Συνεχίζεται για τρίτη συναπτή ημέρα, στη Φινλανδία, η απεργία των εργαζομένων στα μέσα μαζικής μεταφοράς, παραλύοντας την καθημερινότητα κυρίως στην πρωτεύουσα της χώρας. Η απεργία γίνεται κατά ενός σχεδίου μεταρρύθμισης της αγοράς εργασίας, ενώ, λόγω των μαζικών ακινητοποιήσεων, έχουν ακυρωθεί πτήσεις και δρομολόγια τρένων.
A large-scale strike is starting in Finland https://t.co/dLCf4Ho5lH pic.twitter.com/iSaxX8HUI6
— Voice of Europe 🌍 (@V_of_Europe) February 1, 2024
Την ίδια στιγμή, το μεγαλύτερο βιομηχανικό συνδικάτο της Φινλανδίας ανακοίνωσε πως θα προχωρήσει σε νέες απεργιακές κινητοποιήσεις το διάστημα μεταξύ 14 και 16 Φεβρουαρίου, επηρεάζοντας 60.000 εργαζομένους και ακινητοποιώντας ένα μεγάλο μέρος των βιομηχανιών της χώρας.
Το απεργιακό μέτωπο
Κάλεσμα για απεργία απηύθυναν οι τρεις μεγαλύτερες συνδικαλιστικές ενώσεις της χώρας –του δημοσίου τομέα (JHL), της βιομηχανίας (SAK) και των υπηρεσιών (PAM)– οι απεργιακές κινητοποιήσεις ξεκίνησαν την Τετάρτη (31/1) με τους εργαζομένους στην προσχολική εκπαίδευση. Σύμφωνα με καταμέτρηση του κρατικού τηλεοπτικού δικτύου της Φινλανδίας Yle, στην απεργία των εργαζομένων στην προσχολική εκπαίδευση, συμμετέχουν περίπου 300.000 εργαζόμενοι.
Nearly 300,000 workers, over 10% of the country’s entire workforce, are on strike in Finland.
— More Perfect Union (@MorePerfectUS) February 1, 2024
They’re protesting the right-wing government’s efforts to cut unemployment, limit the right to strike, and weaken worker protections.
📽️: @pekkaristelapic.twitter.com/XbkaADU4HN
Όπως διευκρινίζει το Γαλλικό Πρακτορείο Ειδήσεων, στο στόχαστρο των απεργών βρέθηκε ένα σχέδιο μεταρρύθμισης, το οποίο παρουσίασε η κυβέρνηση του συντηρητικού πρωθυπουργού Πέτερι Όρπο, και το οποίο προβλέπει μια αλλαγή των κανόνων αναφορικά με τις συλλογικές συμβάσεις προκειμένου «να δώσει ώθηση στην ανταγωνιστικότητα σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα».
Η κυβέρνηση θέλει επίσης να περιορίσει το δικαίωμα στην απεργία, να μειώσει τα επιδόματα ανεργίας και να εισαγάγει μία ημέρα κατά την οποία οι εργαζόμενοι που λαμβάνουν αναρρωτική άδεια δεν θα πληρώνονται. Μέτρα που έρχονται σε αντίστοιξη με το γενναιόδωρο μοντέλο της Φιλανδίας, κατά το οποίο παρέχεται μια προστασία και καλές συνθήκες εργασίας στους εργαζόμενους.
Επιδιώκοντας να διατηρήσουν τα δικαιώματα αυτά, πολλές ενώσεις προχώρησαν σε κινητοποιήσεις προκαλώντας προβλήματα στις αερομεταφορές. Η Finnair ανακοίνωσε ήδη την ακύρωση 550 πτήσεων που επηρέασαν ένα σύνολο 60.000 επιβατών χθες και σήμερα.
Επιπλέον, την Παρασκευή (2/2), κανένα τρένο δεν κυκλοφορεί στη Φινλανδία, η οποία μετρά 5,5 εκατομμύρια κατοίκους. Στο Ελσίνκι, τα δρομολόγια του μετρό, των τραμ και τα λεωφορεία ανεστάλησαν, σύμφωνα με το συνδικάτο JHL.
Ο Μάρκο Τουούμινεν, κάτοικος της πρωτεύουσας, δεν φάνηκε να ενοχλήθηκε από τα προβλήματα που προκλήθηκαν από τις κινητοποιήσεις, οι οποίες έχουν ακινητοποιήσει τους τομείς της ενέργειας, της εκπαίδευσης, των υπηρεσιών υγείας, των σούπερ μάρκετ, της εστίασης, των ξενοδοχείων και των ταχυδρομείων.
«Απεργούν για σωστούς λόγους. Τα (κοινωνικά) πλεονεκτήματα που έχουμε κερδίσει πρέπει να διατηρηθούν, δεν είναι απαραίτητο να τα αποδυναμώσουμε χωρίς λόγο», επισήμανε σε δηλώσεις του στην εφημερίδα Ilta-Sanomat την Παρασκευή (2/2) το πρωί.
Νέες απεργιακές κινητοποιήσεις
Απουσία των δημοσίων μέσων μαζικής μεταφοράς, ορισμένα σχολεία της πρωτεύουσας εφάρμοσαν την Παρασκευή (2/2) την τηλεκπαίδευση. Στο μεταξύ, μία εταιρεία ταξί της πόλης Ταμπέρε έκανε γνωστό πως οι κλήσεις για μετακινήσεις οκταπλασιάστηκαν, μετέδωσε το κρατικό τηλεοπτικό δίκτυο Yle.
Το μεγαλύτερο βιομηχανικό συνδικάτο της Φινλανδίας ανακοίνωσε πως θα προχωρήσει σε νέες απεργιακές κινητοποιήσεις το διάστημα μεταξύ 14 και 16 Φεβρουαρίου, επηρεάζοντας 60.000 εργαζομένους και ακινητοποιώντας ένα μεγάλο μέρος των βιομηχανιών της χώρας.
«Η βιομηχανική ένωση θα συνεχίσει να (ασκεί πίεση μέσω) της απεργίας. Δεν θα αποδεχθούμε η κυβέρνηση να κατεδαφίσει τις δομές που δημιουργήθηκαν για την προστασία των εργαζομένων», επισήμανε σε ένα δελτίο τύπου.
«Τα κυβερνητικά μέτρα δεν έχουν να κάνουν με την προώθηση της εργασίας. Πρόκειται απλά για μια ιδεολογία που οι επιχειρήσεις υπαγορεύουν στα κυβερνητικά κόμματα».
Το κόστος των κινητοποιήσεων εκτιμάται σε περίπου 360 εκατομμύρια ευρώ, ανέφερε στο Γαλλικό Πρακτορείο η συνομοσπονδία των φινλανδικών βιομηχανιών (EK).