Το «πράσινο φως» για την εισαγωγή του 30% των μετοχών του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος» στο Χρηματιστήριο Αθηνών έδωσαν οι βασικοί μέτοχοί του AviAlliance GmbH και AviAlliance Capital GmbH που ελέγχονται από το καναδικό ασφαλιστικό ταμείο PSP Investments καθώς και οι υπόλοιποι μέτοχοι, στους οποίους περιλαβάνονται ο όμιλος Κοπελούζου με 5%, το ΤΑΙΠΕΔ με 30% και το Υπερταμείο με 25%, το οποίο και προβλέπεται ότι θα διατηρήσει το ποσοστό του και μετά την εισαγωγή.
Με στόχο η εισαγωγή των μετοχών να γίνει μέσα στο 2023 το ΤΑΙΠΕΔ έχει αναθέσει στις τράπεζες Bank Of America, Morgan Stanley και Deutsche Bank την αναδοχή της έκδοσης.
Οι μέτοχοι, ήδη, υπέγραψαν μνημόνιο κατανόησης (MOU), το οποίο θα ανοίξει το δρόμο στην Avi Alliance να αγοράσει ένα επιπλέον 10% των μετοχών από το ΤΑΙΠΕΔ και το εναπομείναν 20% να διατεθεί μέσω δημόσιας προσφοράς στο ΧΑ. Το συνολικό ποσοστό του 30% των μετοχών αποτιμάται σε ένα εύρος μεταξύ 800 εκατ.ευρώ και ενός δισ.ευρώ.
Το ΤΑΙΠΕΔ είχε αρχικά τοποθετήσει την εισαγωγή του Ελ. Βενιζέλος στο Χρηματιστήριο Αθηνών μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2023. Όμως, η εισαγωγή μετατέθηκε για το δεύτερο εξάμηνο, προς το τέλος του 2023, λόγω των συνθηκών που επικρατούν στην ελληνική αγορά.
Βέβαια, το αποτέλεσμα των εκλογών της 21ης Μαΐου που δείχνει σημαντική μείωση των πιθανοτήτων της πολιτικής αστάθειας σε συνδυασμό με το ενδεχόμενο της επιστροφής της χώρας στην επενδυτική βαθμίδα καθιστά τις συνθήκες ευνοϊκές.
Η εισαγωγή του ΔΑΑ «Ελευθέριος Βενιζέλος» στο Χρηματιστήριο Αθηνών εντάσσεται στο ευρύτερο σχέδιο των αποκρατικοποιήσεων που είχε ξεκινήσει να «τρέχει» η προηγούμενη κυβέρνηση και το οποίο τα προηγούμενα χρόνια, το οποίο είχε «παγώσει» λόγω της πανδημίας, αναφέρει το Reuters.
Ειδικότερα, σε ό,τι αφορά τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, είχε γίνει ένας διαγωνισμός το 2019 και είχαν προκριθεί εννέα funds στην επόμενη φάση. Όμως, η κυβέρνηση, τελικά, αποφάσισε να μην προχωρήσει ο διαγωνισμός και να διαθέσει τις μετοχές που κατέχει στο αεροδρόμιο το ΤΑΙΠΕΔ στο Ελληνικό Χρηματιστήριο για δύο λόγους: Ο ένας είναι ότι θα μπορέσουν οι ενδιαφερόμενοι ιδιώτες και θεσμικοί επενδυτές να αποκτήσουν μερίδιο στην πολύ καλή πορεία των οικονομικών μεγεθών του Διεθνούς Αεροδρομίου Αθηνών και ο άλλος είναι ότι μια εισαγωγή τέτοιου μεγέθους θα είναι ένα μέτρο τόνωσης του Ελληνικού Χρηματιστηρίου.
Παράλληλα, το μέγεθος της εισαγωγής θα δημιουργήσει όλα εκείνα τα απαραίτητα κεφάλαια για τη δημιουργία επενδύσεων, αλλά και θα δώσει επιπλέον μετρήσιμη αξία στην υπόλοιπη συμμετοχή του Δημοσίου (25%) που βρίσκεται στο χαρτοφυλάκιο του Υπερταμείου.
Το Διεθνές Αεροδρόμιο Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος» για το 2022, κατέγραψε σημαντική άνοδο στην επιβατική κίνηση. Συνολικά, διακινήθηκαν 22.728.750 επιβάτες, έναντι 12.345.524 επιβατών το 2021, καταγράφοντας αύξηση 84,1%. Σημειώνεται ότι ο αριθμός αυτός υπολειπόταν μόλις κατά 11,1% του ρεκόρ του 2019. Σημειώνεται ότι το 2022 πραγματοποιήθηκαν 213.352 πτήσεις, κατά 34,2% αυξημένες έναντι του 2021. Ο αριθμός αυτός υπολείπεται μόλις κατά 5,4% αυτόν του 2019.