Μπορεί να μην αφορά ένα στοιχείο επιβατικής κίνησης, πληρότητας πτήσεων, ή cash flow της εταιρείας, αλλά στην ενημέρωση των επενδυτών από τη διοίκηση της AEGEAN, την περασμένη εβδομάδα, δεν πέρασε απαρατήρητο ένα ιδιαίτερα ενδιαφέρον ποιοτικό στοιχείο: το 2022, η Αεροπορία Αιγαίου πέτυχε στις πτήσεις της μείωση των εκπομπών CO2 κατά 9-10% σε σχέση με το 2019. Μία χρονιά δηλαδή η οποία είχε αντίστοιχη επιβατική κίνηση με το 2022, αλλά αρκετά λιγότερα χιλιομετρικά δρομολόγια. Και υπό το πρίσμα αυτό, πρόκειται για ένα σημαντικό επίτευγμα που περιλαμβάνεται στον διαχρονικό στόχο της AEGEAN για βιωσιμότητα και «πράσινες αερομεταφορές».
Για την AEGEAN, εάν οι «πράσινες αερομεταφορές» ήταν από ετών ένας στόχος, τώρα αυτός μετεξελίσσεται σε πραγματικότητα. Και το score της μείωσης των ρύπων και των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα από τη λειτουργία της, σε ένα αξιοσημείωτο επίπεδο, αποδεικνύει την προσπάθεια που ήδη συντελείται.
Όπως εξήγησε στη διάρκεια του conference call, ο Πρόεδρος της εταιρείας, Ευτύχιος Βασιλάκης, ένα μεγάλο μέρος της επίδοσης αυτής, οφείλεται στην ταχύτατη ένταξη στο στον στόλο της Aegean, των νέων αεροσκαφών Airbus A320/321 neo, που χάρη στους νέας τεχνολογίας κινητήρες, αλλά και την ευρύτερη «περιβαλλοντική απόδοση», συνέβαλαν σε αυτό το αποτέλεσμα. Η επίδοση αυτή, δε, θα είναι ακόμη «ισχυρότερη» το 2023, οπότε θα ολοκληρωθεί και η παραλαβή άλλων 9 νέων Airbus neo.
Ο νέος στόλος αποτελεί σήμερα το βασικότερο όχημα για την ελαχιστοποίηση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος αλλά και την υποστήριξη της παγκόσμιας προσπάθειας αντιμετώπισης της κλιματικής αλλαγής. Τα νέα αεροσκάφη εξασφαλίζουν 19-23% χαμηλότερο αποτύπωμα CO2 σε σχέση με τα προηγούμενης γενιάς Airbus και έως 50% χαμηλότερο αποτύπωμα CO2 από τα πρώτα –επίσης νέα, τότε– αεροσκάφη της εταιρείας του 1999, σηματοδοτώντας μια ουσιαστική πράξη σεβασμού και φροντίδας προς το περιβάλλον.
Εξοπλισμένα με τη νέα γενιά κινητήρων GTFTM της Pratt & Whitney, τα Airbus της «οικογένειας» neo (New Engine Option) συμβάλλουν όχι μόνο στη μείωση των εκπομπών CO2 και NOx, ανά πτήση και ανά επιβάτη, αλλά περιορίζουν εξίσου το αποτύπωμα θορύβου ενώ είναι εφοδιασμένα, με επαναχρησιμοποιούμενα ή πλήρως ανακυκλωμένα υλικά εξυπηρέτησης.
Την ίδια στιγμή, στη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος της AEGEAN συνεισφέρει και η έναρξη δοκιμών χρήσης βιώσιμων καυσίμων (SAF), σε ένα φιλόδοξο πρόγραμμα βιωσιμότητας που ξεκίνησε το 2019 και «παρακολουθεί» ήδη τα «βήματα» του Destination 2050 προς τον στόχο του net zero. Στο πλαίσιο του εγχειρήματος αυτού, η αεροπορική είναι η πρώτη αεροπορική εταιρεία που πραγματοποίησε πτήση με μείγμα (SAF) στην Ελλάδα τον Ιούλιο του 2021, ενώ από τον Ιούλιο του 2022 ξεκίνησε ήδη να πραγματοποιεί το πρώτο και μοναδικό πρόγραμμα στην Ελλάδα και ένα από τα λίγα στην Ευρώπη συστηματικής χρήσης SAF, για όλες τις πτήσεις της που αναχωρούν από το αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης.
Έτσι, παρόλο, που η αδυναμία παραγωγής SAF σε επαρκείς ποσότητες, η έλλειψη υποδομών για την αποθήκευση και διανομή τους και το αυξημένο κόστος τους σε σχέση με τα συμβατικά καύσιμα, παρεμποδίζουν τη γενικευμένη εφαρμογή τους, η AEGEAN τοποθετείται εγκαίρως και αποφασιστικά απέναντι στις προκλήσεις της νέας εποχής των αερομεταφορών αναζητώντας λύσεις και δημιουργώντας τις προϋποθέσεις, για να ακολουθήσει και ο υπόλοιπος κλάδος στην Ελλάδα.
Η χρήση των βιοκαυσίμων, αν και έχει «ανοίξει», βρίσκεται σε προκαταρκτικό στάδιο. Όπως είναι αναμενόμενο θα είναι μια ιδιαίτερα δαπανηρή «μετάβαση», μια και τα καύσιμα αυτά έχουν σημαντικά μεγαλύτερο κόστος, ενώ θα απαιτήσουν την πλήρη αντικατάσταση υποδομών στα αεροδρόμια όλου του κόσμου. Ένα επιπλέον ερώτημα αφορά την επίτευξη της ποιότητας και των προδιαγραφών που θα τα καθιστά «βιώσιμα». Με δυο λόγια, τόσο για τους αερομεταφορείς, όσο και για τις κυβερνήσεις, πρόκειται να είναι μια διαδικασία η οποία θα πρέπει να έχει και επιχειρηματική «λογική». Παρ όλα αυτά πρόκειται για μα διαδικασία που «τρέχει», έστω κι αν οι αλλαγές που θα χρειαστούν, ειδικά στα πρώτα στάδια, θα απαιτήσουν την υποστήριξη και την παροχή κινήτρων από την πλευρά των κυβερνήσεων.
Η AEGEAN, πάντως προτίθεται να είναι από τους προπομπούς στην Ευρώπη στην κατεύθυνση αυτή, με την εταιρεία να εντάσσει τις «πράσινες αερομεταφορές» ως κεντρική εταιρική πρακτική και τον Ευτύχιο Βασιλάκη να δηλώνει πως: «Στόχος μας είναι το οικονομικό αποτύπωμα της AEGEAN να συνεχίσει να μεγαλώνει όσο το περιβαλλοντικό της αποτύπωμα θα μειώνεται».
Στην περίπτωση αυτή μάλλον δε θα εξέπληττε κανένα αν δούμε στο μέλλον την AEGEAN να αναζητά λύσεις και σε συνθετικά SAF, τα λεγόμενα συνθετικά καύσιμα, ή ηλεκτροκαύσιμα (e-fuel ή Power-to-liquid) τα οποία είναι καύσιμα από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας εκτός από βιομάζα, π.χ. αιολική και ηλιακή ενέργεια, αλλά και γιατί όχι να διερευνά και τις λύσεις του υδρογόνου.
Άλλωστε «πράσινη λειτουργία» είναι μία κατεύθυνση που συμβαδίζει με τη νέα εποχή της εταιρείας η οποία έχει ξεκινήσει με την ανανέωση του στόλου, αλλά υποστηρίζεται από το σύνολο της εταιρικής δραστηριότητας. Με πλέον πρόσφατη την επένδυση των 140 εκατ. ευρώ για τη δημιουργία του πρώτου Κέντρου Υπηρεσιών Συντήρησης Πτητικών Μέσων, καθώς και του πρώτου Κέντρου Προσομοιωτών Πτήσεων και Εκπαίδευσης Πληρωμάτων στην Ελλάδα. Ένα project που δημιουργεί ένα από τα πρώτα «πράσινα» hangars της Ευρώπης.
Η επένδυση, πέραν του τεχνολογικού της aspect, με τους νέους προσομοιωτές πτήσεων και τις υποδομές για «βαριά συντήρηση» αεροσκαφών, προβλέπει την ενεργειακή αναβάθμιση των κτηριακών εγκαταστάσεων, μέσω της επένδυσης για την εγκατάσταση στο κέλυφος των κτηρίων, 35.000 m2 φωτοβολταϊκών πάνελ, ισχύος 3 MW, με σκοπό να καλυφθούν οι ενεργειακές ανάγκες όλων των εργασιών που θα εκτελούνται στην τεχνική βάση.
Ταυτόχρονα επενδύοντας στην καινοτομία και την τεχνολογία, η AEGEAN διερευνά όλο και περισσότερους τρόπους που θα τη φέρουν πιο κοντά σε ένα περισσότερο «πράσινο αύριο», στο οποίο οι μεταφορές θα είναι φιλικές προς το περιβάλλον. ‘Ετσι, η εταιρεία έχει θέσει σε εφαρμογή συγκεκριμένες δράσεις για τη βελτιστοποίηση των πτητικών διαδικασιών και τον σχεδιασμό των πτήσεων, καταφέρνοντας να επιτευχθεί ακόμη μεγαλύτερη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα. Ενώ παράλληλα, μειώνοντας το βάρος των αεροσκαφών μέσω νέων trolleys και νέων ανατομικών θέσεων αντικαθιστώντας τα έγγραφα του αεροσκάφους από ψηφιακά αρχεία σε ηλεκτρονική μορφή, ενσωματώνοντας δράσεις ανακύκλωσης, αντικατάστασης των προϊόντων και υλικών συσκευασίας που χρησιμοποιεί κατά την πτήση, στα lounges ή στις εγκαταστάσεις της εταιρείας με ανακυκλώσιμα και επαναχρησιμοποιούμενα υλικά, ελαχιστοποίησης κατανάλωσης νερού και ενέργειας, μείωσης θορύβου κ.λπ. επιτυγχάνει ακόμη μεγαλύτερη εξοικονόμηση εκπομπών CO2 αλλά και μια βιώσιμη λειτουργία συνολικά