Την ώρα που ο κορονοϊός συνεχίζει να χτυπά τις περισσότερες χώρες της Ευρώπης ο κλάδος των αερομεταφορών (αερογραμμές, αεροναυπηγικες και αεροδρόμια), μια από τις χειρότερα πληγείσες βιομηχανίες από την πανδημία, ανακοινώνει κάθε μέρα σχεδόν ρεκόρ εκροών σε παγκόσμιο επίπεδο.
Με αυτό το δεδομένο, οι ευρωπαϊκοί αερομεταφορείς αναθεωρούν τα επιχειρηματικά τους μοντέλα μετά το καταστροφικό σοκ του κορονοϊού. Η ανάκαμψη μετά την κρίση στην οποία τους βύθισε η πανδημία περνάει μέσα από τον ήλιο και τις παραλίες.
Ο κλάδος έχει πληγεί σοβαρά από την υγειονομική κρίση που «ακινητοποίησε» τον κόσμο στα σπίτια του. Σύμφωνα με τη Lufthansa, ο αερομεταφορέας σημείωσε μείωση κατά 75% στον αριθμό των επιβατών μεταξύ 2019 και 2020, επισημαίνοντας τον καταστροφικό αντίκτυπο που βίωσαν πολλές αεροπορικές εταιρείες από την αρχή της πανδημίας.
Πλέον, ωστόσο, οι αερομεταφορείς αναζητούν τρόπους προσαρμογής των επιχειρηματικών τους μοντέλων στις υπάρχουσες συνθήκες και καθώς οι οικονομίες προσπαθούν να βρουν βηματισμός ανοίγοντας τις δραστηριότητές τους, ή κάποιες από αυτές, μέσα στους επόμενους μήνες.
Την ίδια ώρα η Διεθνής Ένωση Αερομεταφορών εκτιμά πως οι απώλειες των αερομεταφορών θα φτάσουν έως και τα 95 δισ. δολάρια. Η Διεθνής Ένωση Αερομεταφορών (IATA) αναθεώρησε επί τα χείρω τις προβλέψεις της για την πορεία του κλάδου εντός του 2021 λόγω των επιπτώσεων από την παράταση των περιοριστικών μέτρων για τον κορονοϊό.
Ειδικότερα, η IATA εκτιμά πως οι αεροπορικές εταιρίες θα απωλέσουν ρευστότητα 75 έως 95 δισ. δολαρίων, αντί για 48 δισ. δολάρια που ήταν η εκτίμηση το Δεκέμβριο του 2020.
Η κίνηση των αεροπορικών εταιρειών Ασίας-Ειρηνικού τον Ιανουάριο, σημείωσε πτώση κατά 94,6% σε σύγκριση με τον Ιανουάριο του 2019, σχεδόν αμετάβλητη από την πτώση κατά 94,4%, που σημειώθηκε τον Δεκέμβριο του 2020 σε σύγκριση με πριν από ένα χρόνο. Η περιοχή συνέχισε να υποφέρει από την απότομη πτώση της κυκλοφορίας για έβδομο συνεχόμενο μήνα.
Οι ευρωπαϊκοί αερομεταφορείς σημείωσαν πτώση της κυκλοφορίας κατά 83,2% τον Ιανουάριο σε σύγκριση με τον Ιανουάριο του 2019, που ήταν πάνω από το -82,6% του Δεκέμβριο 2020, σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα του 2019.
Οι αεροπορικές εταιρείες της Μέσης Ανατολής σημείωσαν μείωση της κίνησης κατά 82,3% τον Ιανουάριο σε σύγκριση με τον Ιανουάριο του 2019 (-82,6% ο Δεκέμβριος 2020, έναντι Δεκεμβρίου 2019).
Η κίνηση των αερομεταφορέων της Βόρειας Αμερικής τον Ιανουάριο μειώθηκε κατά 79,0%, έναντι του Ιανουαρίου 2019 (-79,5% ο Δεκέμβριος 2020 σε σχέση με τον Δεκέμβριο 2019).
Για τις αεροπορικές εταιρείες της Λατινικής Αμερικής η πτώση ήταν 78,5% τον Ιανουάριο, και 76,2% τον Δεκέμβριο του 2020, ενώ των αφρικανικών αεροπορικών εταιρειών ήταν -66,1% τον Ιανουάριο 2021 και -68,8% τον Δεκέμβριο του 2020, πάντα σε σύγκριση με τους αντίστοιχους μήνες των προηγούμενων ετών.
Υπενθυμίζεται πως εν μέσω των προγραμμάτων εμβολιασμού, διάφορες παραλλαγές του κορονοϊού, όπως στη Βρετανία, τη Νότια Αφρική και τη Βραζιλία, ώθησαν σειρά κυβερνήσεων να λάβουν ακόμα πιο αυστηρά μέτρα για τις μετακινήσεις των πολιτών, ειδικά για τις αεροπορικές μεταφορές.
Σύμφωνα με την IATA, κρίσιμη περίοδος για την πορεία των αεροπορικών εταιριών είναι το καλοκαίρι, με το σύνολο του κλάδου να ελπίζει σε ανάκαμψη από την περσινή σεζόν και να απεύχεται μια τουριστική κίνηση αντίστοιχη του 2020.
Οι αερομεταφορείς ποντάρουν πολλά στην διαβατήριο εμβολιασμού καθώς βλέπουν την πρότασή υιοθέτησής του μια σημαντική ώθηση προς την ανάκαμψη από την χαμένη τους χρονιά. Ως γνωστόν η Κομισιόν πρότεινε την καθιέρωση ψηφιακών πιστοποιητικών, όπου θα αποδεικνύεται ότι οι κάτοχοί τους έχουν εμβολιαστεί, έχουν αναρρώσει από την ασθένεια ή πρόσφατα ελεγχθεί και το αποτέλεσμα είναι αρνητικό, άρα η μετακίνησή τους δεν ενέχει κινδύνους για τη δημόσια υγεία.
Οι αεροπορικές εταιρείες στη Γηραιά Ηπειρο χαιρέτισαν την πρόταση, τονίζοντας, παράλληλα, πως είναι επείγον να λειτουργήσει εγκαίρως το σύστημα, ώστε να μπορέσει ο κλάδος να εκμεταλλευθεί τη συνήθως προσοδοφόρο θερινή περίοδο.