Ο Bernie Moreno είναι ο νέος Ρεπουμπλικανός γερουσιαστής της πολιτείας του Οχάιο, επικρατώντας στις εκλογές του Νοεμβρίου του δημοκρατικού Sherrod Brown, ο οποίος κρατούσε αυτή τη θέση από την αρχή του 2007. Ο Moreno είναι νέος στην πολιτική, παρά το γεγονός πως είναι 58 ετών. Γεννήθηκε στην Κολομβία και η οικογένειά του μετακόμισε στις ΗΠΑ όταν αυτός ήταν μικρό παιδί.
Αφού σπούδασε, ασχολήθηκε επαγγελματικά με τα αυτοκίνητα, τα οποία αγαπούσε πολύ από παιδί. Όπως διαβάζουμε στο Bloomberg, όταν ήταν 14 ετών είχε στείλει στον Roger Smith, τότε διευθύνοντα σύμβουλο της General Motors, επιστολή η οποία περιείχε τις προτάσεις του για την αντιμετώπιση των προκλήσεων που αντιμετώπιζε τότε η μεγάλη αυτή επιχείρηση. Στο τέλος της επιστολής, ο νεαρός Moreno είχε δεσμευθεί πως στο μέλλον θα καταλάμβανε τη θέση του Smith.
Όπως γίνεται συχνά στην Αμερική, ο Smith είχε απαντήσει στην επιστολή του νεαρού, αντικρούοντας τις προτάσεις του. Αφού εργάστηκε για λίγο ως υπάλληλος σε αντιπροσωπείες αυτοκινήτων, το 2005 αγόρασε την πρώτη δική του έκθεση αυτοκινήτων και σταδιακά έφτιαξε τη δική του αλυσίδα, την οποία πούλησε περί το 2016.
Σταδιακά άρχισε να ασχολείται με την πολιτική ως Ρεπουμπλικανός και το 2022 έκανε την πρώτη του προσπάθεια να εκλεγεί γερουσιαστής στο Οχάιο, παραιτούμενος υπέρ του J.D.Vance, ο οποίος κέρδισε τον δημοκρατικό αντίπαλό του και τελικά έγινε ο αντιπρόεδρος του Ντόναλντ Τραμπ μετά τις εκλογές του Νοεμβρίου 2024. Στις εκλογές αυτές, ο Moreno κατάφερε να κερδίσει τον Sherrod Brown βασιζόμενος σε μεγάλο βαθμό στην υποστήριξη των πολιτών του Οχάιο που εργάζονται σε μεγάλες βιομηχανίες και ιδίως στις αυτοκινητοβιομηχανίες, καθώς η συγκεκριμένη πολιτεία είναι παραδοσιακά γεμάτη με εργοστάσια που σχετίζονται με τον ευρύτερο τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας.
Η επαγγελματική του προϋπηρεσία, σε συνδυασμό με το γεγονός πως εκπροσωπεί μία πολιτεία που είναι στενά συνδεδεμένη με την αυτοκινητοβιομηχανία και τις πολύ καλές σχέσεις του Moreno με τον πρόεδρο Τραμπ και τον αντιπρόεδρο Vance έχουν κάνει τον νέο γερουσιαστή να πιστεύει πως μπορεί να διαδραματίσει έναν πολύ σημαντικό ρόλο στις ΗΠΑ.
Όπως ανέφερε και ένα άρθρο του Bloomberg από την 31η Ιανουαρίου, ο Moreno έχει ως στόχο να γίνει ο «car czar» της Γερουσίας (συχνά στις ΗΠΑ αυτός που αναλαμβάνει μία αποστολή εθνικής εμβέλειας αποκαλείται τσάρος του τομέα, όπως «drug czar» στη μάχη κατά των ναρκωτικών, κ.λ.π.). Μπορεί λοιπόν ο Moreno να μην έχει καταφέρει να πραγματοποιήσει το όνειρό του να αναλάβει τη διεύθυνση της General Motors, αλλά απ’ ότι φαίνεται είναι έτοιμος να αναλάβει μία ακόμα πιο σημαντική θέση. Εκτός απροόπτου (με τον πρόεδρο Τραμπ τίποτα δεν πρέπει να θεωρείται απρόοπτο), οι θέσεις και οι προτάσεις του σύντομα θα απασχολήσουν την αμερικανική και την παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία.
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ του Bloomberg, ένα από τα πιο βασικά σχέδια του Moreno είναι η προώθηση του Automotive Freedom Act, μίας νομοθεσίας που θα καταργήσει την επιδότηση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων που αγοράζουν ιδιώτες και επιχειρήσεις με τη μέθοδο του leasing και θα περιορίσει κατά πολύ τις επιδοτήσεις στις βιομηχανίες παραγωγής μπαταριών. Υποθέτουμε πως η ονομασία αυτής της προτεινόμενης νομοθεσίας έχει σχέση με την άποψη του Moreno, και πολλών άλλων, πως η επιδότηση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων περιορίζει την ελευθερία επιλογής των αμερικανών πολιτών.
Άλλες βασικές επιδιώξεις του είναι η χαλάρωση των κανόνων για την οικονομία καυσίμων και η κατάργηση της δυνατότητας που έχει η πολιτεία της Καλιφόρνια να ορίζει τους δικούς της κανόνες σχετικά με τις εκπομπές καυσαερίων. Επίσης, σκοπεύει να επιδιώξει την κατάργηση της επιδότησης των 7.500 δολαρίων για την αγορά νέων ηλεκτρικών αυτοκινήτων και της αντίστοιχης επιδότησης 4.000 δολαρίων για την αγορά μεταχειρισμένων, επιδοτήσεις που αποτελούν μέρος του Inflation Reduction Act, του εμβληματικού νόμου της εποχής Μπάιντεν που αναμένεται να περάσει δύσκολες στιγμές τους επόμενους μήνες.
Πέρα από τις παραπάνω προτάσεις, οι οποίες έχουν σχέση κυρίως με την «πράσινη μετάβαση», ο γερουσιαστής υποστηρίζει και την πολιτική του προέδρου Τραμπ για την επιβολή υψηλών δασμών με απώτερο στόχο την ενίσχυση της βιομηχανικής δραστηριότητας στις ΗΠΑ. Σύμφωνα με το Bloomberg, αναμένεται να υποστηρίξει με θέρμη τη μείωση των φόρων στις επιχειρήσεις, σε συνδυασμό με την επιβολή δασμών και την παροχή κινήτρων για την ενθάρρυνση της ενίσχυσης της μεταποιητικής δραστηριότητας στη χώρα.
Οι θέσεις και τα σχέδια του Bernie Moreno δε μας εκπλήσσουν και είμαστε σίγουροι πως θα κάνει μεγάλο αγώνα μέσα στη Γερουσία για να τις προωθήσει, έχοντας και την υποστήριξη του προέδρου και του αντιπροέδρου της χώρας. Τα πράγματα όμως δεν είναι τόσο απλά, καθώς για να πετύχει κάποιος γερουσιαστής να περάσει τη νομοθεσία που προωθεί πρέπει να κάνει πάρα πολλούς συμβιβασμούς και πολλές συμμαχίες με συναδέλφους του και από τα δύο κόμματα, ενώ οι εχθροί του μπορεί να βρίσκονται και μέσα στο δικό του κόμμα.
Στην περίπτωση του Moreno, το γεγονός πως είναι πολύ φιλόδοξος αλλά μόλις αρχίζει την πρώτη του θητεία είναι σίγουρο πως θα του δημιουργήσει πολλά προβλήματα. Προβλήματα θα του δημιουργήσει και το γεγονός πως η επίθεσή του εναντίον των προβλέψεων του IRA δε θα αρέσει καθόλου σε ρεπουμπλικάνους συναδέλφους του από πολιτείες στις οποίες υπάρχουν ήδη εργοστάσια παραγωγής ηλεκτρικών αυτοκινήτων και μπαταριών. Τέτοια ζητήματα μπορεί να προκύψουν και στη δική του πολιτεία, καθώς στο Οχάιο υπάρχουν ήδη αρκετές βιομηχανικές εγκαταστάσεις που έχουν άμεση σχέση με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Εκτός από τα προβλήματα εντός της Γερουσίας, ο Moreno θα πρέπει να πείσει τις διοικήσεις των αυτοκινητοβιομηχανιών που έχουν εργοστάσια μέσα στις ΗΠΑ, καθώς και την ηγεσία των εργατικών ενώσεων των εργαζόμενων στην αυτοκινητοβιομηχανία. Όπως διαβάζουμε στον αμερικανικό Τύπο, έχει ήδη έρθει σε επαφή με τις ηγεσίες της Ford, της General Motors και της Stellantis, όπως και με τον πρόεδρο της συνδικαλιστικής ένωσης United Auto Workers.
Όμως, η πολυπλοκότητα των ζητημάτων και ο συνδυασμός των δασμών με την προσπάθεια κατάργησης των ενισχύσεων στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα κάνει το έργο του πολύ δύσκολο καθώς θα είναι πολύ δύσκολο να πάρει νομοθετικές πρωτοβουλίες που δεν θα προκαλέσουν μεγάλες αντιδράσεις από πολιτικούς, επιχειρήσεις, εργαζόμενους και καταναλωτές.
Είμαστε βέβαιοι πως ο Bernie Moreno νιώθει έτοιμος να πολεμήσει για να αλλάξει τα πράγματα στην αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία, να σταματήσει την πολιτική προώθησης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων και το κυνηγητό των παραδοσιακών βενζινοκίνητων οχημάτων που εφάρμοσε ο πρόεδρος Μπάιντεν και να ενισχύσει όσο περισσότερο μπορεί την εγχώρια αυτοκινητοβιομηχανία. Υποθέτοντας πως ο πρόεδρος Τραμπ δεν θα τον «αδειάσει» σύντομα και θα τον στηρίξει ενεργά, όπως και ο αντιπρόεδρος Vance, πιθανολογούμε πως θα πετύχει αρκετά από αυτά που επιδιώκει, ειδικά σε ό,τι αφορά στην ενίσχυση των ηλεκτρικών οχημάτων και των μπαταριών. Δεν έχουμε όμως και πολλές αμφιβολίες πως κάποια στιγμή τα πράγματα θα δυσκολέψουν και τότε οι ισορροπίες που θα πρέπει να κρατήσει ο Ντόναλντ Τραμπ ίσως να του κοστίσουν πολύ. Μέχρι τότε όμως θα κάνει το παν για να είναι ένας πραγματικός car czar.