ΔΕΣΦΑ: «Γκάζι» πατάει στο project «Apollo CO2» - Τι περιλαμβάνει
shutterstock
shutterstock

ΔΕΣΦΑ: «Γκάζι» πατάει στο project «Apollo CO2» - Τι περιλαμβάνει

Με γοργούς ρυθμούς προχωρά ο ΔΕΣΦΑ το έργο «Apollo CO2», το εγχώριο mega project για τη μεταφορά διοξειδίου του άνθρακα, καταθέτοντας αίτηση χρηματοδότησης ύψους 160 εκατ. ευρώ, εντείνοντας την κινητικότητα στα έργα αποθήκευσης CO2 στη χώρα. Υπενθυμίζεται ότι η επενδυτική όρεξη για τη συγκεκριμένη τεχνολογία είναι έντονη τελευταία στην Ελλάδα, καθώς μπορεί να οδηγήσει άμεσα στην απανθρακοποίηση των βιομηχανιών συμβάλλοντας στην επίτευξη του φιλόδοξου στόχου για μείωση των εκπομπών του θερμοκηπίου κατά 55% έως το 2030 και για επίτευξη μηδενικού ανθρακικού αποτυπώματος έως το 2050.

Το έργο

Το «Apollo CO2» αποτελεί βασικό κρίκο στη δημιουργία εγχώριας αλυσίδας αξίας στο CCS (δέσμευση και αποθήκευση διοξειδίου του άνθρακα). Tο πρώτο σκέλος του «Apollo CO2» αφορά την ανάπτυξη ενός συστήματος αγωγών, ο οποίος θα συγκεντρώνει τις εκπομπές που δεσμεύονται στις βιομηχανικές εγκαταστάσεις, μεταφέροντάς τες στη μονάδα υγροποίησης στην Ρεβυθούσα. Στη μονάδα θα μετατρέπονται σε υγρή κατάσταση, ώστε να μπορούν να φορτωθούν σε ειδικά πλοία και να μεταφερθούν για μόνιμη αποθήκευση είτε στον Πρίνο, είτε σε κάποια ανάλογη υποδομή στο εξωτερικό. Η αίτηση χρηματοδότησης του ΔΕΣΦΑ υποβλήθηκε στον Μηχανισμό CEF ενώ η χωροθέτηση της μονάδας προορίζεται στη Ρεβυθούσα, καθώς εκεί διαθέτει ήδη ο Διαχειριστής το τέρμιναλ «υποδοχής» υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), κάτι που θα προσδώσει ένα σημαντικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στη νέα μονάδα. Κι αυτό γιατί το κόστος λειτουργίας της θα είναι 8 φορές μικρότερο από οποιαδήποτε άλλη εναλλακτική λύση υγροποίησης.

Η τελική επενδυτική απόφαση για το project θα ληφθεί προς τα τέλη του 2025, όπως αποκάλυψε η Κλεοπάτρα Αβραάμ, Διευθύντρια Στρατηγικού Σχεδιασμού του ΔΕΣΦΑ, στο 28ο Εθνικό Συνέδριο Ενέργειας «Ενέργεια & Ανάπτυξη 2024» του ΙΕΝΕ. Μάλιστα, στην ομιλία της ανέφερε πως: «Tο CCS αποτελεί βασικό πυλώνα της στρατηγικής του ΔΕΣΦΑ. Στο DNA του ΔΕΣΦΑ είναι η μεταφορά, και αυτό σκοπεύουμε να κάνουμε και για το CO2», είπε χαρακτηριστικά.

Το έργο έχει ενταχθεί στη λίστα των Έργων Κοινού ευρωπαϊκού Ενδιαφέροντος (PCI) και αναμένεται να πλαισιώσει έργα δέσμευσης CO2 που υλοποιούν ήδη βιομηχανικές εγκαταστάσεις στη χώρα μας, οι οποίες έχουν βάλει στο επενδυτικό «στόχαστρό» τους για τα καλά την αποθήκευση CO2.

Έργα δέσμευσης CO2 υλοποιούν ήδη οι τσιμεντοβιομηχανίες ΤΙΤΑΝ και της ΗΡΑΚΛΗΣ (Holcim) στο Καμάρι Βοιωτίας και στο Μηλάκι Ευβοίας αντίστοιχα, οι οποίες στοχεύουν να αξιοποιήσουν το «Apollo CO2» για τη διαχείριση των εκπομπών που θα συγκεντρώνουν.

Να σημειωθεί το έργο δέσμευσης διοξειδίου του άνθρακα από τον όμιλο ΤΙΤΑΝ είναι ένα από τα μεγαλύτερα στην Ευρώπη. Πρόκειται για το έργο «IFESTOS», εκτιμώμενου ύψους 584 εκατ. ευρώ, το οποίο θα δεσμεύσει όλες τις εκπομπές άνθρακα της διαδικασίας παραγωγής του εργοστασίου Καμαρίου, παράγοντας 3 εκατ. τόνους τσιμέντου ουδέτερου αποτυπώματος άνθρακα, για να εξυπηρετήσει τις αυξανόμενες ανάγκες για «πράσινες» κατασκευές στη μητροπολιτική περιοχή της Αθήνας και πέραν αυτής.

Με την υλοποίησή της η βιομηχανική εγκατάσταση το 2030 θα είναι η πρώτη της τσιμεντοβιομηχανίας με μηδενικό αποτύπωμα άνθρακα. Το έργο έχει ήδη λάβει χρηματοδότηση 234 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Καινοτομίας (Innovation Fund) της ΕΕ. Πέρα από τα περιβαλλοντικά οφέλη, το IFESTOS θα συμβάλλει στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής βιομηχανίας, ενώ αναμένεται να προσελκύσει πλήθος επενδύσεων στη χώρα κατά μήκος της αλυσίδας αξίας δέσμευσης και αποθήκευσης άνθρακα, καθιστώντας την Ελλάδα σημείο αναφοράς για την εν λόγω τεχνολογία.

Project για τη δέσμευση CO2 έχουν στα «σκαριά» τόσο η Motor Oil στο διυλιστήριο στους Αγίους Θεοδώρους όσο και η Helleniq Energy στο διυλιστήριο στην Ελευσίνα, με τις δύο εταιρείες να είναι πιθανό να αξιοποιήσουν και αυτές το δίκτυο μεταφοράς CO2 του ΔΕΣΦΑ.

Τέλος, να σημειωθεί ότι σε ευρωπαϊκό επίπεδο υπάρχουν συνολικά 19 έργα αποθήκευσης άνθρακα (CCS), εκ των οποίων λιγοστά σε λειτουργία και τα περισσότερα σε φάση σχεδιασμού. Εφόσον υλοποιηθεί το σύνολό τους, το 2030 υπολογίζεται ότι θα υπάρχει μια αθροιστική χωρητικότητα 42 εκατομμυρίων τόνων (Mt) CO2 το χρόνο. Συνολικά στην Ευρώπη, τα αντίστοιχα νούμερα αφορούν 43 έργα, με αθροιστική χωρητικότητα 141 Mt CO2 το χρόνο (2030).