Πρόσφατη μελέτη της EY δείχνει ότι το «τέρας» του πληθωρισμού ήταν και παραμένει μια σημαντική απειλή για τις τηλεπικοινωνίες, παγκοσμίως.
Και αυτό γιατί η αύξηση του κόστους ζωής που συνεχίζεται και τους πρώτους μήνες του 2023 έχει οδηγήσει τους πολίτες στο σημείο, πέραν των άλλων περικοπών, να μειώνουν και δαπάνες που μέχρι πριν μια διετία θεωρούνταν ανελαστικές, όπως οι δαπάνες για συνδεσιμότητα.
Η τάση αυτή φαίνεται ότι οδηγεί και στη μεγαλύτερη πρόκληση για τον κλάδο των τηλεπικοινωνιών το τρέχον έτος.
Σύμφωνα με την προαναφερθείσα μελέτη, η αύξηση του κόστους ζωής έχει οδηγήσει τους καταναλωτές να αναπροσαρμόσουν την ιεράρχηση των δαπανών τους: πλέον, ένας στους τρεις (το 33%) απαντά ότι σκοπεύει να περικόψει τις τηλεπικοινωνιακές του δαπάνες, για να χρηματοδοτήσει άλλες ανάγκες.
Από την άλλη πλευρά, η αποτυχία των εταιρειών τηλεπικοινωνιών να ανταποκριθούν σε αυτήν τη μεταβολή νοοτροπίας αποτελεί, πλέον, τη μεγαλύτερη απειλή που αντιμετωπίζει ο κλάδος, και σύμφωνα με την κατάταξη της EY βρίσκεται στις 10 κορυφαίες προκλήσεις για τις εταιρείες τηλεπικοινωνιών.
Καθώς οι καταναλωτικές δαπάνες βρίσκονται υπό αυξανόμενη πίεση, η ίδια έρευνα δείχνει ότι το 60% των νοικοκυριών ανησυχούν σχετικά με τις αυξανόμενες τιμές για τις συνδρομές ευρυζωνικών συνδέσεων, ενώ σχεδόν οι μισοί (45%) πιστεύουν ότι πληρώνουν υπερβολικά χρήματα για υπηρεσίες περιεχομένου.
Η κατάσταση στην Ελλάδα
Σε ό,τι αφορά τη χώρα μας ο προβληματισμός αυτός εξακολουθεί να κυριαρχεί στους παρόχους τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών.
Όπως είχε αναφέρει χαρακτηριστικά ο πρόεδρος και CEO του ομίλου ΟΤΕ, Μιχάλης Τσαμάζ, στην τελευταία παρουσίαση των οικονομικών αποτελεσμάτων για το γ΄τρίμηνο του 2022 είχε αναφέρει ότι οι πληθωριστικές πιέσεις σε παγκόσμιο επίπεδο επηρεάζουν το μακροοικονομικό περιβάλλον και τις καταναλωτικές δαπάνες στις αγορές που δραστηριοποιείται ο όμιλος. Ο OΤΕ δεν μπορεί να μείνει ανεπηρέαστος από τις πληθωριστικές πιέσεις, ενώ παίρνει μέτρα ώστε εν μέρει να προστατευτεί, πρόσθεσε.
Την ίδια, περίπου περίοδο, λίγο πριν την έναρξη του 2023, ο CEO της Vodafone Ελλάδος Χάρης Μπρουμίδης, είχε κάνει ιδιαίτερη αναφορά τόσο στο θέμα της αύξησης του ενεργειακού κόστους όσο και στην άνοδο του πληθωρισμού και των συνεπειών που έχει στο τηλεπικοινωνιακό κλάδο. Μάλιστα, ο ίδιος είχε υπογραμμίσει το γεγονός ότι ο κλάδος κινείται με συνέπεια κάτω από τον Γενικό Δείκτη Τιμών εδώ και πολλά χρόνια, ενώ μεσοσταθμικά καθ’ όλον το 2022 ήταν κατά 14% χαμηλότερος από τον πληθωρισμό, συμβάλλοντας στην συγκράτησή του.
Με τις παραπάνω εκτιμήσεις συμφωνούν και τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ τα οποία και δείχνουν ότι σε σε μια εποχή ακρίβειας και διαμόρφωσης πληθωρισμού στα επίπεδα του 10% οι τιμές των τηλεπικοινωνιών εξακολουθούν να παραμένουν στα ίδια επίπεδα, αλλά και σε ορισμένες περιπτώσεις να καταγράφουν οριακή μείωση.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, από την αρχή του 2022, οι τιμές στις τηλεπικοινωνιακές υπηρεσίες (τόσο στα σταθερά δίκτυα όσο και στην κινητή τηλεφωνία) σημειώνουν υποχώρηση σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά.
Τον Ιανουάριο 2022, πριν ακόμα αρχίσει ο πόλεμος στην Ουκρανία, οι τιμές είχαν υποχωρήσει κατά 3,2%. Τον Μάιο σημειώθηκε πτώση 2,3% στο κόστος των τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών σε σύγκριση με τον αντίστοιχο μήνα του 2021, ενώ τον Ιούνιο οι τιμές των υπηρεσιών ήταν μειωμένες κατά 2,1% συγκρινόμενες με τον Ιούνιο του 2021. Αυτή η αποκλιμάκωση έως το τέλος του έτους υπολογίζεται ότι κυμαίνεται μεταξύ 2,1 και 3,2%.
Πάντως, σημαντική εξέλιξη, ειδικά στον τομέα της κινητής τηλεφωνίας αποτελεί και η μείωση του κόστους της πρόσβασης στο Διαδίκτυο (mobile internet) , το οποίο έχει πέσει στα 0,98 ευρώ ανά GB.
Η μείωση αυτή του κόστους αντί να περιορίσει τα έσοδα των παρόχων, αντίθετα τα ενίσχυσε καθώς αυξήθηκε σημαντικά η κίνηση. Μάλιστα σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΕΤΤ, τα έσοδα των παρόχων από τις υπηρεσίες δεδομένων το 2021 έφτασαν τα 566,8 εκατ. ευρώ και με τη συνολική κίνηση να αγγίζει τα 577 εκατ. GB.
Αναβάλλεται μέχρι νεοτέρας ο πόλεμος τιμών
Ο πληθωρισμός όμως, εκτός από τις όποιες αρνητικές συνέπειες έχει για τους χρήστες των τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών και για τους παρόχους, φαίνεται ότι έχει ανακόψει και την μάχη των εκπτώσεων των τιμολογίων και των προσφορών, σε ό,τι αφορά τον ανταγωνισμό των εταιρειών.
Δεν ήταν λίγοι εκείνοι που περίμεναν ότι οι εξαγγελίες της Nova, περί τα μέσα Ιανουαρίου, για μειωμένες τιμές στα πακέτα double play, συνδρομητικής τηλεόρασης και ιδιαίτερα της κινητής τηλεφωνίας θα πυροδοτούσαν ένα νέο κύκλο μείωσης των τιμολογίων σε όλο τον κλάδο, όπως συνέβαινε στο παρελθόν, επί σειρά ετών.
Όμως κάτι τέτοιο δεν συνέβη, καθώς οι κινήσεις που κάνουν οι πάροχοι για να αντιμετωπίσουν τα αυξημένα ενεργειακά κόστη σε συνδυασμό με την εστίαση τους στις επενδύσεις σε νέες τεχνολογίες όπως το 5G και η οπτική ίνα δεν αφήνουν, προφανώς περιθώρια για πόλεμο τιμών.
Η επόμενη δραστική κίνηση αναμένεται μετά την σταθεροποίηση και, πιθανώς, πτώση του πληθωρισμού καθώς και την ολοκλήρωση των δικτύων νέας τεχνολογίας που θα θα δώσουν μεγαλύτερη ευελιξία τόσο στην διαμόρφωση συνδυαστικών πακέτων όσο και των τιμολογίων.