Με σηκωμένα τα μανίκια εργάζονται σε ΤΑΙΠΕΔ και Υπουργείο Υποδομών για τις δύο mega παραχωρήσεις της Αττικής Οδού και του ΒΟΑΚ για τις οποίες κονταροχτυπιούνται οι μεγαλύτεροι εγχώριοι κατασκευαστικοί όμιλοι, αλλά και διεθνείς παίκτες με μεγάλη εμπειρία σε αυτοκινητοδρόμους και κατασκευή.
Άλλωστε ο διαγωνισμός προαλείφεται να αποτελέσει και τον μεγαλύτερο από πλευράς τιμήματος από όσους έχει ως σήμερα χειριστεί το ΤΑΙΠΕΔ.
Με «προίκα» την αναπροσαρμογή των διοδίων στην 5ετία, τη σαφή ανοδική τάση σε κυκλοφορία και έσοδα σε σχέση με τα προηγούμενα έτη και βέβαια, μελλοντικά, τις όποιες επεκτάσεις του αυτοκινητόδρομου, η νέα 25ετής σύμβαση χαρακτηρίζεται, και εύλογα, από την αγορά ως «ομόλογο που δεν κρύβει κατασκευαστικό ρίσκο», ενώ από τους διεθνείς παίκτες χαρακτηρίζεται ως η σημαντικότερη παραχώρηση της ΕΕ.
Τα παραπάνω έχουν κάνει τα πράγματα κινούνται με φρενήρεις ρυθμούς καθώς η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ, υπό τον Δημήτρη Πολίτη έχει θέσει ως ορόσημο την ΔΕΘ και ήδη τη Δευτέρα 21 Αυγούστου εξέπνευσε η προθεσμία που είχε δοθεί για διευκρινίσεις επί του φακέλου Α των προσφορών.
Το ΤΑΙΠΕΔ έχει προγραμματίσει συνεδρίαση του ΔΣ αύριο Πέμπτη 24 Αυγούστου, στην οποία εφόσον δεν υποβληθούν ενστάσεις που θα καθυστερήσουν τη διαδικασία, στις 24/8 θα έχουμε τη λίστα των επιλέξιμων διεκδικητών, σενάριο το οποίο τοποθετεί τις οικονομικές προσφορές πριν από τη ΔΕΘ, ενώ σε διαφορετική περίπτωση νεότερα θα έχουμε στην καρδιά του Φθινοπώρου.
Την ίδια ώρα τα οικονομικά μεγέθη του αυτοκινητοδρόμου της Αττικής Οδού στο πρώτο 6μηνο του 2023, κινούνται ανοδικά καθώς ο κύκλος εργασιών της εταιρείας διαχείρισης της Αττικής Οδού ξεπέρασε τα 104 εκατ. ευρώ, έναντι 94,2 εκατ. ευρώ στο α’ εξάμηνο 2022, δηλαδή σημείωσε άνοδο σχεδόν 10,6%. Τα κέρδη προ φόρων ανήλθαν σε 54,7 εκατ. ευρώ (στα 35,7 εκατ. το 2022, (+ 53%), ενώ τα καθαρά κέρδη έφτασαν στα 42,2 εκατ. ευρώ, έναντι 27,5 εκατ. ευρώ στο πρώτο εξάμηνο 2022, δηλαδή ενισχύθηκαν κατά 53,3%.
Η θετική πορεία στα έσοδα της Αττικής Οδού προκαλεί χαμόγελα στους ΕΛΛΑΚΤΩΡ και ΑΒΑΞ, που αποτελούν βασικούς μετόχους της κοινοπραξίας που διαχειρίζεται τον οδικό άξονα, ενώ την ίδια ώρα ανεβάζουν το θερμόμετρο του ανταγωνισμού για τους μνηστήρες της νέας 25 ετούς σύμβασης παραχώρησης. Στην κούρσα της διεκδίκησης συμμετέχουν 6 κοινοπραξίες και πανίσχυρα σχήματα, μεταξύ των οποίων διεθνείς όμιλοι παραχωρήσεων, ξένα funds και οι κορυφαίες εγχώριες εταιρείες (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, ΑΒΑΞ, ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ, Κοπελούζος, Intrakat).
Επτασφράγιστο παραμένει το τίμημα που έχει υποβληθεί από τους ενδιαφερομένους, το οποίο φαίνεται να ξεπερνά τα 2 δισ. ευρώ με το ΤΑΙΠΕΔ να έχει ως στόχο όταν αποσφραγιστούν οι προσφορές να ανακοινώσει για λόγους μεγαλύτερης διαφάνειας όλα τα τιμήματα και να προχωρήσει παράλληλα σε βελτιωμένες προσφορές για τους προεπιλεγμένους επενδυτές εφόσον οι προσφορές έχουν απόκλιση έως και 5% από το υψηλότερο τίμημα.
Ο ΒΟΑΚ των 1,75 δισ. ευρώ
Με το βλέμμα στραμμένο στην Κρήτη είναι το Υπουργείο Υποδομών με την αρμόδια Επιτροπή του να έχει ήδη ξεκινήσει την αξιολόγηση των φακέλων της μεγάλης σύμβασης παραχώρησης εκτιμώμενου προϋπολογισμού 1,75 δισ. για τον Βόρειο Οδικό Άξονα της Κρήτης, καθώς η κυβέρνηση έχει θέσει ως στόχο να επιταχυνθούν οι ρυθμοί προκειμένου το έργο να πιάσει τα αυστηρά ορόσημα του Ταμείο Ανάκαμψης από το οποίο συγχρηματοδοτείται.
Ο ΒΟΑΚ αποτελεί ένα από τα πιο εμβληματικά έργα του υπουργείου Υποδομών που κατασκευάζεται με σύμβαση παραχώρησης και το οποίο για λόγους χρηματοδότησης και μεγέθους έσπασε σε τρία κομμάτια.
Προ ημερών το Υπουργείο αποφάσισε να εγκρίνει αλλαγές - μεταβολές στις κοινοπραξίες που διεκδικούν τον διαγωνισμό, τυπική διαδικασία που, ωστόσο, ανοίγει τον δρόμο προς την αξιολόγηση/αποσφράγιση των προσφορών.
Θα ακολουθήσει στο επόμενο στάδιο, ο έλεγχος των δικαιολογητικών των φακέλων και εν συνεχεία των τεχνικών προσφορών.
Οι τελευταίες δεν επηρεάζουν τη βαθμολογία αλλά ελέγχεται αν συμμορφώνονται με την περιβαλλοντική μελέτη του έργου και τη ζώνη απαλλοτριώσεων. Τελευταίο στάδιο αποτελεί το άνοιγμα των οικονομικών προσφορών.
Για τον μεγάλο διαγωνισμό από τον Κίσσαμο Χανίων έως το Ηράκλειο, οι δεσμευτικές προσφορές από τους τρεις ενδιαφερόμενους υποβλήθηκαν στις 8 Μαΐου λίγες μέρες πριν από τη διεξαγωγή του πρώτου γύρου των εθνικών εκλογών.
Προσφορές υπέβαλλαν οι ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις και Μυτιληναίος, η AVAX με Egis Project και Meridiam και η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.