Ταχύτατη η υλοποίηση της διασύνδεσης Κρήτη-Αττική, crash test με 4 έργα στην Ευρώπη

Ταχύτατη η υλοποίηση της διασύνδεσης Κρήτη-Αττική, crash test με 4 έργα στην Ευρώπη

Στην τελευταία «στροφή» μπαίνει ένα από τα μεγαλύτερα και πιο απαιτητικά έργα που τρέχουν την περίοδο αυτή στην Ελλάδα, η μεγάλη ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης - Αττικής, προυπολογισμού 1,1 δισ. ευρώ.

Το ένα ορόσημο είναι το κατασκευαστικό, το δεύτερο αφορά την ηλέκτριση του καλωδίου προς τα τέλη του 2024 και το τρίτο την έναρξη της εμπορικής του λειτουργίας, η οποία τοποθετείται στο καλοκαίρι του 2025.

Τι σημαίνει αυτό στην πράξη; Αλλαγή πίστας για το 5ο μεγαλύτερο νησί της Μεσογείου, το οποίο αφενός θα καλύπτει τις συνολικές του ανάγκες από το ηπειρωτικό σύστημα, αφετέρου θα μπορέσει να αξιοποιήσει το ηλιακό και αιολικό του δυναμικό, με την ταχύτητα του ανέμου στα κρητικά βουνά να είναι πιο μεγαλύτερες στην Ευρώπη.

Το χρονοδιάγραμμα αυτό του έργου, το οποίο υλοποιεί η θυγατρική του ΑΔΜΗΕ «Αριάδνη Interconnection» προβλέπει έναρξη της εμπορικής του λειτουργίας πέντε χρόνια μετά τη συμβασιοποίησή του, το καλοκαίρι του 2020.

Η πραγματικότητα αποτυπώνει τους ταχείς ρυθμούς με τους οποίους προχωρούν οι εργασίες σε κάθε επίπεδο, όπως στους Σταθμούς Μετατροπής, τους οποίους κατασκευάζει η κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ- Siemens, έπειτα από την επικράτησή της στον σχετικό διεθνή διαγωνισμό.

Τους ίδιους σύντομους χρόνους δείχνει και η σύγκριση του project με άλλα έργα ηλεκτρικών διασυνδέσεων ανάλογων προδιαγραφών που υλοποιούνται αυτή την περίοδο στην Ευρώπη.

Όπως για παράδειγμα, η ηλεκτρική διασύνδεση Μαυροβουνίου-Ιταλίας (MON.ITA) που χρειάστηκε πάνω από 7 χρόνια για να ολοκληρωθεί και οι ηλεκτρικές διασυνδέσεις Γερμανίας - Νορβηγίας (NORD.LINK) και Ηνωμένου Βασιλείου - Νορβηγίας (NSL), έργα ανάλογης τεχνολογίας για τα οποία απαιτήθηκαν περί τα 6 χρόνια από την συμβασιοποίησή τους έως τη θέση τους σε εμπορική λειτουργία. 


Τα εργοτάξια δουλεύουν στο φουλ στο Σταθμό Μετατροπής της Δαμάστας, μερικά χιλιόμετρα από το Ηράκλειο, τον οποίο επισκέφτηκε προ ημερών ο CEO του ΑΔΜΗΕ, Μάνος Μανουσάκης, με τις κύριες κτιριακές εγκαταστάσεις - το χώρο μετατροπής AC σε DC (Converter/DC Halls) και το κτίριο ελέγχου -  να βρίσκονται λίγο πριν την ολοκλήρωση. Το ίδιο συμβαίνει και με τις εργασίες εγκατάστασης στην πλευρά της Αττικής και συγκεκριμένα στον Σταθμό Μετατροπής (Κουμουνδούρος)τόσο στα βασικά έργα Πολιτικού Μηχανικού που αφορούν τις κύριες  κτιριακές εγκαταστάσεις  (χώρος μετατροπής AC σε DC -Converter/DC Halls- και το κτίριο ελέγχου) να έχουν σχεδόν ολοκληρωθεί.

Σε πολύ προχωρημένη φάση βρίσκονται οι εργασίες για τα βοηθητικά κτίρια και οι λοιπές εργασίες διαμόρφωσης των εξωτερικών χώρων. Στον Κουμουνδούρο η εγκατάσταση των μετασχηματιστών μετατροπέων έχει ολοκληρωθεί και είναι σε εξέλιξη η εγκατάσταση του κρίσιμου ηλεκτρομηχανολογικού εξοπλισμού στο χώρο του Converter Hall.

Στη Δαμάστα, η μεταφορά και εγκατάσταση των μετασχηματιστών μετατροπέων θα λάβει χώρα εντός του Φεβρουαρίου ενώ πραγματοποιούνται οι προκαταρκτικές εργασίες για την εκκίνηση εγκατάστασης του κρίσιμου ηλεκτρομηχανολογικού εξοπλισμού.

Σχετικά το καλωδιακό τμήμα της διασύνδεσης, εντός του 2023 ολοκληρώθηκε η εγκατάσταση και προστασία των υποβρύχιων καλωδίων υπερύψηλής τάσης σε όλο το μήκος της διαδρομής των 336 χλμ. από την Αττική έως την Κρήτη (συνολικά εγκαταστάθηκαν 672 χλμ. ενεργειακών καλωδίων και 672 χλμ. οπτικών ινών). Πρόσφατα ολοκληρώθηκε με επιτυχία και η δοκιμή (μετά την εγκατάσταση) των ενεργειακών καλωδίων.  

Σε ό,τι αφορά την πρόοδο των υπόγειων καλωδιακών τμημάτων (μήκους 32 και 13 χλμ. σε Αττική και Κρήτη αντίστοιχα), στην Αττική προχωρά εντατικά η κατασκευή της υπόγειας όδευσης από το ΚΥΤ Κουμουνδούρου προς το σημείο προσαιγιάλωσης στην Πάχη και  έχει ολοκληρωθεί το 90% της υποδομής και το 70% της τοποθέτησης των καλωδίων.

Στην Κρήτη η πρόοδος των εργασιών οδοποιίας για τα υπόγεια καλώδια μήκους 13 χλμ. ξεπερνά το 60%.  Σε προχωρημένο στάδιο είναι και οι εργασίες υποδομής για τα υπόγεια καλωδιακά τμήματα και έχει αρχίσει η τοποθέτηση των καλωδίων.