Αντίστροφη μέτρηση για την εισαγωγή του Ελ. Βενιζέλος στο ΧΑ

Αντίστροφη μέτρηση για την εισαγωγή του Ελ. Βενιζέλος στο ΧΑ

Μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2023 αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί η αναμενόμενη από τον προηγούμενο Σεπτέμβριο εισαγωγή των μετοχών του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών στο ΧΑ.

Αν και το βασικό σενάριο εισαγωγής του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, Ελ. Βενιζέλος στο Χρηματιστήριο προέβλεπε ότι η διαδικασία θα είχε ολοκληρωθεί  στις αρχές του τρέχοντος έτους, εν τούτοις σημειώθηκε μια χρονική καθυστέρηση καθώς θα πρέπει να ενημερωθούν τόσο το Υπερταμείο, η πλευρά δηλαδή του Δημοσίου, όσο και ο όμιλος Κοπελούζου που συμμετέχει στο μετοχικό κεφάλαιο του ΔΑΑ κατά 5%.  Επίσης, θα πρέπει να ενσωματωθούν όλες οι απαραίτητες αλλαγές στο πλαίσιο της εταιρικής διακυβέρνησης, όπως για παράδειγμα, οι αναγκαίες αλλαγές στο διοικητικό συμβούλιο, λόγω της εισαγωγής  στο Χρηματιστήριο. 

Πάντως, από πλευράς ΤΑΙΠΕΔ έγινε γνωστό ότι πρόθεση είναι να επιταχυνθούν οι διαδικασίες όσο το δυνατόν συντομότερα, πριν δηλαδή την εκπνοή του α΄εξαμήνου του 2023.

Η πρόθεση του ΤΑΙΠΕΔ να προχωρήσει σε εισαγωγή των μετοχών του ΔΑΑ στο Χρηματιστήριο Αθηνών εντάσσεται στο ευρύτερο σχέδιο των αποκρατικοποιήσεων της κυβέρνησης, το οποίο «πάγωσε» λόγω της πανδημίας του κορονοϊού.

Ειδικότερα, σε ό,τι αφορά τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, το 2019 είχε γίνει ένας διαγωνισμός και είχαν προκριθεί εννέα funds στην επόμενη φάση για την εξεύρεση στρατηγικού επενδυτή.  Όμως, η κυβέρνηση, τελικά, αποφάσισε να μην προχωρήσει ο διαγωνισμός και  να διαθέσει τις μετοχές που κατέχει στο αεροδρόμιο το ΤΑΙΠΕΔ στο Ελληνικό Χρηματιστήριο για δύο λόγους. 

Ο πρώτος λόγος είναι ότι θα μπορέσουν οι ενδιαφερόμενοι ιδιώτες και θεσμικοί επενδυτές να αποκτήσουν μερίδιο στην πολύ καλή πορεία των οικονομικών μεγεθών του Διεθνούς Αεροδρομίου Αθηνών. Ο δεύτερος λόγος είναι ότι μια εισαγωγή τέτοιου μεγέθους θα είναι ένα μέτρο τόνωσης του Ελληνικού Χρηματιστηρίου και ενίσχυσης της Κεφαλαιαγοράς. 

Παράλληλα, το μέγεθος της εισαγωγής θα δημιουργήσει όλα εκείνα τα απαραίτητα κεφάλαια για τη δημιουργία επενδύσεων αλλά και θα δώσει επιπλέον μετρήσιμη αξία στην υπόλοιπη συμμετοχή του Δημοσίου (25%) που βρίσκεται στο χαρτοφυλάκιο του υπερταμείου.

Εκτός από την διαδικασία προσδιορισμού των τραπεζών - αναδόχων προχωρούν και οι διαδικασίες που περιλαμβάνουν την απαραίτητη διαβούλευση και συμφωνία επί των όρων της εισαγωγής της εταιρείας με τους υπόλοιπους μετόχους.

Σημειώνεται ότι εκτός από το ΤΑΙΠΕΔ που κατέχει το 30% των μετοχών του Διεθνούς Αερολιμλένα Αθηνών, και τον όμιλο Κοπελούζου που ελέγχει το 5%, το υπερταμείο ελέγχει ένα ποσοστό 25%. Ακόμη οι Avi Alliance GmbH ελέγχει το 26,7% και Avi Alliance Capital GmbH το 13,3%. Και οι δύο παραπάνω εταιρείες ανήκουν στα συμφέροντα του Καναδικού Ασφαλιστικού fund  PSP Investments. Όπως έγινε γνωστό, η διαπραγμάτευση αφορά τον βασικό μέτοχο, δηλαδή την PSP Investments, η οποία με βάση τις ισχύουσες συμφωνίες ελέγχει και το μάνατζμεντ.

Το βασικό σενάριο εισαγωγής του ΔΑΑ στο Χρηματιστήριο περιλαμβάνει τη διάθεση του 30% μέσω αρχικής δημόσιας εγγραφής.  Σύμφωνα με εκτιμήσεις των ανσλυτών, η αξία της επιχείρησης προσδιορίζεται στα επίπεδα των 4 δισ.ευρώ. Συνεπώς, το άμεσο έσοδο για το Δημόσιο θα είναι υψηλότερο του 1 δισ.ευρώ ενώ το έμμεσο, δηλαδή η αξία των συμμετοχών του, θα προσαυξηθεί ακόμη περισσότερο.

Σημειώνεται ότι το 2019, τελευταίο έτος πριν από την πανδημία COVID 19 , σε ό,τι αφορά τα οικονομικά μεγέθη, τα λειτουργικά έσοδα του ΔΑΑ ανήλθαν στα 506,7 εκατ.ευρώ, τα κέρδη EBITDA στα 336,6 εκατ.ευρώ και τα προ φόρων κέρδη στα 224,9 εκατ.ευρώ. Τα προς διανομή στους μετόχους κέρδη στα τέλη του 2019 ανήλθαν στα 479,5 εκατ.ευρώ. 

Σε ό,τι αφορά την κίνηση των επιβατών για το 2022, με βάση τα στοιχεία του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, διακινήθηκαν 22.728.750 επιβάτες, έναντι 12.345.524 επιβατών το 2021, καταγράφοντας αύξηση 84,1%. Σημειώνεται ότι ο αριθμός αυτός υπολείπεται μόλις κατά 11,1% του ρεκόρ του 2019. Όπως αναφέρουν στο Liberal πηγές προσκείμενες στον ΔΑΑ, το γεγονός ότι η κίνηση για το 2022 φαίνεται μικρότερη από αυτήν του 2019 οφείλεται και στο γεγονός ότι πολλές αεροπορικές εταιρείες, ειδικά τους θερινούς μήνες δρομολογούν πτήσεις απ΄ευθείας προς τουριστικούς προορισμούς, όπως Ρόδος, Κως, Κρήτη, Κέρκυρα κλπ, παρακάμπτοντας την Αθήνα, με στόχο την καλύτερη εξυπηρέτηση του επιβατικού τους κοινού. 

Σημειώνεται ότι το 2022 πραγματοποιήθηκαν 213.352 πτήσεις, κατά 34,2% αυξημένες έναντι του 2021. Ο αριθμός αυτός υπολείπεται μόλις κατά 5,4% αυτόν του 2019.