Στο ξεκίνημα της χρηματιστηριακής συνεδρίασης της Δευτέρας, οι μέτοχοι της αμερικανικής εταιρείας Raven Industries (RAVN NASDAQ), βρέθηκαν μπροστά σε μία πολύ ευχάριστη έκπληξη, καθώς η μετοχή της εταιρείας «καρφώθηκε» στα 58 δολάρια, σχεδόν 49% πάνω από το κλείσιμο της προηγούμενης Παρασκευής και περισσότερο από 20% πάνω από τα ιστορικά υψηλά της μετοχής, που είχαν σημειωθεί το καλοκαίρι του 2018.
Ο λόγος της ανόδου είναι πολύ απλός: λίγο νωρίτερα είχε ανακοινωθεί η συμφωνία εξαγοράς του συνόλου των μετοχών της εταιρείας από την CNH Industrial, μεγάλη πολυεθνική που έχει την έδρα της στην Ολλανδία αλλά πρακτικά διοικείται από την ιταλική οικογένεια Ανιέλλι (η οποία ελέγχει και τη Ferrari, τη Juventus, αντασφαλιστικές εταιρείες, καθώς και μεγάλο μέρος της αυτοκινητοβιομηχανίας Stellantis).
Όπως αναφέρθηκε στην κοινή ανακοίνωση των δύο εταιρειών, η CNH Industrial (CNHI, NYSE, MILAN) αποφάσισε να προχωρήσει σε αυτή την κίνηση εκτιμώντας πως η μεγάλη πείρα, η εξειδίκευση και η πρωτοπορία της Raven σε επίπεδο λογισμικού και σε επίπεδο μηχανολογικό, θα βοηθήσουν τη νέα επιχείρηση να αναδειχθεί σε κορυφαία στον τομέα των γεωργικών μηχανημάτων. Οι εταιρείες έχουν συνεργαστεί στενά στο παρελθόν, και ελπίζουν πως η ένωσή τους θα τους επιτρέψει να προσφέρουν γρήγορα τις απαραίτητες λύσεις στον τομέα της αυτόνομης κίνησης και της μεγάλης ακρίβειας στην εκτέλεση των εργασιών των γεωργικών μηχανημάτων.
Η Raven, που έχει την έδρα της στη Νότια Ντακότα των Η.Π.Α. ιδρύθηκε το 1956 και αρχικά σχεδίαζε και κατασκεύαζε ερευνητικά μπαλόνια για την εκκολαπτόμενη τότε διαστημική βιομηχανία της χώρας. Στην τωρινή της μορφή αυτοχαρακτηρίζεται ως μία εταιρεία υψηλής τεχνολογίας, επιτυχημένη και με πολλά διαφορετικά αντικείμενα δραστηριοποίησης.
Από τον ετήσιο κύκλο εργασιών της, που ανέρχεται σε περίπου 400 εκατομμύρια δολάρια, ο μισός έχει άμεση σχέση με τα γεωργικά μηχανήματα, και ο υπόλοιπος με άλλα συστήματα υψηλής τεχνολογίας.
Κάποια από αυτά τα προϊόντα χρησιμοποιούνται για εργασίες όπως η έγχυση λιπασμάτων με απόλυτη ακρίβεια γύρω από τις καλλιέργειες και ο προγραμματισμός του τιμονιού των τρακτέρ για να ακολουθούν την ενδεδειγμένη πορεία σε ένα χωράφι χωρίς καμία παρέκκλιση.
Οι αγρότες, τουλάχιστον στις Η.Π.Α., υιοθετούν με ενθουσιασμό τα τελευταία χρόνια λύσεις τέτοιου τύπου, οι οποίες βελτιώνουν την παραγωγικότητα και χαμηλώνουν το κόστος λειτουργίας των επιχειρήσεών τους.
Η εξαγορά θα κοστίσει στην CNHI λίγο πάνω από 2,1 δισεκατομμύρια δολάρια, και θεωρείται αρκετά ακριβή, δεδομένου πως γίνεται σε αποτίμηση περίπου 5 φορές τις ετήσιες πωλήσεις της Raven και 50 φορές τα εκτιμώμενα ετήσια κέρδη της για το 2021. Η CNHI θα πληρώσει το τίμημα χρησιμοποιώντας μέρος των χρηματικών της διαθεσίμων.
Ο ετήσιος κύκλος εργασιών της CNHI φθάνει τα 22 δισ. δολάρια, άρα το μέγεθος της Raven είναι πολύ μικρό μπροστά σε αυτήν, αλλά δεν πρέπει να ξεχνάμε πως μέσα στο 2022 αναμένεται η διάσπασή της σε δύο κομμάτια. Η εταιρεία θα αποσχίσει τον κλάδο με τα φορτηγά και τα λεωφορεία της, με πολύ γνωστές μάρκες όπως η Iveco και η Magirus, και θα κρατήσει τον τομέα γεωργικών μηχανημάτων που περιλαμβάνει μάρκες όπως οι Steyr, Case και New Holland. Γνωρίζοντας αυτό, η εξαγορά κάνει πολύ περισσότερο νόημα, κυρίως γιατί θα δώσει την δυνατότητα CNHI να σχεδιάσει, να ετοιμάσει και να εγκαταστήσει στα γεωργικά της μηχανήματα συστήματα για γεωργικές εργασίες ακόμα πιο αυτοματοποιημένες και με μεγαλύτερη ακρίβεια.
Η κίνηση αυτή μπορεί να θεωρείται ακριβή, όπως αναφέραμε παραπάνω, όμως είναι λίγο πολύ αναγκαία, καθώς ο ανταγωνισμός δεν κάθεται με σταυρωμένα χέρια.
Η αμερικανική Deere (DE NYSE), που είναι η μεγαλύτερη παγκοσμίως εταιρεία στον κλάδο των γεωργικών μηχανημάτων, με δεύτερη την CNHI, είχε κάνει μία αντίστοιχη κίνηση το 2017, δίνοντας 305 εκατομμύρια δολάρια για την Blue River, μία εταιρεία start-up που ασχολείτο με αυτοματισμούς γεωργικών μηχανημάτων.
Η Deere, η οποία έχει ήδη ενσωματώσει αρκετές νέες τεχνολογίες στα τρακτέρ και τις θεριστικές της μηχανές, δεν έχει μείνει εκεί. Στο φετινό Consumer Electronics Show του Las Vegas, που έγινε βέβαια με τηλε-συμμετοχή, παρουσίασε μία συνεργασία της με τον τομέα Εικονικής Πραγματικότητας της Facebook. Ο «αγρότης» της παρουσίασης φορούσε τις γνωστές διόπτρες Virtual Reality, που κατασκευάζει η Oculus (η οποία είναι τμήμα της Facebook) και με την βοήθειά τους μπορούσε να δει αρκετά εκατοστά μέσα στο έδαφος την ίδια στιγμή που το τρακτέρ έσπερνε καλαμπόκι.
Οι διόπτρες έδιναν πληροφορίες για το επίπεδο υγρασίας και την κατάσταση του χώματος, καθώς και για τον τρόπο με τον οποίον εισέρχονταν οι σπόροι στο χώμα. Είναι προφανές πως όταν αυτή η παρουσίαση γίνει πραγματικότητα στο χωράφι, οι αγρότες θα ωφεληθούν πάρα πολύ, αυξάνοντας τις επιδόσεις των καλλιεργειών τους και μειώνοντας τα έξοδα.
Είναι φανερό πως ο δρόμος για τη βελτίωση των επιδόσεων και των αποδόσεων των καλλιεργητών και των καλλιεργειών περνάει μέσα από την υιοθέτηση των τεχνολογικών εξελίξεων στις καθημερινές γεωργικές εργασίες.
Οι κινήσεις των δύο μεγαλύτερων εταιρειών του κλάδου των γεωργικών μηχανημάτων δεν αφήνουν καμία αμφιβολία. Ανεξάρτητα από το πόσο ακριβά πληρώνουν την πρόσβασή τους στις νέες τεχνολογίες, εταιρείες σαν την Deere και CNH Industrial δεν θα αργήσουν να αντιμετωπιστούν από τους επενδυτές σαν εταιρείες υψηλής τεχνολογίας.
Οι υψηλές τιμές των αγροτικών προϊόντων τους δίνουν τώρα αρκετά έσοδα για να μπορέσουν να εντείνουν τις προσπάθειές τους και να προχωρήσουν γρήγορα μπροστά. Δεν θα μας εξέπληττε αν κάποια μέρα δούμε πως τα τρακτέρ κινούνται πλέον με απόλυτη ακρίβεια και χωρίς την παρουσία οδηγού, και δεν αποκλείεται καθόλου τα τρακτέρ να «βάλουν τα γυαλιά» στα πολυτελή ηλεκτρικά αυτοκίνητα που μας «απειλούν» πως θα κινούνται σύντομα χωρίς αυτόνομα, αλλά μάλλον βρίσκονται ακόμα αρκετά μακριά από τον στόχο τους.
Αποποίηση Ευθύνης
Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.