Δρομέας: Στυλοβάτης για την ανάπτυξη η αμερικανική αγορά - Η μείωση δανεισμού και η είσοδος στην Amazon

Δρομέας: Στυλοβάτης για την ανάπτυξη η αμερικανική αγορά - Η μείωση δανεισμού και η είσοδος στην Amazon

Με την ανάπτυξη στρατηγικών συνεργασιών στο εξωτερικό δίνοντας έμφαση στην αγορά της Αμερικής, με καινοτόμες επενδύσεις, αλλά και με τη βελτίωση της χρηματοοικονομικής της θέσης γιορτάζει τα 45 χρόνια πετυχημένης πορείας στον κλάδο των επίπλων η ΔΡΟΜΕΑΣ

Η σερραϊκή εταιρεία κατασκευής επίπλων που ιδρύθηκε το 1979 από τα τρία αδέρφια, Αθανάσιο, Γιώργο και Γιάννη Παπαπαναγιώτου χαρακτηρίζεται από έντονη εξωστρέφεια καθώς εξάγει πλέον το 75% της παραγωγής της, ανταγωνιζόμενη τις κορυφαίες διεθνείς εταιρείες του κλάδου σε Γερμανία, Αλβανία, Μέση Ανατολή, Βουλγαρία και Βέλγιο. Δεν υπήρξε μάλιστα μέχρι σήμερα ελληνική εταιρεία που να εξάγει έπιπλα γραφείου, ενώ αποτελεί αποκλειστικό προμηθευτή της Ευρωπαϊκής Ένωσης έως και το 2027. 

Ετήσιος ρυθμός επενδύσεων 1,5 εκατ.  

Η ΔΡΟΜΕΑΣ, στο πλαίσιο της ανάπτυξής της, συνεχίζει τις επενδύσεις σε νέο μηχανολογικό εξοπλισμό με ρυθμό 1,5 εκατ. ευρώ τον χρόνο. Την τελευταία πενταετία η εταιρεία επίπλων επένδυσε 6,5 εκατ. ευρώ, δημιούργησε νέα προϊόντα με στόχευση μεγάλες αγορές του εξωτερικού όπως η AMAZON, όπου δραστηριοποιείται εδώ και ένα χρόνο, η Γαλλική εταιρεία OFFICE DEPOT, η Γερμανική εταιρεία AZOFFICE SOLUTIONS, το CERN και κατασκευαστικές εταιρείες οικοδομών της Αμερικής. Προβλέπει ακόμη ότι το EBITDA θα ξεπεράσει σύντομα το 25% με πωλήσεις στα 40 εκατ. ευρώ τα επόμενα έτη. 

Η πετυχημένη της πορεία μέχρι και σήμερα οφείλεται κυρίως στην καθετοποίηση της παραγωγής, στα περισσότερα από 30 διεθνή διπλώματα ευρεσιτεχνίας που απέκτησε και στο προσωπικό της, κυρίως στους τεχνικούς και επικεφαλής των τμημάτων παραγωγής, όπως δήλωσε ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της ΔΡΟΜΕΑΣ κ. Αθανάσιος Παπαπαναγιώτου στην επετειακή εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε στη Θεσσαλονίκη. Αναφερόμενος στα οικονομικά μεγέθη της εταιρείας μέχρι σήμερα, σημείωσε ότι οι εργαζόμενοι αυξήθηκαν από 30 στους 340, οι στεγασμένοι χώροι από 600 τ.μ στα 50,000 τ.μ, οι πωλήσεις από 0,15 εκατομμύρια στα 32 εκατομμύρια ευρώ και τα EBITDA από 20.000 ευρώ σε 7,5 εκατομμύρια ευρώ. 

Οι στόχοι των επόμενων χρόνων 

Στη συνέχεια της διαδρομής, τα σχέδια και τους στόχους της εταιρείας για τα επόμενα χρόνια αναφέρθηκε ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΔΡΟΜΕΑΣ κ. Κωστής Παπαπαναγιώτου. Η εταιρεία, κατά τον ίδιο, είναι προσανατολισμένη στην καινοτομία και για να παραμείνει σε αναπτυξιακή τροχιά, έχει δοθεί βάρος στη δημιουργία προϊόντων που ανταποκρίνονται στις σύγχρονες ανάγκες και προσφέρουν έξυπνες λύσεις για το εργασιακό περιβάλλον. Για παράδειγμα, το νέο της γραφείο «Triplo», το οποίο φέρει συμπαγή συσκευασία διακίνησης καθώς και το νέο αρθρωτό σύστημα αποθήκευσης «Syntheka», το οποίο είναι συναρμολογίσιμο και επεκτάσιμο χωρίς τη χρήση εργαλείων. 

Διευρύνει παράλληλα τα κανάλια πωλήσεών της στο εξωτερικό σχεδιάζοντας να επεκτείνει τη διεθνή της παρουσία ακόμα περισσότερο, αναπτύσσοντας στρατηγικές συνεργασίες και αξιοποιώντας τις νέες προκλήσεις που φέρνει η παγκοσμιοποίηση. 

Η ευημερούσα αγορά της Αμερικής μπορεί, σύμφωνα με τον κ. Παπαπαναγιώτου, να αποτελέσει στυλοβάτη της προσπάθειας ανάπτυξης της εταιρείας τα επόμενα χρόνια. «Η στρατηγική μας περιλαμβάνει τη διείσδυση σε νέους ψηφιακούς χώρους, με την ανάπτυξη ηλεκτρονικού εμπορίου και την ενίσχυση της παρουσίας μας σε μεγάλες διαδικτυακές πλατφόρμες πωλήσεων. Η συμμετοχή της εταιρείας στην πλατφόρμα της Amazon με νέα προϊόντα, στοχεύει πέρα από την βραχυπρόθεσμη αύξηση των πωλήσεων και την αναγνωρισιμότητα του brand σε χώρες όπως η Γαλλία και η Γερμανία», ανέφερε χαρακτηριστικά. 

Παράλληλα, ο ψηφιακός μετασχηματισμός της εταιρείας είναι ήδη σε εξέλιξη. Πρόσφατα ολοκληρώθηκε η δημιουργία της νέας πλατφόρμας B2B, η οποία, σε συνδυασμό με την εξορθολογιστική κωδικοποίηση των προϊόντων, αποτελεί το νέο εργαλείο εύρεσης προϊόντων, καταχώρησης παραγγελιών και εν γένει υποστήριξης των συνεργατών της. Η ΔΡΟΜΕΑΣ προέβη σε επενδύσεις ύψους 6,75 εκατ. ευρώ μόνο στα τελευταία πέντε έτη για την αναβάθμιση/προμήθεια νέου μηχανολογικού εξοπλισμού σε όλα τα τμήματα παραγωγής. 

Μείωση του τραπεζικού δανεισμού

Σημαντικό είναι επίσης το γεγονός ότι η ΔΡΟΜΕΑΣ έχει βελτιώσει σημαντικά τη χρηματοοικονομική της θέση τα τελευταία χρόνια, μειώνοντας τον μακροχρόνιο τραπεζικό δανεισμό από τα 23,3 εκατ. ευρώ το 2016 στα 13 εκατ. ευρώ τον Ιούνιο του 2024, μία μείωση της τάξης του 45% σε μόλις 7,5 έτη. Η αποπληρωμή αυτή κατέστη εφικτή λόγω της επιτυχούς πορείας της εταιρείας και της αύξησης των πωλήσεων. «Στόχος μας είναι να συνεχίσουμε αυτή την πορεία, διασφαλίζοντας ότι η εταιρεία παραμένει υγιής και βιώσιμη μακροπρόθεσμα», επισήμανε ο κ. Παπαπαναγιώτου. 

Από τα τροχόσπιτα... στα έπιπλα της Ευρώπης

Η ΔΡΟΜΕΑΣ ιδρύθηκε το 1979 με αντικείμενο την παραγωγή αναδιπλούμενων τροχόσπιτων τα οποία εμπνεύστηκε μετά το μεγάλο σεισμό της Θεσσαλονίκης από μια τροχοσκηνή που εν στάση ξεδίπλωνε και μεγάλωνε εντυπωσιακά τον χώρο. 

Ταυτόχρονα με την ίδρυση της ΔΡΟΜΕΑΣ, υποβλήθηκε το επενδυτικό σχέδιο για την υπαγωγή στον αναπτυξιακό νόμο και το 1980 ξεκίνησε την πρώτη επένδυση. Όμως το 1986 αποφάσισε να διακόψει την παραγωγή τροχόσπιτων επειδή δεν μπορούσε να διασφαλίσει τα κεφάλαια κίνησης που ήταν απαραίτητα λόγω του ότι συσσώρευε παραγωγή όλο τον χρόνο και πουλούσαμε 2 με 3 μήνες. Ένα άλλο, επίσης βασικό πρόβλημα, ήταν ότι τα εξαρτήματα που έκανε εισαγωγή είχαν πολύ υψηλότερους δασμούς από τα έτοιμα τροχόσπιτα εισαγωγής.

Αντί λοιπόν των τροχόσπιτων, επέλεξε να παράγει έπιπλα γραφείου των οποίων η παραγωγή τους φαινόταν ευκολότερη αλλά τελικά ήταν δυσκολότερη γιατί απαιτούσε πολλές χιλιάδες κωδικούς. 

Η πρώτη μεγάλη επιτυχία της ΔΡΟΜΕΑΣ ήρθε το 1987, όταν ο ΟΤΕ προκήρυξε διαγωνισμό επίπλων γραφείου και καθισμάτων για 4.700 θέσεις εργασίας. Παρά το ότι ήταν νεοεισερχόμενος στο χώρο, κέρδισε τον διαγωνισμό προς έκπληξη όλων. Στην περίοδο της δεκαετίας του 1990, επειδή δεν ήταν γνωστή η εταιρεία στο ευρύ κοινό, έδωσε μεγαλύτερη βαρύτητα σε διαγωνισμούς του δημοσίου, σε οργανισμούς τράπεζες κλπ. και σε projects όπως οι ανακαινίσεις και η δημιουργία εκατοντάδων νέων καταστημάτων των τραπεζών στο εσωτερικό και στο εξωτερικό. Επίσης, μεγάλη ώθηση έδωσε η κατάρρευση του ανατολικού μπλοκ όπου ο κρατισμός που υπήρχε αντικαταστάθηκε από ιδιωτικές εταιρείες, ο οποίες το πρώτο που ζητούσαν ήταν χώροι και έπιπλα. 

Η ΔΡΟΜΕΑΣ αξιοποίησε αυτή τη συγκυρία και αναπτύχθηκε γρήγορα στην αγορά της Βουλγαρίας. Η δεκαετία του 1990 ήταν ανοδική με νέες επενδύσεις τεχνολογίας. Οι πωλήσεις διαμορφώθηκαν στο τέλος της δεκαετίας σε 11,2 εκατ. ευρώ που σε συνδυασμό με τους υπόλοιπους δείκτες επέτρεψαν να υποβάλλει αίτημα ένταξης στην κεφαλαιαγορά, πράγμα που πέτυχε το Νοέμβριο του 2000. Από την ένταξή του άντλησε 23,5 εκατ. παραχωρώντας το 23,8% των μετοχών. Αυτή η κεφαλαιακή ενίσχυση επέτρεψε να ξεκινήσει το 2001 η καθετοποίηση της παραγωγής με νέες επενδύσεις στην επεξεργασία ξύλου, μετάλλου, χύτευσης αλουμινίου, πλαστικών, βαφές μετάλλου και κατασκευές καλουπιών. 

Η επιλογή αυτή στηριζόταν στο ότι η ελληνική μεταποιητική βιομηχανία στον κλάδο αδυνατούσε να προσφέρει επί μέρους ποιοτικά προϊόντα. Το εγχείρημα της καθετοποίησης ήταν επίπονο διότι έπρεπε αφενός να επιλέξουν και να διαπραγματευτούν πολλές δεκάδες βασικών μηχανών και αφετέρου να εξοικειωθούν και να τις εντάξουν στη παραγωγική διαδικασία.

Το συνολικό κόστος των επενδύσεων καθετοποίησης 2001-2009 ξεπέρασε το ποσό των 40 εκατ. ευρώ. Με την ολοκλήρωση των επενδύσεων και ενώ η διοίκηση της ΔΡΟΜΕΑΣ περίμενε να αυξήσει τις πωλήσεις, ξεκίνησε η οικονομική κρίση στη χώρα. Ο κλάδος των επίπλων γραφείου κατέρρευσε οδηγώντας τις μεγάλες εταιρείες του κλάδου σε πτώχευση ή σε δυσκολίες επιβίωσης μέχρι και σήμερα. Οι πωλήσεις της βορειοελλαδικής επιχείρησης μειώθηκαν στο 40% το 2004. Την ίδια χρονιά, κέρδισε τον διαγωνισμό της Ευρωπαϊκής Ένωσης προϋπολογισμού περίπου 40 εκατ. ευρώ για τα επόμενα πέντε χρόνια, γεγονός που ήταν το φιλί της ζωής, όπως είπε ο Πρόεδρος της ΔΡΟΜΕΑΣ και η εταιρεία είναι πλέον αποκλειστικός προμηθευτής της Ευρωπαϊκής Ένωσης από το 2009 μέχρι το 2027. Στους διαγωνισμούς αυτούς, που έχουν προδιαγραφές σύμφωνα με ευρωπαϊκά και διεθνή πρότυπα, συμμετέχουν κορυφαίες εταιρείες από Ευρώπη και Αμερική τα προϊόντα των οποίων πρέπει να είναι πιστοποιημένα από αναγνωρισμένα ινστιτούτα της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

«Απώτερος στόχος μας είναι η επιτυχημένη συνέχιση αυτής της διαδρομής και η διατήρηση, εφόσον αυτό είναι δυνατόν, του οικογενειακού χαρακτήρα της εταιρείας. Κίνητρο αυτής της προσπάθειας πάντοτε ήταν και θα είναι η προσφορά στο κοινωνικό σύνολο και την ελληνική κοινωνία, θέτοντας την ευημερία των εργαζομένων στο επίκεντρο», είπε καταλήγοντας ο κ. Παπαπαναγιώτου.