Η Ευρωπαϊκή Ένωση θα ξεκινήσει έρευνα για μη κινεζικές μάρκες ηλεκτρικών αυτοκινήτων που εξάγουν από την Κίνα στην ΕΕ, για το ενδεχόμενο αθέμιτων επιδοτήσεων από την ασιατική χώρα.
«Υπάρχουν πολλές εικασίες, αλλά σε αυτό το στάδιο το εύρος αυτής της έρευνας δεν έχει αποφασιστεί ακόμη. Επομένως, πραγματοποιούμε τις προκαταρκτικές διαβουλεύσεις με τις κινεζικές αρχές και το πεδίο εφαρμογής δεν έχει ακόμη καθοριστεί, αυτό που έχει ανακοινωθεί μέχρι στιγμής από την πλευρά της Επιτροπής είναι ότι η έρευνα δεν καλύπτει μόνο ηλεκτρικά οχήματα κινεζικής μάρκας», δήλωσε ο Βάλντις Ντομπρόβσκις, εκτελεστικός αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, στο CNBC την Πέμπτη.
Η ΕΕ ξεκίνησε έρευνα για επιδοτήσεις που έχει δώσει η Κίνα σε κατασκευαστές EV, αφού συγκέντρωσε στοιχεία για σημαντικές στρεβλώσεις στην ευρωπαϊκή αγορά, όπου τα οχήματα που παράγονται στην ΕΕ, αντιμετωπίζουν τον ανταγωνισμό φθηνότερων προϊόντων που κατασκευάζονται στην Κίνα.
Οι αρχές στο Πεκίνο επέκριναν τις απόψεις των Βρυξελλών.
Η έρευνα της ΕΕ μπορεί να διαρκέσει έως και 13 μήνες.
Ο Ντομπρόβσκις ταξίδεψε στην Κίνα την Παρασκευή, όπου είχε συζητήσεις με τις κινεζικές αρχές τόσο στη Σαγκάη όσο και στο Πεκίνο. Η έρευνα της ΕΕ αναφέρθηκε πολλές φορές από Κινέζους αξιωματούχους κατά τη διάρκεια του τετραήμερου ταξιδιού.
«Αυτό το θέμα τέθηκε εκτενώς από την κινεζική πλευρά κατά την επίσκεψή μου, επομένως καθησύχασα τις κινεζικές αρχές ότι πρόκειται για μια καθιερωμένη διαδικασία, [μια] έρευνα κατά των επιδοτήσεων, και πρόκειται να τη διεξαγάγουμε σε αυστηρή συμμόρφωση με την ισχύουσα νομοθεσία της ΕΕ και τις αρχές του ΠΟΕ. Είναι [μια] έρευνα βασισμένη σε γεγονότα, θα υπάρξει άφθονες ευκαιρίες να συνεργαστούμε με τις κινεζικές αρχές», είπε ο Ντομπρόβσκις.
Οι Ευρωπαίοι αξιωματούχοι πιστεύουν ότι το μερίδιο των κινεζικών αυτοκινήτων που πωλούνται στην Ευρώπη αυξήθηκε στο 8% φέτος και θα μπορούσε να φτάσει το 15% έως το 2025.
Ο Ντομπρόβσκις αναγνώρισε επίσης το δύσκολο ευρύτερο γεωπολιτικό πλαίσιο κατά τη διάρκεια του ταξιδιού του στην Κίνα.
«Βρισκόμαστε σε ένα σταυροδρόμι. Μπορούμε να επιλέξουμε έναν δρόμο προς αμοιβαία επωφελείς σχέσεις. Αυτόν που βασίζεται στο ανοιχτό, δίκαιο εμπόριο και τις επενδύσεις και να δουλέψουμε χέρι-χέρι στις μεγάλες προκλήσεις της εποχής μας», είπε ο Ντομπρόβσκις κατά τη διάρκεια ομιλίας στο Πανεπιστήμιο Tsinghua στο Πεκίνο τη Δευτέρα.
«Ή μπορούμε να επιλέξουμε ένα μονοπάτι που σιγά σιγά μας απομακρύνει. Εκεί όπου τα κοινά οφέλη που απολαμβάναμε τις τελευταίες δεκαετίες εξασθενούν όλο και περισσότερο. Και, ως εκ τούτου, οι άνθρωποι και οι οικονομίες μας θα έχουν μειωμένες ευκαιρίες», πρόσθεσε.
Αυτή είναι μια από τις πιο αιχμηρές διατυπώσεις που προέρχονται από Ευρωπαίους αξιωματούχους και ακολουθεί τα στοιχεία που έδειξαν ότι η ΕΕ καταγράφει εμπορικό έλλειμμα σχεδόν 400 δισεκατομμυρίων ευρώ με την Κίνα το 2022.