Τουρκία: Τα τρία εμπόδια για τα Eurofighter - Γιατί «καίγεται» η Άγκυρα για τα μαχητικά
(AP Photo/Mindaugas Kulbis)
(AP Photo/Mindaugas Kulbis)

Τουρκία: Τα τρία εμπόδια για τα Eurofighter - Γιατί «καίγεται» η Άγκυρα για τα μαχητικά

Η πιθανολογούμενη κίνηση των Τούρκων για την αγορά 40 Typhoon από τη Eurofighter, ελέω του αδιεξόδου με τις ΗΠΑ για τα F-16, πέφτει πάνω σε σημαντικά προσκόμματα.

Μόλις την Πέμπτη, ο υπουργός Άμυνας της Τουρκίας, Γιασάρ Γκιουλέρ, αποκάλυψε τις συζητήσεις με την Ισπανία και τη Βρετανία σχετικά με μια πιθανή αγορά Typhoon.

Το Reuters ανέφερε τις αντιρρήσεις της Γερμανίας για το σχέδιο. Ωστόσο, η άποψη της Ιταλίας δεν είναι ξεκάθαρη, ούσα μία από τις τέσσερις χώρες που αποτελούν μέρος της κοινοπραξίας Eurofighter.

Οι επαφές του Γκιουλέρ

Πρόσφατα στην Άγκυρα, ο Γκιουλέρ αποκάλυψε ότι οι διαδικασίες προμηθειών βρίσκονται σε εξέλιξη.

Σημείωσε δε ότι ενώ δεν υπάρχουν επί του παρόντος συζητήσεις με τη Γερμανία, γίνονται προσπάθειες για τη συμμετοχή της Βρετανίας και της Ισπανίας.

Ο Γκιουλέρ άφησε να εννοηθεί πως μιλάει για απόκτηση 40 αεροσκαφών Eurofighter Typhoon και διάφορες πληροφορίες αναφέρουν ότι αυτά τα 40 αεροσκάφη μπορεί και να χωριστούν σε δύο παρτίδες των 20, αν προχωρήσει η προτεινόμενη συμφωνία.

Το γερμανικό «nein»

Υπενθυμίζεται βέβαια πως η έγκριση της Γερμανίας είναι σημαντική για να πραγματοποιηθεί αυτή η αγορά.

Επιπλέον, η Τουρκία μπορεί να θέλει να ενισχύσει τις δυνατότητές της και αυτό μπορεί να περιλαμβάνει την αναβάθμιση των συστημάτων ραντάρ τους, την απόκτηση του MBDA Meteor, ενός πυραύλου αέρος-αέρος κορυφαίας βαθμίδας με δυνατότητες πέρα από το οπτικό βεληνεκές, και την ανύψωση των πυρομαχικών τους αέρος-εδάφους.

Με βάση δημοσιεύματα του τηλεοπτικού σταθμού Al Arabiya και πληροφοριών από την Άγκυρα, αναμένεται ότι ο Τούρκος πρόεδρος, Ταγίπ Ερντογάν θα προσπαθήσει στη σημερινή συνάντηση στο Βερολίνο να πείσει τον Όλαφ Σολτς να άρει τους περιορισμούς στις πωλήσεις του Typhoon.

Δεδομένων των σκληρών νόμων της Γερμανίας για τις εξαγωγές όπλων και της τρέχουσας παγκόσμιας πολιτικής, μοιάζει μάλλον απίθανο το Βερολίνο να πουλήσει όπλα στην Τουρκία.

Το πρόβλημα με το Μεσανατολικό

Είναι γνωστό πως κατά τη διάρκεια μιας διαδήλωσης υπέρ των Παλαιστινίων στην Κωνσταντινούπολη, ο Τούρκος ηγέτης χαρακτήρισε το Ισραήλ ως «κατακτητή» και υπερασπίστηκε την πεποίθησή του ότι η Χαμάς δεν είναι τρομοκρατική ομάδα.

Ο Ερντογάν τόνισε ξεκάθαρα ότι η Δύση ευθύνεται πρωτίστως για τη συνεχιζόμενη κρίση στη Γάζα και η Δύση είναι αποκλειστικά υπεύθυνα για την κατάσταση. Επιπλέον, χαρακτήρισε το κράτος του Ισραήλ ως «εγκληματία πολέμου», μια άποψη που έχει προκαλέσει δριμεία κριτική στη Γερμανία.

Ο παράγοντας Σουηδία - ΝΑΤΟ

Ένα άλλο πιθανό εμπόδιο για την έγκριση της πώλησης του Typhoon από τη Γερμανία μπορεί να είναι η συνεχιζόμενη άρνηση της Τουρκίας να υποστηρίξει την ένταξη της Σουηδίας στο ΝΑΤΟ, αφού στην Άγκυρα θεωρούν ότι είναι η υποστηρικτική στάση της Σουηδίας έναντι του PKK.

Γιατί «καίγεται» για τα Eurofighter η Τουρκία

Η τουρκική Πολεμική Αεροπορία είναι ο τρίτος μεγαλύτερος χειριστής F-16 στον κόσμο, καθώς με μια εντυπωσιακή συλλογή 270 F-16, κατάφεραν σταδιακά να συσσωρεύσουν έναν ισχυρό στόλο με διάφορα επίπεδα δυνατοτήτων.

Από τον Οκτώβριο του 2021, η Τουρκία προσπαθεί να εξασφαλίσει μια συμφωνία 20 δισ. δολαρίων για την απόκτηση 40 ακόμη νέων F-16 και περίπου 80 κιτ αναβάθμισης για τον υπάρχοντα στόλο της. Ωστόσο, λόγω των πολιτικών εντάσεων μεταξύ Άγκυρας και Ουάσιγκτον, η πρόταση αυτή αναβλήθηκε από το Κογκρέσο.

Εν μέσω τεταμένης σχέσης με τις ΗΠΑ, η Τουρκία άρχισε να συγκεντρώνει ανταλλακτικά για τα τρέχοντα F-16 ήδη από το 2019. Όπως αναφέρθηκε σε προηγούμενες συζητήσεις, η Τουρκία ξεκίνησε ένα πρόγραμμα δομικής βελτίωσης με στόχο την παράταση της διάρκειας ζωής των ανώτερων F-16 και ενίσχυση των προσπαθειών για την ενσωμάτωση όπλων τοπικής παραγωγής.

Παράλληλα, αφού αρνήθηκε κατηγορηματικά να ακυρώσει τα σχέδια αγοράς S-400 από τη Ρωσία, η Τουρκία αποβλήθηκε από το πρόγραμμα F-35 Joint Strike Fighter.

Επί του παρόντος, η Τουρκία προχωρά προς ένα εγχώρια σχεδιασμένο και κατασκευασμένο μαχητικό, το Turkish Aerospace Industries TF-X, γνωστό τοπικά ως Kaan.

Η βιωσιμότητα αυτού του έργου, ιδίως όσον αφορά την προμήθεια των κινητήρων του, αφήνει μερικά ερωτηματικά. Επιπλέον, η πρώτη εκτίμηση για την έναρξη λειτουργίας του είναι το 2030. Παράλληλα, η Τουρκία έχει φιλοδοξίες για περαιτέρω επέκταση των δυνατοτήτων του μέσω προηγμένων προγραμμάτων drone, αλλά αυτά τα έργα βρίσκονται ακόμη στα σπάργανα.

Όπως και να ΄χει, η πραγματικότητα λέει ότι η Γερμανία δύσκολα θα δώσει έγκριση για πώληση Typhoon στην Τουρκία.

Μια τελευταία μπλόφα;

Γράφτηκε πάντως ότι το ενδιαφέρον της Άγκυρας για το Eurofighter ίσως να είναι ένα στρατηγικό παιχνίδι με στόχο την άσκηση μεγαλύτερης πίεσης στην Ουάσιγκτον για να επικυρώσει την πολυπόθητη συμφωνία για τα F-16.

Όλα αυτά ενώ η επιτροπή εξωτερικών υποθέσεων του τουρκικού κοινοβουλίου έχει ξεκινήσει συζητήσεις για την ένταξη της Σουηδίας στο ΝΑΤΟ, μια εξέλιξη που θα μπορούσε να ανοίξει το δρόμο για την έγκριση των ΗΠΑ για τα F-16. Επί του παρόντος, η συζήτηση φαίνεται να βρίσκεται σε αδιέξοδο.