφισβήτησε τα στοιχεία, δηλώνοντας ότι, με βάση τις πληροφορίες προέλευσης που παρέχονται στον τερματικό σταθμό από την τουρκική τελωνειακή αρχή, οι ρωσικές ποσότητες αποτελούν το ένα πέμπτο της «συνολικής δραστηριότητας φόρτωσης» το 2022 και το 10% το 2023, που αντιστοιχεί σε περίπου 300.000 τόνους κάθε έτος.