Η συνδεσιμότητα των αυτοκινήτων αποτελεί σήμερα ένα σημαντικό ζητούμενο, καθώς οι περισσότεροι οδηγοί και επιβάτες αυτοκινήτων επιζητούν σύνδεση με το Διαδίκτυο ακόμη και εν κινήσει. Για την τάση αυτή έχει δείξει έντονο ενδιαφέρον ο κλάδος της αυτοκινητοβιομηχανίας, ο οποίος μετασχηματίζεται ψηφιακά, καθώς τα συνδεδεμένα οχήματα φαίνεται να κερδίζουν τις προτιμήσεις των καταναλωτών.
Μάλιστα, πρόσφατη έρευνα της εταιρείας Omdia, για το 2023, εκτιμά ότι τα συνδεδεμένα αυτοκίνητα που κυκλοφορούν σε όλο τον κόσμο αναμένεται να αυξηθούν κατά 18%.
Αυτό που είναι ιδιαίτερα ενδιαφέρον, σύμφωνα με τους αναλυτές της Omdia, εταιρείες του τεχνολογικού τομέα, όπως η Google και η Apple, ήδη έχουν κάνει είσοδο στον τομέα των συνδεδεμένων οχημάτων, προκειμένου να αξιοποιήσουν και να μεγεθύνουν τις πιθανές ευκαιρίες εσόδων τους, με ορίζοντα την επόμενη δεκαετία.
Ακόμη, με βάση τις εκτιμήσεις των αναλυτών της Omdia, πάνω από 900 εκατομμύρια συνδεδεμένα αυτοκίνητα θα κυκλοφορούν στους δρόμους παγκοσμίως στις αρχές της επόμενης δεκαετίας. Αυτά τα οχήματα θα περιλαμβάνουν μια πληθώρα οθονών στο μπροστινό και πίσω μέρος της καμπίνας, για να επιτρέπουν τη χρήση υπηρεσιών Internet, βίντεο αλλά και παιχνιδιών.
Για να μπορέσει όμως να λειτουργήσει απρόσκοπτα η διασύνδεση των οχημάτων και να φθάσουμε ακόμη και στα αυτοκινούμενα οχήματα, απαιτούνται και οι απαραίτητες υποδομές.
Διάδρομοι 5G
Ήδη, η διαδικασία ανάπτυξη διασυνοριακών διαδρόμων 5G, που θα διευκολύνουν σημαντικά το έργο των μεταφορών, συγκοινωνιών αλλά και επικοινωνιών σε όλο το ευρωπαϊκό έδαφος βρίσκεται στο στάδιο των ερευνητικών προγραμμάτων που επιδοτούνται κατά 50%, περίπου , από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Τόσο οι χώρες της ΕΕ, σε εθνικό επίπεδο αλλά και η βιομηχανία τηλεπικοινωνιών, στην οποία περιλαμβάνονται κατασκευαστές και πάροχοι υπηρεσιών βρίσκονται σε συνεργασία, προκειμένου να προετοιμάσουν τη μεγάλης κλίμακας ανάπτυξη διαδρόμων 5G για Συνδεδεμένη και Αυτοματοποιημένη Κινητικότητα.
Σε ό,τι αφορά τον 5G διάδρομο που θα συνδέει Ελλάδα - Βουλγαρία και Σερβία, ήδη πραγματοποιείται ερευνητικό πρόγραμμα από την Cosmote και τον βουλγαρικό τηλεπικοινωνιακό πάροχο A1.
Ο διάδρομος αυτός, βάσει του σχεδιασμού του προγράμματος θα συνδέει το Βελεστίνο της Μαγνησίας και την Σόφια και εκτιμάται ότι θα έχει μήκος 473 χιλιόμετρα. Τα 300 χιλιόμετρα θα είναι η διαδρομή ως τον Προμαχώνα και τα 173 θα είναι η υπόλοιπη διαδρομή ως την βουλγαρική πρωτεύουσα.
Η εκπόνηση του ερευνητικού προγράμματος θα κοστίσει περί τα 22,5 εκατ.ευρώ και αναμένεται να καλυφθεί κατά 50% από την ΕΕ στο πλαίσιο του CEF (Connecting Europe Facility).
Λογισμικό και αυτοκινητοβιομηχανίες
Σε ό,τι αφορά τις λύσεις λογισμικού, οι αναλυτές της Omdia επισημαίνουν ότι, όπως και σε άλλες κατηγορίες συσκευών και λύσεων, Google και Apple προσπαθούν να εξασφαλίσουν για λογαριασμό τους ρόλο «gatekeeper» και στην αγορά των συνδεδεμένων οχημάτων, λανσάροντας αντίστοιχες λύσεις λογισμικού για το αυτοκίνητο, όπως αυτές, που προορίζονται για οικιακή ή επαγγελματική χρήση. Παράλληλα, σε ό,τι αφορά τις λύσεις ψυχαγωγίας, η Amazon φέρνει την δημοφιλή λύση ψυχαγωγίας “Fire TV” εντός οχημάτων για κατανάλωση πολυμέσων.
Από την άλλη πλευρά, οι παραδοσιακοί κατασκευαστές αυτοκινήτων αναπτύσσουν τις δικές τους λύσεις λογισμικού, προκειμένου να κρατήσουν τους οδηγούς μέσα στα δικά τους οικοσυστήματα, επιτρέποντάς τους να διατηρούν τον έλεγχο της συνολικής εμπειρίας των καταναλωτών τόσο στο όχημα, όσο και στο λογισμικό
«Τα επόμενα χρόνια όλες οι πωλήσεις νέων αυτοκινήτων θα περιλαμβάνουν τη συνδεσιμότητα ως τυπικό χαρακτηριστικό, που θα επιτρέπει υπηρεσίες και συνδρομές στην καμπίνα του αυτοκινήτου, καθώς η βιομηχανία εστιάζει σε επαναλαμβανόμενα έσοδα σε ένα νέο επιχειρηματικό μοντέλο», αναφέρουν οι αναλυτές της Omdia.
Όπως επισημαίνει η εταιρεία, ήδη οι στρατηγικές δημιουργίας εσόδων εφαρμόζονται μέσω συνδρομών πρόσθετων, που κυμαίνονται από υπηρεσίες παιχνιδιών cloud έως θερμαινόμενα καθίσματα.
Αυτό, βέβαια, που δεν έχει προσδιοριστεί ακόμη είναι το κατά πόσο οι καταναλωτές θα είναι πρόθυμοι να πληρώσουν επιπλέον χρήματα για υπηρεσίες συνδεσιμότητας εντός του αυτοκινήτου, δεδομένου ότι μια μέση διαδρομή, εντός πόλης, κυμαίνεται μεταξύ 15-30 λεπτών. Και αυτό γιατί, προς το παρόν είναι δύσκολο να μετρηθούν τα πρόσθετα έσοδα που φέρνει η συνδεδεμένη αυτοκίνηση.