Προς ανεκτέλεστο 3 δισ. ευρώ από 2,2 δισ. σήμερα, προσβλέπει στο αμέσως επόμενο διάστημα, η διοίκηση της ΑΒΑΞ, αλλά και τζίρο στα επίπεδα των 800 εκατ. ευρώ το 2024, με την εισηγμένη να βρίσκεται στο τελικό στάδιο για την ανάληψη κατασκευής του μεγαλύτερου εμπορικού κέντρου της Lamda Development στο Ελληνικό σε κοινοπραξία με την ιταλική Rizzani de Eccher, αλλά και στην τελική ευθεία για την πώληση του εμπορικού σκέλους της VOLTERRA.
Τις στοχεύσεις αλλά και την στρατηγική της εισηγμένης ανέλυσαν χθες ο πρόεδρος του ομίλου και βασικός μέτοχος, Χρ. Ιωάννου, ο διευθύνων σύμβουλος, Κ. Μιτζάλης, αλλά και η κα. Αθ. Ηλιάδη (γενική Οικονομική Διευθύντρια), στην Ένωση Θεσμικών. Σημειώνοντας ότι η εταιρεία βρίσκεται σήμερα στην καλύτερη στιγμή της την τελευταία δεκαετία, ότι έχει ανοιχτές γραμμές χρηματοδότησης, ενώ ξεκαθάρισαν ότι δεν θα προχωρήσουν σε αύξηση κεφαλαίου καθώς, όπως ανέφεραν, οι ρευστοποιήσεις non core assets που έγιναν στο προηγούμενο διάστημα εξασφαλίζουν τη συμμετοχή σε νέα έργα ενδιαφέροντος και σε ΣΔΙΤ.
Ειδικότερα, όπως αναφέρθηκε, έχοντας μειώσει αισθητά τον δανεισμό έχει περιθώρια για νέα μόχλευση, διαθέτει επαρκή κεφαλαιοποίηση, ρευστότητα και τα έσοδα από υφιστάμενες παραχωρήσεις, είναι ικανά να χρηματοδοτήσουν έργα και να προχωρήσει η εταιρεία στη διεκδίκηση νέων δημόσιων, ΣΔΙΤ και Παραχωρήσεων ή ιδιωτικών.
«Είμαστε η μόνη εταιρεία που παραδώσαμε μεγάλα έργα. Νιώθουμε δυνατοί στο κομμάτι της κατασκευής κάτι που είναι παραδεκτό από όλους τους φορείς που συνεργαζόμαστε και από όλες τις κυβερνήσεις. Αναλαμβάνουμε έργα και τα παραδίδουμε στην κοινωνία, ποτέ δεν αφήσαμε κάτι πίσω.
Εμείς που ξέραμε την κατάσταση της εταιρείας, πιστεύαμε ότι θα έρθει η ώρα να βγούμε προς τα έξω και να σας πούμε ότι η αλήθεια δεν μπορεί να βασίζεται σε κακοήθειες και δημοσιεύματα. Δεν ήμασταν ποτέ καλύτερα από ό,τι είμαστε τώρα κατά την τελευταία δεκαετία», σημείωσε χαρακτηριστικά ο διευθύνων σύμβουλος, Κ. Μιτζάλης.
Σύμφωνα με την κ. Αθ, Ηλιάδη , το 2022 ο τζίρος ήταν 402,7 εκατ. ευρώ από 592,2 εκατ. ευρώ το 2021 με το περιθώριο να διατηρείται στο 5,2% από 5,3% το 2021, επί της ουσίας σταθερό. Το ΕΒΙΤΔΑ ήταν αυξημένο στα 58,2 εκατ. ευρώ από 51 εκατ. ευρώ. Η καθαρή θέση ενισχύθηκε στα 154,9 εκατ. ευρώ από 110,4 εκατ. ευρώ ενώ το σύνολο του καθαρού δανεισμού από 328,3 εκατ. ευρώ μειώθηκε στα 220,4 εκατ. ευρώ.
Η ίδια στάθηκε στο θέμα των εγγυητικών απαντώντας σε σχετικό ερώτημα, αναφέροντας ότι η ζήτηση για εγγυητικές εν γένει έχει αυξηθεί κατά 30%, και η ΑΒΑΞ έχει έρθει σε επαφή με ξένες τράπεζες, εγχώριους ασφαλιστικούς οργανισμούς ή φορείς, αλλά και με ελληνικές τράπεζες με τις οποίες δεν είχε συνεργασία, ώστε να καλυφθεί η σχετική ανάγκη.
«Υπάρχουν συζητήσεις και δεν θα προκύψει πρόβλημα για τα επόμενα χρόνια, ενώ υπάρχουν και οι «πόρτες» της EBI (European Bank Investment), αλλά και ξένων τραπεζών που δίνουν καλύτερη τιμολόγηση.
Διευκρινιστικά ανέφερε ότι: «Απευθυνθήκαμε σε ασφαλιστικές και λάβαμε σημαντικά όρια από αυτές, ενώ είναι εγκεκριμένες από την τράπεζα της Ελλάδος. Επίσης κάνουμε κινήσεις και με άλλες τράπεζες που δεν είχαμε συνεργασία ή με τράπεζες εκτός Ελλάδος, για να εκδώσουμε εγγυητικές επιστολές. Έτσι βρισκόμαστε με ένα ασφαλές επίπεδο ορίων για άμεσες ανάγκες».
Όσον αφορά στο Voyliagmenis Mall, tο κοινοπρακτικό σχήμα στο οποίο η ελληνική κατασκευαστική ελέγχει το 60% έχει επιλεγεί ως «αρχικός κατασκευαστής και μελετητής» (Early Contractor Involvement), με βάση το ίδιο μοντέλο που υιοθέτησε η Lamda με τον πύργο κατοικιών που έχει αναλάβει η κοινοπραξία Bouygues – Intrakat, η οποία επελέγη πρόσφατα οριστικός κατασκευαστής. Το νέο mall θα κατασκευαστεί από την πλευρά της Λ. Βουλιαγμένης με συνολική επιφάνεια 130.000 τ.μ και εκτιμώμενο κόστος 350 εκατ. ευρώ.
Από την πλευρά του ο Πρόεδρος της εταιρείας κ. Χρ. Ιωάννου σημείωσε ότι η ΑΒΑΞ έχει το αναγκαίο equity (cash ή περιθώρια δανεισμού) για να υποστηρίξει τα έργα που έχει αναλάβει και τη συμμετοχή σε ΣΔΙΤ – Παραχωρήσεις και απέκλεισε μια νέα αύξηση μετοχικού κεφαλαίου, σημειώνοντας χαρακτηριστικά: «Δίνουμε μέρισμα στους μετόχους μας, δεν θα το πάρουμε πίσω μέσω μιας ΑΜΚ. Πάμε σε περαιτέρω μείωση δανεισμού το 2023, δεν υπάρχει ανάγκη αύξησης κεφαλαίου και έχουμε πρόθεση συνέχισης πολιτικής επιβράβευσης μετόχων».
Αναφερόμενος στην πώληση της Volterra, ο ίδιος σημείωσε ότι το χαρτοφυλάκιο έργων ΑΠΕ πουλήθηκε διότι υπήρχαν ελκυστικές προτάσεις, όχι από ανάγκη, και τόνισε ότι «είμαστε σε συζητήσεις για τη μεταβίβαση του retail/wholesale business, καθότι η εταιρεία έχει επιστρέψει σε κέρδη και διαθέτει ένα αξιόλογο πελατολόγιο και μερίδιο αγοράς», σημειώνοντας ότι το book value του retail εκτιμάται στα 25 εκατ. ευρώ.
Στο ίδιο πλαίσιο σημείωσε για το ποσοστό 35% στην παραχώρηση της Μαρίνας Λεμεσού, δεν έχουν ληφθεί ακόμη αποφάσεις καθώς όπου εκκρεμεί η πώληση κάποιων τελευταίων κατοικιών περίπου 10, και το τι μέλλει γενέσθαι θα εξαρτηθεί και από την πρόθεση των εκεί συνεταίρων που διαθέτουν και την πλειοψηφία.
Η διοίκηση έκανε ειδική αναφορά στα έργα εξωτερικού, όπου γίνεται εστίαση σε ενεργειακά projects στα οποία η ΑΒΑΞ έχει εξειδίκευση, με τη διοίκησή της να προσδοκά σε καλή κερδοφορία, σημειώνοντας ότι οι περιοχές δράσης είναι σε Μέση Ανατολή και Βαλκάνια. Ωστόσο, η επέκταση των δραστηριοτήτων δεν γίνεται με γεωγραφικά κριτήρια αλλά με βάση τα έργα, τα περιθώρια κέρδους που έχουν και την εξειδίκευση που η εταιρεία έχει σε αυτά.
«Περιμένουμε περιθώρια κέρδους στο εξωτερικό ανάλογα με αυτά στα ελληνικά έργα», ανέφερε η διοίκηση της ΑΒΑΞ, που δεν παρέλειψε να σημειώσει την παρουσία της σε έργα ανάπτυξης δικτύου φυσικού αερίου στην Ελλάδα (π.χ. Ημαθία – Πτολεμαΐδα), στο έργο για το LNG Αλεξανδρούπολης και σε ενεργειακά projects στο Ιράκ που αφορούν σε δύο μονάδες από 1.500MW η κάθε μία.
Σε σχέση με την Αττική Οδό, έγινε αναφορά για την υφιστάμενη σύμβαση που θα προσφέρει προσεχώς μερίσματα και επιστροφή κεφαλαίου άνω των 100 εκατ. ευρώ, αλλά και για τον διαγωνισμό για τη νέα 25ετή παραχώρηση (διαγωνισμό που υλοποιεί το ΤΑΙΠΕΔ), όπου η εταιρεία θα έχει παρουσία στον διαγωνισμό της 10ης Ιουλίου.
Επίσης, αναφορά έγινε στα μεγάλα έργα που προωθεί ο όμιλος, όπως η α’ φάση της Γραμμής 4 του Μετρό Αθήνας, οι υποδομές στο Ελληνικό (250 εκατ. ευρώ, ενώ ειπώθηκε ότι η υπογειοποίηση της Λ. Ποσειδώνος βρίσκεται στο 30%, εντός χρονοδιαγράμματος, με τα έργα πολιτικού μηχανικού να αναμένεται να ολοκληρωθούν το 2024.
Επίσης, αναφορά έγινε στο οδικό έργο Μπράλος – Άμφισσα (σχεδόν 250 εκατ. ευρώ, εκκινούν μελέτες), το FlyOver Θεσσαλονίκης (ΣΔΙΤ, με Μυτιληναίο, ξεκινάει προσεχώς) κ.α..
Σχετικά με το χαρτοφυλάκιο Παραχωρήσεων και ΣΔΙΤ του ομίλου σε συμβάσεις υποδομών από όπου εξαιρούνται οι μαρίνες, αποτιμήθηκε στις αρχές του 2023 περίπου στα 400 εκατ. ευρώ, λαμβάνοντας υπόψη τον υπολειπόμενο χρόνο και τον χαρακτήρα κάθε σύμβασης.
Στις παραχωρήσεις και τα ΣΔΙΤ περιλαμβάνονται η Αττικής Οδός (ποσοστό ΑΒΑΞ 34,25%), το Fly Over της Θεσσαλονίκης (50%), ο αυτοκινητόδρομος Αιγαίου (23,61%), ο αυτοκινητόδρομος Μορέας (15%), η Ολυμπία Οδός (19,1%), η διαχείριση απορριμάτων στην Ηλεία (50%) και σταθμοί στάθμευσης σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη (από 25% έως 55%).
Όπως διευκρινίζει η διοίκηση, η αποτίμηση των συμμετοχών του ομίλου σε Παραχωρήσεις στον ενοποιημένο ισολογισμό στις 31/12/2022 δεν αντικατοπτρίζει εύλογη αξία 130 εκατ. ευρώ, λόγω διαφορετικής λογιστικής απεικόνισής τους (ενοποίηση με τη μέθοδο της καθαρής θέσης).