Τέμπη: Πρώτη δικαστική αποζημίωση σε οικογένεια νεκρού του δυστυχήματος - Καταδίκη για Hellenic Train και ΟΣΕ
Eurokinissi
Eurokinissi

Τέμπη: Πρώτη δικαστική αποζημίωση σε οικογένεια νεκρού του δυστυχήματος - Καταδίκη για Hellenic Train και ΟΣΕ

Το Μονομελές Πρωτοδικείο Αθηνών επιδίκασε την πρώτη αποζημίωση για οικογένεια θύματος του σιδηροδρομικού δυστυχήματος των Τεμπών. Πρόκειται για άνδρα που εργαζόταν ως ελεγκτής στη Hellenic Train. 

Είναι η πρώτη δικαστική απόφαση, λοιπόν, που έρχεται από το Τμήμα Εργατικών Διαφορών του Μονομελούς Πρωτοδικείου της Αθήνας, το οποίο επιδίκασε στην τετραμελή οικογένεια του εργαζομένου αποζημίωση συνολικού ύψους 800.000 ευρώ.

Σύμφωνα με το σκεπτικό της απόφασης, υπάρχει συγκλίνουσα αμέλεια στην έλλειψη των μέτρων ασφαλείας, και για τον ΟΣΕ και για τη Hellenic Train, όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται, με αποτέλεσμα να συμβεί το δυστύχημα, το οποίο οδήγησε στον θάνατο τόσων ανθρώπων.

Το δικαστήριο υποχρεώνει τον ΟΣΕ και την Hellenic Train να καταβάλλουν εντόκως μέχρι την ολοσχερή εξόφληση, ποσό 200.000 ευρώ στο καθένα από τα προσφεύγοντα μέλη της οικογένειας του ελεγκτή, και επιπλέον 12.000 ευρώ για τα δικαστικά έξοδα αποφαινόμενο ότι και οι δύο εταιρείες φέρουν «διττή» ευθύνη για το δυστύχημα.

Στο σκεπτικό της απόφασης, που αριθμεί 25 σελίδες, διαπιστώνεται για τις δύο εταιρίες, κατά των οποίων στράφηκαν για το εργατικό δυστύχημα του εργαζόμενου οι συγγενείς του, «βαριά συγκλίνουσα αμέλεια» και παράνομη συμπεριφορά, με σωρεία παραλείψεων για τα αναγκαία μέτρα προστασίας που οδήγησαν στο τραγικό αποτέλεσμα. Όπως εξηγεί η δικαστής που εξέδωσε την απόφαση:

«Η βάση των παραπάνω νομοθετικών επιταγών παράνομη συμπεριφορά των αρμοδίων οργάνων των εναγομένων εταιριών έγκειται στην παράλειψη εγκατάστασης και θέσης σε λειτουργία επί του δικτύου και των συρμών των προαναφερθέντων συστημάτων ασφαλείας, η χρήση των οποίων θα είχε με βεβαιότητα αποτρέψει τη σύγκρουση των αμαξοστοιχιών και ήταν το πλέον πρόσφορο μέτρο ασφαλείας, ενόψει των προαναφερθεισών συνθηκών της συγκεκριμένης περίπτωσης».

Στην απόφαση περιγράφεται η αρχή που οδήγησε στην τραγωδία με το «μοιραίο λάθος» του σταθμάρχη Λάρισας πλην όμως επισημαίνεται επακριβώς, τι ήταν αυτό που κατέστησε «μοιραίο» το ανθρώπινο λάθος: «το αρχικό λάθος του σταθμάρχη Λάρισας υπήρξε μοιραίο ακριβώς επειδή δεν λειτούργησαν οι ασφαλιστικές δικλείδες. Το λάθος που σταθμάρχη θα το σταματούσε η τηλεδιοίκηση, δηλαδή ο πιο έμπειρος σταθμάρχης που θα ασκούσε την τηλεδιοίκηση. Στο πλαίσιο της τηλεδιοίκησης θα υφίστατο και σηματοδότηση και δεν θα ήταν ποτέ δυνατόν να χαραχθούν δύο τρένα σε μία γραμμή.

Ελλείπουσα της τηλεδιοίκησης και σηματοδότησης στο συγκεκριμένο τμήμα της διαδρομής, ο στερούμενος εμπειρίας σταθμάρχης που βρισκόταν μόνο στη βάρδια ήταν εντελώς ανεπαρκής για τη διαχείριση της κυκλοφορίας. Με βάση όλα τα προαναφερθέντα και δεδομένου ότι όπως αποδείχθηκε δεν λειτουργούσαν τα προσήκοντα συστήματα ασφαλείας και συνακόλουθα δεν λειτουργούσαν σωστά οι σιδηροδρομικές γραμμές, δεν έπρεπε να πραγματοποιούνται κατά τον κρίσιμο χρόνο τα δρομολόγια.

Η δεύτερη εναγόμενη ο ΟΣΕ ως φορέας διαχείρισης υποδομής καθώς και η πρώτη εναγόμενη Hellenic Train, φορέας λειτουργίας των μεταφορών οι οποίες αποδείχθηκε γνώριζαν ότι δεν λειτουργούσε η σηματοδότηση και η τηλεδιοίκηση και παρόλα αυτά οι μεν πρώτη ΟΣΕ επέτρεπε τη διενέργεια των μεταφορών η δεύτερη Hellenic Train ενεργούσε τις μεταφορές επιβατών εκθέτοντας και τους τελευταίους αλλά και τους εργαζόμενους σε κίνδυνο ζωής και υγείας ευθύνονται σωρευτικά για το επελθόν αποτέλεσμα».

Υπάρχουν βαρύτατες ευθύνες, όπως χαρακτηριστικά αναφέρει και για τις δυο εναγόμενες εταιρείες, σε συνδυασμό με τις παραλείψεις του σταθμάρχη και του μηχανοδηγού της αμαξοστοιχίας, σημειώνει η απόφαση της αμαξοστοιχίας.

Ο συγκεκριμένος ελεγκτής που έχασε τη ζωή του, είχε ολοκληρώσει την εργασία του και μετά το πέρας της επέστρεφε για διανυκτέρευση στο ξενοδοχείο προκειμένου να αναλάβει υπηρεσία την επόμενη ημέρα, ωστόσο συνέβη το δυστύχημα με αποτέλεσμα να χάσει τη ζωή του.

Διαπιστώθηκε ο θάνατος του και ταυτοποιήθηκε μέσω DNA.

Πηγή: ΕΡΤ, ΑΠΕ-ΜΠΕ