Πρεμιέρα και επίσημα έκανε, στο Αμαξοστάσιο της Πυλαίας, το Μετρό της Θεσσαλονίκης, με τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη να πατάει λίγο πριν τις 13:30 το κουμπί.
Πλέον οι Θεσσαλονικείς έχουν στη διάθεσή τους για τις μετακινήσεις τους το πιο σύγχρονο Μετρό.
«Είμαι περήφανος που παραδίδω αυτό το έργο», υπογράμμισε ο πρωθυπουργός κατά την ομιλία του στην τελετή των εγκαινίων του Μετρό της Θεσσαλονίκης. Από το αμαξοστάσιο της Πυλαίας, ο Κυρ. Μητσοτάκης δεσμεύθηκε ότι έως τον Νοέμβριο του 2025 θα είναι έτοιμη και η επέκταση του Μετρό μέχρι την Καλαμαριά.
Σχολιάζοντας την πολυετή εμπειρία σε ό,τι αφορά την κατασκευή του Μετρό, ο πρωθυπουργός ανέφερε ότι σε αυτή αντικατοπτρίζονται όλες οι παθογένειες του παρελθόντος που θέλουμε να αφήσουμε πίσω μας: Της γραφειοκρατίας, της πολιτικής ατολμίας και τις καθυστερήσεις που ανέβασαν το κόστος στα 3 δισ. ευρώ. Αλλά και τη χώρα της πολιτικής μικρότητας, της μιζέριας και των εύκολων πολιτικών συνθημάτων.
«Είμαι έτοιμος και πιο αποφασισμένος από ποτέ να μη χαθούν άλλες ευκαιρίες σε ό,τι αφορά τα μεγάλα έργα: Αρκετά με την ηττοπάθεια, αρκετά με τα συμπλέγματα», ξεκαθάρισε ο Κυρ. Μητσοτάκης.
Η τελετή ξεκίνησε με τον αγιασμό λίγο μετά τις 12 το μεσημέρι κι ενώ προηγήθηκε η άφιξη του Πρωθυπουργού και της Προέδρου της Δημοκρατίας. Πρώτος ανέβηκε στο βήμα ο διευθύνων σύμβουλος της Ελληνικό Μετρό Α.Ε., Νίκος Κουρέτας, ο οποίος ευχαρίστησε τον Κυριάκο Μητσοτάκη για την πίστη του στην υλοποίηση του μεγάλου έργου.
Στ. Αγγελούδης: Η Θεσσαλονίκη μετατρέπεται σε σύγχρονη μητρόπολη στη νοτιοανατολική Ευρώπη
Στην ομιλία του, ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Στέλιος Αγγελούδης εξέφρασε την αποφασιστικότητα να πάει την πόλη ακόμα πιο μπροστά, ενώ εξέφρασε τις ευχαριστίες του στην υπουργό Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη για τη συμβολή της στη διαμόρφωση του αρχαιολογικού χώρου στον σταθμό Βενιζέλου και την ολοκλήρωση του έργου. «Η Θεσσαλονίκη μετατρέπεται σε σύγχρονη μητρόπολη στη νοτιοανατολική Ευρώπη» ανέφερε μεταξύ άλλων και πρόσθεσε: «Κύριε πρωθυπουργέ θα θέλαμε του χρόνου η πόλη να εγκαινιάσει την επέκταση στην Καλαμαριά».
Αλ. Εξάρχου: Πιστεύω ότι φτιάξαμε ένα εξαιρετικό έργο
«Ένα χρόνο πριν αναλάβαμε τη διοίκηση του ΑΚΤΩΡ ξανά. Πρέπει να το κάνουμε, μας ζητήθηκε να το κάνουμε, και θα το κάνουμε. Περάσαμε δύσκολες μέρες, κάναμε ό,τι ήταν δυνατόν, με τη βοήθεια της κ. Μενδώνη, του κ. Σταϊκούρα, του κ. Ταχιάου και του πρωθυπουργού όπου χρειαζόταν. Πιστεύω ότι φτιάξαμε ένα εξαιρετικό έργο. Τιμή μας που σας παραδίδουμε το Μετρό. Ο σταθμός Βενιζέλου είναι ο ωραιότερος σταθμός του κόσμου, ένα ανοιχτό δωρεάν μουσείο», δήλωσε ο Αλ. Εξάρχου.
«Να φέρουμε τη Θεσσαλονίκη πιο κοντά στο μέλλον που της αξίζει. Το μετρό είναι πραγματικότητα και γίνεται αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητας της πόλης μας. Μιλάμε για το μοναδικό μετρό - μουσείο στην Ευρώπη. Οι πόροι για την κατασκευή του έργου αυτού είναι κυρίως ευρωπαϊκοί. Το έργο αυτό δεν αποτελεί μόνο νίκη της Θεσσαλονίκης, αλλά όλης της Ελλάδας. Συγχαρητήρια σε όλους όσους εργάστηκαν για το έργο αυτό, αλλά και σε έναν άνθρωπο που εκτιμώ ιδιαίτερα, Λίνα Μενδώνη. Θέλω να συγχαρώ τη σημερινή και την προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου Μεταφορών. Θέλω μα σας συγχαρώ κύριε πρωθυπουργέ, όχι μόνο για την ολοκλήρωση του έργου αυτού αλλά και γιατί με την παράδοση του μετρό σήμερα ανακτήθηκε η σχέση εμπιστοσύνης ανάμεσα στους πολίτες και το κράτος», δήλωσε ο Απόστολος Τζιτζικώστας.
Ν. Ταχιάος: Στο μέλλον, αφήνουμε τα έργα έξω από την πολιτική
«Πολύ μεγάλος ο ενθουσιασμός μου. Η Θεσσαλονίκη αποκτά το μετρό της. Ευχαριστώ τον πρωθυπουργό που μου εμπιστεύτηκε αυτή τη θέση. Για κάποιους από εμάς η σημερινή ημέρα είναι το τέλος ενός κύκλου. Ας δούμε τη σημερινή μέρα ως αυτό που πραγματικά είναι, μια αρχή για τη Θεσσαλονίκη. Για τους Θεσσαλονικείς είναι το τέλος μιας περιπέτειας. Ας αφήσουμε στην άκρη αυτό που έχει μείνει στην ιστορία σαν τρύπα του Κούβελα. Σημασία έχει πως φτάσαμε με μοναδική επιτυχία σε αυτό που αντιπροσώπευσαν οι παλιοί Δήμαρχοι. Σήμερα είναι μέρα γιορτής, μια αρχή για τη Θεσσαλονίκη, ένα εφαλτήριο για το μέλλον. Θα δείτε μια άλλη Θεσσαλονίκη. Στο μέλλον, αφήνουμε τα έργα έξω από την πολιτική. Για την κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη, η βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών στις υποδομές αποτελεί προτεραιότητα», τόνισε ο Νίκος Ταχιάος.
Από την πλευρά της, η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη ανέφερε, μεταξύ άλλων, πως «οι ανασκαφές, ιδιαίτερα στην Αγία Σοφία και στον Βενιζέλο, αποκάλυψαν την πρωτοβυζαντινή εικόνα της πόλης» και ευχαρίστησε τον Μητσοτάκη για την εμπιστοσύνη που της έδειξε.
Χρ. Σταϊκούρας: Ζούμε στιγμές δικαίωσης, για τους πολίτες της Μακεδονίας
«Κύριες και κύριοι το μετρό της Θεσσαλονίκης είναι εδώ. Ζούμε στιγμές δικαίωσης, για τους πολίτες της Μακεδονίας. Το εμβληματικό αυτό έργο έχει μια μακρά διαδρομή. Το μετρό αποτελεί απτή απόδειξη ότι η κυβέρνηση της ΝΔ, με πρωθυπουργό τον Μητσοτάκη, υπηρετεί αυτήν την αναγκαιότητα, με σεμνότητα. Παραδίδουμε ένα από τα πιο μεγάλα έργα που έγιναν στην Ελλάδα, με τη σημαντική συμβολή της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Στα οφέλη συγκαταλέγονται η μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος, η μείωση του κυκλοφοριακού προβλήματος. Μετά την ολοκλήρωση της επέκτασης στην Καλαμαριά, στο τέλος του 2025, προβλέπεται να εξυπηρετούνται καθημερινά 340.000 επιβάτες. Η Θεσαλονίκη αλλάζει σελίδα, η σημερινή είναι η ημέρα της αυτοπεποίθησης για την πόλη. Η Θεσσαλονίκη αναβαθμίζεται. Ενισχύεται ο γεωστρατηγικός της ρόλος. Ενισχύει την αυτοπεποίθησή της, στέκεται με αξιοπρέπεια, αλλάζει σελίδα. Πρωτεργάτες αυτής της προσπάθειας ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης», δήλωσε ο Χρ. Σταϊκούρας.
Κυρ. Μητσοτάκης: Η επέκταση στην Καλαμαριά θα είναι έτοιμη τον Νοέμβριο του 2025
«Αυτή η πολύ μεγάλη μέρα δεν προσφέρεται για πολλά λόγια. Σήμερα μιλάει από μόνο του το ίδιο το έργο, το μετρό, το πιο σύγχρονο της Ευρώπης, όπως αξίζει στη Θεσσαλονίκη, ένα έργο χειροπιαστό. Πολλοί πίστευαν ότι δε θα γίνει, να όμως που έγινε. Το είδαμε και το κάναμε. Ένα σύμβολο προόδου της Μακεδονίας και ολόκληρης της Ελλάδας. Το μετρό θα διευκολύνει τη μετακίνηση των πολιτών. Ακουσαμε για τις αμέτρητες δυσκολίες που συνάντησε αυτό το έργο, για να αναδείξει τα σπάνια μνημεία που έκρυβε στα σπλάχνα του αυτός ο ιστορικός τόπος. Κρατώ τη δημόσια δέσμευση του κ. Εξάρχου πως η επέκταση στην Καλαμαριά θα είναι έτοιμη τον Νοέμβριο του 2025. Σε αυτή την εμπειρία καθρεφτίζονται όλες οι παθογένειες της χώρας, που θέλουμε να αφήσουμε πίσω και αύξησαν το κόστος του έργου κοντά στα 3 δισ. ευρώ. Και ακόμη αναγνωρίσαμε τη σημασία που έχει και θα φέρει στη ζωή και στις συνοικίες από τις οποίες θα περνάει. Το μετρό θα επεκταθεί και στη δυτική Θεσσαλονίκη. Αποτελεί ορόσημο, στέρεη γέφυρα αλήθειας και εμπιστοσύνης των πολιτών. Λίγο πριν την ψήφιση του προϋπολογισμού του 2025 παραδίδω ως πρωθυπουργός ένα έργο που είχε εντάξει στον προϋπολογισμό του 1976 για πρώτη φορά ο Κωνσταντίνος Καραμανλής. Είμαι περήφανος, έτοιμος και αποφασισμένος να μην αφήσω να χαθούν άλλες ευκαιρίες, Αρκετά με την ηττοπάθεια», τόνισε ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης.
«Οταν μειώνονται οι φυσικές αποστάσεις, μειώνονται και οι κοινωνικές αποστάσεις. Και στην Αθήνα προχωρά γρήγορα η γραμμή 4 και ενισχύνται οι στόλοι των λεωφορείων», δήλωσε ο πρωθυπουργός.
Επίσκεψη Κυρ. Μητσοτάκη στον σταθμό Βενιζέλου
Τον σταθμό Βενιζέλου του Μετρό επισκέφθηκε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, πριν αναχωρήσει για το αμαξοστάσιο Πυλαίας όπου θα γίνει η τελετή για την έναρξη λειτουργίας του έργου.
Ο πρωθυπουργός περπάτησε στην περιοχή γύρω από το σταθμό Βενιζέλου, συναντήθηκε με καταστηματάρχες και συζήτησε μαζί τους για τα νέα δεδομένα που δημιουργεί η λειτουργία του Μετρό.
Οι καταστηματάρχες εξέφρασαν την ικανοποίησή τους για την ολοκλήρωση του έργου και τον ευχαρίστησαν.
Ο κ. Μητσοτάκης αντάλλαξε χειραψίες και με περαστικούς οι οποίοι ήταν χαρούμενοι για το Μετρό και ρωτούσαν από ποια ώρα θα μπορούν να το χρησιμοποιήσουν.
Το Μετρό θα δοθεί για χρήση στο κοινό μετά την ολοκλήρωση της τελετής έναρξης λειτουργίας και μέχρι και την Τρίτη η μετακινήσεις των επιβατών θα είναι δωρεάν.
Το έργο του μετρό Θεσσαλονίκης περιλαμβάνει:
- 13 σύγχρονους Σταθμούς,
- 9,6 χλμ. γραμμής με δυο ανεξάρτητες σήραγγες μονής τροχιάς,
- 18 υπέρ-αυτόματους συρμούς τελευταίας τεχνολογίας, πλήρως κλιματιζόμενους, οι οποίοι θα κινούνται χωρίς οδηγό αλλά με συνοδό, και χωρητικότητα 450 ατόμων,
- μέγιστη ικανότητα μεταφοράς 18.000 επιβατών/ώρα ανά κατεύθυνση,
- αμαξοστάσιο έκτασης 52.000 τμ., με το Κέντρο Ελέγχου Λειτουργίας, στην Πυλαία,
- σύστημα αυτόματων θυρών στις αποβάθρες, σε κάθε σταθμό, που θα λειτουργεί σε συντονισμό με τους συρμούς.
Η εκτιμώμενη ημερήσια επιβατική κίνηση είναι περί τους 250.000 επιβάτες.
Οι σταθμοί από τα δυτικά προς τα ανατολικά είναι οι εξής: Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός – Δημοκρατίας – Βενιζέλου – Αγία Σοφία – Σιντριβάνι – Πανεπιστήμιο – Παπάφη – Ευκλείδης – Φλέμινγκ – Ανάληψη – 25ης Μαρτίου – Βούλγαρη – Νέα Ελβετία. Εντός του 2025 θα παραδοθεί προς χρήση η επέκταση προς την Καλαμαριά, με τους εξής σταθμούς: Νομαρχία, Καλαμαριά, Αρετσού, Νέα Κρήνη, Μίκρα. Με την ολοκλήρωση της κατασκευής του Βασικού Έργου και της Επέκτασης προς Καλαμαριά, αναμένεται να εξυπηρετούνται καθημερινά 313.000 επιβάτες. Επιπροσθέτως, με τη λειτουργία του έργου στο σύνολο του, θα κυκλοφορούν καθημερινά περίπου 57.000 ΙΧ οχήματα λιγότερα, επιφέροντας αντίστοιχα μείωση των ρύπων CO2 κατά 212 τόνους ημερησίως.
Μετά την ολιγοήμερη περίοδο δωρεάν μετακινήσεων, η επιβίβαση θα γίνεται με εισιτήριο κόστους 0,60 ευρώ, το οποίο θα δίνει τη δυνατότητα πολλαπλών επιβιβάσεων εντός του χρονικού ορίου των 70 λεπτών. Η μηνιαία κάρτα απεριορίστων διαδρομών στο μετρό θα κοστίζει 16 ευρώ, ενώ αντίστοιχη είναι και η τιμή για την κάρτα του ΟΑΣΘ. Υπενθυμίζεται ότι δεν θα υπάρχει ενιαίο εισιτήριο για Μετρό και λεωφορεία, τουλάχιστον όχι κατά το πρώτο εξάμηνο, καθώς δεν εξασφαλίστηκε η διαλειτουργικότητα των συστημάτων έκδοσης και επικύρωσης εισιτηρίων.
Κάθε ένας από τους 18 συρμούς του μετρό Θεσσαλονίκης θα έχει έξι βαγόνια, συνολικής χωρητικότητας 460 επιβατών. Οι συρμοί θα περνούν ανά 3,5 λεπτά από τους σταθμούς, με τη συνολική απόσταση από τον πρώτο έως τον 13ο σταθμό να καλύπτεται εντός 17 λεπτών. Όταν προστεθούν άλλοι 15 συρμοί, με την παράδοση της επέκτασης προς την Καλαμαριά, η συχνότητα θα μειωθεί στο 1,5 λεπτό.
Ο αρχικός σχεδιασμός είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης να λειτουργεί καθημερινά από τις 5:30 το πρωί έως τις 00:30 μετά τα μεσάνυχτα. Την Παρασκευή και το Σάββατο, το μετρό θα λειτουργεί μέχρι τις 02.00 ώστε να εξυπηρετεί την αυξημένη νυχτερινή κίνηση της πόλης.
Το Μετρό Θεσσαλονίκης είναι επιπέδου ασφαλείας 4, το οποίο σημαίνει ότι δεν υπάρχει ηλεκτροδηγός. Θα υπάρχουν συνοδοί μέσα στα τρένα, οι οποίοι θα εξυπηρετούν τους πολίτες σε πρώτη φάση, και θα μπορούν να εκτελέσουν μία χειροκίνητη λειτουργία, εάν χρειαστεί, για παράδειγμα σε περίπτωση διακοπής ρεύματος, προκειμένου να το μετακινήσουν μέχρι τον επόμενο σταθμό. Στο μετρό Θεσσαλονίκης θα υπάρχουν διπλές πόρτες που αυξάνουν τα επίπεδα ασφαλείας και περιορίζουν τον κίνδυνο ατυχήματος. Κάθε σταθμός έχει θύρες που ανοίγουν μόνο όταν σταματήσει ακριβώς από πίσω τους ο συρμός.
Οι επιβάτες με ποδήλατα θα μπορούν να μπαίνουν στο μετρό. Επιτρέπονται δύο ποδήλατα στο πίσω μέρος κάθε βαγονιού. Οι ιδιοκτήτες κατοικίδιων θα μπορούν να επιβιβάζονται μαζί με τα ζώα τους, υπό την προϋπόθεση ότι τα μεταφέρουν στα ειδικά καλάθια που διατίθενται στο εμπόριο. Να σημειωθεί ότι στους σταθμούς και τους συρμούς του μετρό απαγορεύεται το κάπνισμα και η κατανάλωση τροφών και ποτών καθώς δεν θα υπάρχουν καλάθια απορριμμάτων για λόγους ασφαλείας.