Οι χώρες της ΕΕ πάλευαν την Παρασκευή να καταλήξουν σε μια συμφωνία για το εμπάργκο στις θαλάσσιες παραδόσεις του ρωσικού πετρελαίου που θα επέτρεπε τις παραδόσεις μέσω αγωγών, έναν συμβιβασμό αναγκαίο για να κάμψουν την αρνητική στάση της Ουγγαρίας και να ξεμπλοκάρουν νέες κυρώσεις κατά της Μόσχας.
Σύμφωνα με το πρακτορείο Reuters, μια συμφωνία θα μπορούσε να επιτευχθεί από τους απεσταλμένους των κυβερνήσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις Βρυξέλλες την Κυριακή, εγκαίρως ώστε οι ηγέτες τους να την εγκρίνουν στη σύνοδο κορυφής στις 30-31 Μαΐου, δήλωσαν αξιωματούχοι, επισημαίνοντας τον επείγοντα χαρακτήρα μετά από αποτυχία σχεδόν ενός μήνα διαπραγματεύσεων.
Η Ουγγαρία, που μπλόκαρε το έκτο πακέτο κυρώσεων της ΕΕ κατά της Ρωσίας λόγω της εισβολής της στην Ουκρανία, υποστηρίζει ότι η διακοπή των εισαγωγών ρωσικού πετρελαίου θα ήταν καίριο πλήγμα για την οικονομία της επειδή η περίκλειστη χώρα δεν μπορεί εύκολα να προμηθευτεί πετρέλαιο από αλλού.
Αυτό καθυστέρησε την εφαρμογή άλλων παραμέτρων του πακέτου κυρώσεων: αποσύνδεση της μεγαλύτερης τράπεζας της Ρωσίας, Sberbank, από το σύστημα ανταλλαγής μηνυμάτων SWIFT, απαγόρευση ρωσικών ραδιοτηλεοπτικών φορέων από την ΕΕ και προσθήκη περισσότερων ατόμων σε μια λίστα ατόμων των οποίων τα περιουσιακά στοιχεία θα δεσμευτούν και δεν θα μπορούν εισέλθουν στην ΕΕ.
Η αντίθεση της Ουγγαρίας σε εμπάργκο πετρελαίου απείλησε να μετατρέψει τη σύνοδο κορυφής της επόμενης εβδομάδας σε καταστροφή δημοσίων σχέσεων, εκθέτοντας τη διχόνοια εντός της ΕΕ, δήλωσαν αξιωματούχοι. «Θα ήταν ταπεινωτικό να μην συζητήσουμε καθόλου τις κυρώσεις επειδή δεν υπάρχει συμφωνία ή να αφαιρέσουμε εντελώς το μέρος του πακέτου για το εμπάργκο πετρελαίου μόνο για να προωθήσουμε τα άλλα στοιχεία», είπε ένας αξιωματούχος της ΕΕ.
«Έτσι η ιδέα είναι να επιβληθεί εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο και να εξαιρεθεί ο ρωσικός αγωγός Druzhba που προμηθεύει την Ουγγαρία μόνο για κάποιο χρονικό διάστημα, ώστε να δοθεί χρόνος στην (Ευρωπαϊκή) Επιτροπή και στην Ουγγαρία να λύσουν το πρόβλημα», είπε ο αξιωματούχος, υπογραμμίζοντας ότι μια συμφωνία πριν την σύνοδο απείχε από το να είναι εγγυημένη.
Η Ουγγαρία λέει ότι χρειάζεται έως και τέσσερα χρόνια για να απεξαρτηθεί από το ρωσικό αργό, απαιτώντας επενδύσεις περίπου 750 εκατομμυρίων ευρώ (804 εκατομμύρια δολάρια) για την αναβάθμιση των διυλιστηρίων και την επέκταση ενός αγωγού που φέρνει πετρέλαιο από την Κροατία.
Υποστηρίζει μάλιστα ότι η μακροπρόθεσμη απεξάρτηση της οικονομίας της από το ρωσικό πετρέλαιο θα μπορούσε να κοστίσει έως και 18 δισεκατομμύρια ευρώ, και προσβλέπει στην ΕΕ να παράσχει τα κεφάλαια για μια τέτοια μετάβαση. Ο αγωγός Druzhba διασχίζει τη Σλοβακία, την Τσεχική Δημοκρατία και την Ουγγαρία, τις τρεις περίκλειστες χώρες της ΕΕ που θα είχαν το μεγαλύτερο πρόβλημα να βρουν εναλλακτικές προμήθειες πετρελαίου και οι οποίες έχουν εκφράσει αντιρρήσεις για εμπάργκο πετρελαίου.
Σύμφωνα με τη δεξαμενή σκέψης Bruegel που εδρεύει στις Βρυξέλλες, μόνο το ένα τέταρτο του ρωσικού πετρελαίου που αγοράζεται από το μπλοκ των 27 εθνών, τον μεγαλύτερο πελάτη πετρελαίου της Ρωσίας, παραδίδεται μέσω αγωγών. Τα τρία τέταρτα του ρωσικού πετρελαίου για την Ευρώπη παραδίδονται με δεξαμενόπλοια, επομένως ένα εμπάργκο στις θαλάσσιες παραδόσεις θα εξακολουθούσε να έχει τεράστιο αντίκτυπο στα έσοδα της Ρωσίας από το πετρέλαιο, μειώνοντας την ικανότητά της να χρηματοδοτεί τον πόλεμο στην Ουκρανία.
Αλλά θα δημιουργούσε και προβλήματα ανταγωνισμού στην ΕΕ, επειδή η Ουγγαρία, η Σλοβακία και η Τσεχία θα έπαιρναν φθηνότερο ρωσικό πετρέλαιο για τα διυλιστήρια τους - τα οποία μπορούν να πουλήσουν τα προϊόντα τους σε όλη την ΕΕ - ενώ τα διυλιστήρια άλλων χωρών θα έπρεπε να πληρώσουν περισσότερα για το εισαγόμενο αργό Brent . Οι αξιωματούχοι δεν είχαν ακόμη άμεση λύση σε αυτό το πρόβλημα.