Στην ακρίβεια και στην εξέλιξη του πληθωρισμού που οδηγούν σε οικονομική επιβράδυνση και άρα σε μειωμένη ζήτηση για προϊόντα τεχνολογίας (Smartphones, tablets, υπολογιστές) και σημαντικό περιορισμό χρήσης ψηφιακών υπηρεσιών, όπως π.χ. του cloud computing θα πρέπει να αναζητηθεί η αιτία για τα μειωμένα οικονομικά αποτελέσματα τριμήνου των τριών μεγάλων της τεχνολογίας, της Apple, της Alphabet (μητρικής της Google) και της Amazon.
Οι πωλήσεις για την Apple, την κατασκευάστρια του iPhone αλλά και της νέας αρχιτεκτονικής των M1 και M2 chips (ARM 64) που χρησιμοποιεί στη νέ γενιά επιτραπέζιων και φορητών υπολογιστών κατέγραψαν μείωση μεγαλύτερη από τις προβλέψεις των αναλυτών. Συγκεκριμένα τα συνολικά έσοδα από πωλήσεις της Apple για το τελευταίο τρίμηνο του 2022, το οποίο περιλαμβάνει και την εορταστική περίοδο διαμορφώθηκαν σε 117,15 δισ.δολάρια, έναντι 121,10 δισ.δολάρια των εκτιμήσεων των αναλυτών και μειωμένα σε σχέση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2021 κατά 5,49%.
Πρόκειται για την πρώτη μείωση του κύκλου εργασιών μετά το 2019. Μάλιστα, όπως ανέφερε ο CEO της Apple, Tim Cook, εκτός από το γενικότερο αρνητικό οικονομικό κλίμα που έχει επιβαρύνει σημαντικά τις πωλήσεις των εταιρειών του κλάδου, η Apple είχε να αντιμετωπίσει και τις συνέπειες ενός ισχυρού δολαρίου, προβλήματα παραγωγής στην Κίνα που επηρέασαν σημαντικά το iPhone 14 και 14 Pro Max. Ο τζίρος του iPhone κατέγραψε μείωση 8,17% σε ετήσια βάση, ενώ μεγαλύτερη ήταν η μείωση για τους υπολογιστές, στο 28,66% και για τα iPad στο 29,66%.
H μητρική της Google, η Alphabet, ανακοίνωσε οριακή αύξηση των εσόδων στο επίπεδο του 1% και μείωση της κερδοφορίας το ίδιο χρονικό διάστημα. Τα κέρδη της ήταν χαμηλότερα από αυτά που ανέμεναν οι αναλυτές της Wall Street. Σύμφωνα με τα στελέχη της εταιρείας η μείωση αυτή οφείλεται κατά κύριο λόγο στην υποχώρηση των διαφημίσεων μετά την περίοδο της πανδημίας. Και αυτό γιατί οι διαφημιστές, οι οποίοι συνεισφέρουν το μεγαλύτερο μέρος των πωλήσεων της Alphabet, έχουν μειώσει τους προϋπολογισμούς τους καθώς ο αυξανόμενος πληθωρισμός και τα επιτόκια τροφοδότησαν ανησυχίες για τις καταναλωτικές δαπάνες.
Μάλιστα ο CEO της Alphabetm Sundar Pichai τόνισε ότι οι μειωμένες δαπάνες των διαφημιζόμενων και τον αντίκτυπο των συναλλαγματικών ισοτιμιών στο εξωτερικό, ως επιβαρύνσεις στα συνολικά αποτελέσματα της Alphabet.
Η Amazon ανακοίνωσε και αυτή ένα κακό τρίμηνο από πλευράς εσόδων και κερδοφορίας. Τα έσοδα της περιορίστηκαν από την έντονα μειωμένη ζήτηση των καταναλωτών για προϊόντα που πωλούνται στο Διαδίκτυο αλλά και την επιβράδυνση της ανάπτυξης σε μια κάποτε ταχέως αναπτυσσομενη επιχείρηση που παρέχει απομακρυσμένη υπολογιστική ισχύ στις εταιρείες, δηλαδή στο cloud computing.
Η Amazon ανακοίνωσε ζημιές 2,7 δισ. δολαρίων για το τέταρτο τρίμηνο του 2022 έναντι του αντίστοιχου χρονικού διαστήματος του 2021, καταγράφοντας, μάλιστα, το χειρότερο της τρίμηνο από το 2014.
Ειδικότερα, η βασική δραστηριότητα κερδοφορίας της, το cloud computing παρουσίασε σημαντική πτώση, γεγονός που συνέβαλε στην επιβράδυνση της αύξησης των πωλήσεων.
Αυτό όμως που προκαλεί ιδιαίτερη ανησυχία, τόσο στα στελέχη της εταιρείας όσο και στους επενδυτές είναι ότι η Amazon αναμένει βραδύτερους ρυθμούς ανάπτυξης τα επόμενα τρίμηνα.