Με νέα επεισόδια και διαρκείς παρατάσεις εμπλουτίζεται συνεχώς το έργο της επέκτασης της Λεωφόρου Κύμης έως την Εθνική Οδό, αρχικού κόστους σχεδόν 350 εκατ. ευρώ, καθώς προστίθεται νέα τρίμηνη αναμονή αφού η εκδίκαση της δικαστικής προσφυγής του Δήμου Ηρακλείου στο ΣτΕ δεν μπόρεσε να γίνει στις 14 Νοεμβρίου και η νέα ημερομηνία εκδίκασης μετατέθηκε για τις 22 Φεβρουαρίου 2024.
Η διαδικασία υλοποίησης του διαγωνισμού προκειμένου η Αττική Οδός να μεγαλώσει για πρώτη φορά μετά το 2004 με την επέκταση της Λεωφόρου Κύμης, που προκηρύχθηκε το 2022 παραμένει παγωμένη ενώ έχει δημοπρατηθεί και έχει αναδειχτεί ανάδοχος, η κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ – ΑΚΤΩΡ – Intrakat.
Ο δήμος Ηρακλείου με την προσφυγή που έχει καταθέσει στο ΣτΕ ζητάει αλλαγές στο τεχνικό κομμάτι, ενώ την ίδια ώρα ανοιχτό φαίνεται να παραμένει και το θέμα της χρηματοδότησης, ήτοι της ένταξης του project σε κάποιο χρηματοδοτικό πρόγραμμα (π.χ. ΕΣΠΑ 2021-2027, ΠΔΕ).
Άρα μέχρι το ερχόμενο Φεβρουάριο το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών θα πρέπει να έχει προετοιμάσει την υλοποίηση του έργου αλλά και να έχει λυθεί το θέμα της χρηματοδότησης.
Οι διαφορετικές επιλογές είναι να ολοκληρώσει ως έχει τον διαγωνισμό και να ξεκινήσει εντός του 2024 η κατασκευή από το ανάδοχο σχήμα ΤΕΡΝΑ - ΑΚΤΩΡ - ΙΝΤΡΑΚΑΤ που έχει επικρατήσει στον σχετικό διαγωνισμό ή να συμμορφωθεί με την όποια διαφορετική απόφαση του ΣτΕ που αυτό μπορεί με τη σειρά του να σημαίνει είτε επαναξιολόγηση του διαγωνισμού, είτε αν αλλάξουν δραστικά τα στοιχεία με τα οποία δημοπρατήθηκε να εξεταστούν όλες οι ενδεδειγμένες λύσεις.
Εχθές πάντως το υπουργείο ΥΠΟΜΕ προχώρησε σε διευκρινιστική ενημέρωση γύρω από τη χρηματοδότηση του έργου στην οποία αναφέρει πως «το έργο εντάχθηκε στο ΠΔΕ τον Δεκέμβριο του 2021, προκειμένου να εκκινήσει η διαγωνιστική διαδικασία με προϋπόθεση ότι η Προϊσταμένη Αρχή δεν θα προβεί σε κοινοποίηση προς το ανάδοχο σχήμα πριν την ένταξη του έργου σε πρόγραμμα συγχρηματοδότησης
Δηλαδή, να προκηρυχθεί το έργο με την προϋπόθεση ότι δεν μπορεί να εκκινήσει η υλοποίησή του πριν εξασφαλιστούν οι πόροι από συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα, δηλαδή από ευρωπαϊκά κονδύλια. Στη συνέχεια, τον Ιούλιο του 2023, έγινε η μετάπτωση του έργου στο Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης (ΕΠΑ) και διατηρήθηκε η ίδια δέσμευση, καθώς ακόμα σε εξέλιξη βρίσκονταν οι ενέργειες για την εξασφάλιση της χρηματοδότησης όπως προέβλεπε και η αρχική απόφαση ένταξης.
Η διατύπωση αυτή επ ουδενί σημαίνει ότι έχει αποφασιστεί ή υπάρχει η παραμικρή πρόθεση κατάργησης του συγκεκριμένου έργου, η υλοποίηση του οποίου συνεχίζει να αποτελεί προτεραιότητα της κυβέρνησης».
Η ταυτότητα και η σημασία του έργου
Η επέκταση της Λεωφόρου Κύμης είναι το σημαντικότερο οδικό έργο στην Αττική, καθώς δημιουργεί ένα οδικό bypass στο τμήμα της Αττικής Οδού που βγαίνει στην Εθνική Αθηνών Λαμίας και αναμένεται να αποσυμφορήσει την έξοδο Μεταμόρφωσης.
Αποτελεί δε, πρακτικά την πρώτη επέκταση με την οποία η Αττική Οδός, 20 χρόνια μετά την ολοκλήρωσή της μεγαλώνει και εντάσσεται στο νέο πρόγραμμα επεκτάσεων για τον αστικό αυτοκινητόδρομο που σχεδιάζεται και θα περιλαμβάνει τη Σήραγγα Ηλιούπολης που θα συνδέσει τη Λ. Κατεχάκη με την Λ. Βουλιαγμένης, την επέκταση μέχρι το Λιμάνι της Ραφήνας και την επέκταση μέχρι το Λιμάνι του Λαυρίου.
Το έργο θα εκτελεστεί μέσα στα διοικητικά όρια των Δήμων Λυκόβρυσης-Πεύκης, Ηρακλείου και Κηφισιάς. Αντικείμενο του είναι η ολοκλήρωση της Λεωφόρου Κύμης, στο τμήμα από την Αττική Οδό έως τον Α/Κ της Ε.Ο. Νο 1 (Καλυφτάκη), και αφορά στη μελέτη και κατασκευή οδικού άξονα διατομής κλειστού αυτοκινητοδρόμου, συνολικού μήκους περίπου 3,8 χλμ. Η ολοκλήρωση με τη σύνδεση ΕΟ Νο1 κόμβου Καλυφτάκη αποτελεί αντικείμενο της Σύμβασης προαίρεσης. Το συνολικό μήκος του έργου εκτιμάται σε 4,2χλμ μαζί με την προαίρεση.
Η προαίρεση ύψους 32,53 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ) που περιλαμβάνεται στο συνολικό κόστος του έργου αφορά στη ολοκλήρωση του Α/Κ Καλυφτάκη. Οι εργασίες περιλαμβάνουν:
• Δυο γέφυρες μήκους περίπου 260 m εκάστη, με πλάτος φορέα ~10 m, όπου διέρχονται οι δυο κατευθυντήριοι κλάδοι του ΑΚ
• Οι προσβάσεις των γεφυρών με κατασκευή τοίχων αντιστήριξης των απαιτούμενων επιχωμάτων
• Έργα κατασκευής νέων οδικών τμημάτων και κλάδων, που θα υποκαταστήσουν το οδικό δίκτυο του υφιστάμενου ισόπεδου κόμβου
Επίσης, περιλαμβάνονται και όλα τα επιμέρους έργα (οδοστρωσία, ασφαλτικά, αποχετευτικοί τάφροι και αγωγοί, οδοφωτισμός, σήμανση, ασφάλιση κλπ.)
Το έργο θα χρηματοδοτηθεί στο προσεχές χρονικό διάστημα από πόρους του ΕΣΠΑ 2021-2027.
Αναλυτικά τα προς μελέτη και κατασκευή έργα είναι:
(α) Ολοκλήρωση των έργων στον Α/Κ σύνδεσης της Λεωφ. Κύμης με την ΑΤΤΙΚΗ ΟΔΟ
(β) Έργο ανοικτής οδοποιίας από τον Α/Κ σύνδεσης της Λεωφ. Κύμης με την ΑΤΤΙΚΗ ΟΔΟ μέχρι την χ.θ. 0+360 περίπου ( νότιο στόμιο σήραγγας)
(γ) Σήραγγα υπόγειας διάνοιξης (ενδεικτικού μήκους 1,25 km περίπου).
(δ) Σήραγγα διά της μεθόδου εκσκαφής και επανεπίχωσης (Cut & Cover) (ενδεικτικού μήκους 1,15 km περίπου.)
(ε) Έργο ανοικτής οδοποιίας μετά το πέρας του Cut & Cover μέχρι την Χ.Θ. 3+700 περίπου, όπου αρχίζει η περιοχή επιρροής του Α/Κ Καλυφτάκη.
(στ) Λοιπά συνοδά έργα, δηλαδή, συνδέσεις με τοπικά οδικά δίκτυα, ισόπεδων κόμβων, παράπλευρα οδικά δίκτυα, έργα διευθέτησης ρεμάτων, αποχέτευσης ομβρίων – αποστράγγισης, έργα σήμανσης (κατακόρυφης και οριζόντιας), ασφάλισης με Συστήματα Αναχαίτισης Οχημάτων (Σ.Α.Ο.), περίφραξης των οδικών έργων, τεχνικά έργα (Άνω Διαβάσεις, οχετοί, τοίχοι, κ.λπ.), ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων (οδοφωτισμού, φωτεινή σηματοδότηση, δικτύων άρδευσης πρασίνου, κλπ.) έργα περιβάλλοντος, κλπ.
(ζ) Ηλεκτρομηχανολογικές εγκαταστάσεις υπογείων τμημάτων (πυρασφάλειας, πυρόσβεσης, εξαερισμού, ενδεχόμενων φρεατίων αερισμού, οδοφωτισμού, φωτεινή σηματοδότηση, υποδομής τηλεφωνοδότησης, κτίρια εξυπηρέτησης σηράγγων κλπ.)
(η) Εργασίες πρασίνου.
(θ) Προσωρινές παραλλαγές οδών και κυκλοφοριακές ρυθμίσεις κατά την διάρκεια κατασκευής των έργων.
Επίσης, προβλέπεται δικαίωμα Προαίρεσης όπως αναλυτικά περιγράφεται στο άρθρο 11 της διακήρυξης.