Παρά τις δυσχερείς, οικονομικά, συνθήκες που επικράτησαν τα τελευταία χρόνια στη χώρα μας, όπου την οικονομική κρίση διαδέχθηκαν η πανδημία του COVID 19, η αύξηση του πληθωρισμού, η ακρίβεια και λόγω του πολέμου της Ουκρανίας και το ενεργειακό, ένα μεγάλο ποσοστό επιχειρήσεων δείχνει να κατανοεί τη σημασία της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης.
Η διαπίστωση αυτή που προκύπτει από προγενέστερες έρευνες του Κέντρου Αειφορίας αλλά και πιό πρόσφατες, της ICAP δείχνει ότι ο επιχειρηματικός κόσμος καταλαβαίνει την αξία της ΕΚΕ, τόσο για την ίδια την ανάπτυξη της επιχείρησης αλλά και για όλους τους συμμετόχους της και την υποστηρίζει διατηρώντας ή ακόμα και αυξάνοντας τις δαπάνες.
Η Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη μπορεί να χαρακτηριστεί και ως μια θετική τάση, καθώς τα τελευταία χρόνια καταγράφει σημαντική ανάπτυξη. Όλο και περισσότερες επιχειρήσεις, οι μεγάλες κυρίως, αποφασίζουν να εντάξουν στη στρατηγική τους προγράμματα Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης, επιστρέφοντας στο κοινωνικό σύνολο μέρος των κερδών τους. Το παράδειγμα αυτό έχουν αρχίσει την τελευταία τριετία να ακολουθούν και οι μικρομεσαίες.
Το στοιχείο βέβαια, που είναι ενδιαφέρον σχετίζεται με το γεγονός ότι οι επιχειρήσεις δεν βλέπουν της Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη μόνο για μια απαίτηση του καταναλωτικού κοινού από τις επιχειρήσεις να είναι κοινωνικά δίκαιες. Αντίθετα, σε μικρότερο ή μεγαλύτερο βαθμό, οι ίδιες οι επιχειρήσεις, ως κοινωνικά κύτταρα κι εκείνες, συνειδητοποιούν την αξία της ΕΚΕ για το περιβάλλον, για την κοινωνία, για τους εργαζομένους τους, για όλους.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της τελευταίας έρευνας της ICAP, η πλειοψηφία των εταιρειών του δείγματος (85%) δήλωσε ότι πραγματοποιεί δωρεές και χορηγίες σε χρήμα ή και είδος σε «πολύ» ή «πάρα πολύ» σημαντικό βαθμό, κατά ποσοστό σημαντικά αυξημένο σε σχέση με την προηγούμενη έρευνα (61%).
Σε εξίσου σημαντικό βαθμό (71%) οι επιχειρήσεις παρείχαν άλλες δωρεές και χορηγίες σε χρήμα ή και είδος, σε «πολύ» ή «πάρα πολύ» σημαντικό βαθμό. Τα αποτελέσματα αυτά αποδεικνύουν την άμεση κινητοποίηση των επιχειρήσεων στις έκτακτες καταστάσεις που δημιούργησε η πανδημία, χρησιμοποιώντας τις δράσεις κοινωνικής ευθύνης ως εργαλείο για τη διαχείριση της κρίσης.
Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, η πανδημία οδήγησε σε ένα κύμα δωρεών από τις επιχειρήσεις, το μεγαλύτερο που έχει καταγραφεί τα τελευταία χρόνια στο πλαίσιο δράσεων εταιρικής κοινωνικής ευθύνης.
Η αξία της ΕΚΕ για τις επιχειρήσεις
Οι επιχειρήσεις αναγνωρίζοντας ότι η λειτουργία τους, ανεξάρτητα από τη δραστηριότητα και το μέγεθóς τους, μπορεί να έχει επίπτωση στο φυσικό περιβάλλον, υιοθετούν σε μεγάλο βαθμό δράσεις ΕΚΕ που σχετίζονται με την αντιμετώπιση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας το 81% των εταιρειών του δείγματος εφαρμόζουν εσωτερικά προγράμματα ανακύκλωσης σε μεγάλο βαθμό («πολύ» ή «πάρα πολύ»), ποσοστό σημαντικά αυξημένο κατά 11 ποσοστιαίες μονάδες σε σχέση με το 2020.
Ακολουθεί η εφαρμογή προγραμμάτων εξοικονόμησης ενέργειας και διαχείρισης αποβλήτων (80%) και η ένταξη στην επιχείρηση συστημάτων περιβαλλοντικής διαχείρισης σύμφωνα με εθνικά ή και διεθνή πρότυπα (π.χ. ISO 14001, EMAS κλπ.) με ποσοστό 76%.
Το σύνολο σχεδόν των επιχειρήσεων (94%) αξιολόγησαν με το μεγαλύτερο βαθμό σημαντικότητας («πάρα πολύ» και «πολύ») τη συνεισφορά στο κοινωνικό σύνολο ως το κυριότερο όφελος που έχουν από τις πρακτικές της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης, γεγονός το οποίο δείχνει ότι οι ελληνικές επιχειρήσεις αντιλαμβάνονται τη σημασία της ΕΚΕ για την κοινωνία (ποσοστό αυξημένο κατά 5 ποσοστιαίες μονάδες σε σχέση με την προηγούμενη έρευνα).
Ακολουθεί για ένα εξίσου σημαντικό ποσοστό (93%) η βελτίωση της απόδοσης - παραγωγικότητας των εργαζομένων απάντηση η οποία έλαβε το 2020 ποσοστό 71%.
Πάντως, για μια ακόμη φορά, τα οικονομικά οφέλη και κυρίως τα φορολογικά αξιολογήθηκαν με πολύ χαμηλό βαθμό σημαντικότητας από τις επιχειρήσεις. Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας καθώς το 91% των επιχειρήσεων δήλωσαν ότι οι φοροελαφρύνσεις συνεισφέρουν από «καθόλου» έως «μέτρια». Επιπλέον ένα σημαντικό ποσοστό εταιρειών (75%) δεν θεωρεί ιδιαίτερα σημαντική την συνεισφορά των δράσεων ΕΚΕ στην αύξηση των πωλήσεών τους.