Σε δυο επίπεδα εντείνεται ο ανταγωνισμός στο λιανεμπόριο και συγκεκριμένα στα βασικά είδη των σούπερ - μάρκετ από αύριο Τετάρτη, 2 Νοεμβρίου, την πρώτη επίσημη, δηλαδή, του «καλαθιού του νοικοκυριού».
Πρόκειται για ένα «μενού» από 51 προϊόντα πρώτης ανάγκης, τα οποία, όπως έχει συμφωνηθεί μεταξύ του υπουργείου Ανάπτυξης και των αλυσίδων θα διατίθενται στις χαμηλότερες, δυνατές τιμές, με απώτερο στόχο να τιθασευθούν τα φαινόμενα ακρίβειας αλλά και να συγκρατηθεί, περαιτέρω, ο πληθωρισμός.
Τα παραπάνω προϊόντα περιλαμβάνονται σε κατάλογο ο οποίος ορίζεται με σχετική υπουργική απόφαση που έχει ήδη υπογραφεί. Ο κατάλογος με τις τιμές θα πρέπει ως τις 9 π.μ. να βρίσκεται στο υπουργείο και με βάση αυτόν θα εναρμονίζονται ως προς τις τιμές όλα τα φυλλάδια των προσφορών που εκδίδονται από τις επιχειρήσεις καθώς και οι αντίστοιχες ηλεκτρονικές σελίδες των sites.
Στην επιχείρηση «καλάθι του νοικοκυριού συμμετέχουν οι αλυσίδες σούπερ - μάρκετ που πραγματοποίησαν κύκλο εργασιών πάνω από 90 εκατ.ευρώ και συγκεκριμένα οι Σκλαβενίτης, ΑΒ Βασιλόπουλος, Lidl, Μy Market, Μασούτης, Γαλαξίας, ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός, Market In, ΣΥΝΚΑ (η οποία έχει εξαγορασθεί από την Μασούτης), Bazaar, Χαλκιαδάκης, Συνεργαζόμενοι Παντοπώλες (που έχει εξαγορασθεί από την ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός.
Ακόμη στο «καλάθι του νοικοκυριού» θα συμμετέχει και το αμιγώς ηλεκτρονικό σούπερ - μάρκετ e-fresh.gr, ενώ δεν αποκλείεται και η συμμετοχή και άλλων μικρότερων αλυσίδων με ισχυρό τοπικό αποτύπωμα. Ακόμη, όπως έγινε γνωστό, ορισμένες αλυσίδες μεσαίου μεγέθους αλλά και κάποιες από τις υπόλοιπες ηλεκτρονικές ηλεκτρονικές πλατφόρμες που έχουν αναπτύξει και δική τους δραστηριότητα λιανικής, δείχνουν κάποιο ενδιαφέρον.
Η συμμετοχή των αλυσίδων στο «καλάθι του νοικοκυριού» προϋποθέτει και κάποια επιπλέον έξοδα καθώς τα 51 προϊόντα που το απαρτίζουν θα πρέπει να είναι τοποθετημένα σε εμφανή σημεία και όσο το δυνατόν πιο συγκεντρωμένα στον χώρο ενώ τα σχετικά ενημερωτικά φυλλάδια με τις τιμές θα πρέπει να εκδίδονται κάθε εβδομάδα και να αποστέλλονται ως τις 9 π.μ. το πρωί κάθε Τετάρτης στο υπουργείο.
Τα προϊόντα που θα συμμετέχουν στο «καλάθι του νοικοκυριού», όπως προβλέπει η υπουργική απόφαση, μπορούν να έχουν ειδική σήμανση που θα τοποθετείται πάνω στα προϊόντα ή στα ράφια, φυσικά ή διαδικτυακά. Επίσης το ειδικό σήμα θα μπορεί να χρησιμοποιείται στις διαφημιστικές και προωθητικές καμπάνιες των επιχειρήσεων που θα συμμετέχουν.
Σε ό,τι αφορά τα αμιγώς ψηφιακά σούπερ μάρκετ θα πρέπει να γίνεται η αντίστοιχη ενημέρωση στις ηλεκτρονικές σελίδες και να αποστέλλεται σχετικό αντίγραφο.
Τα προϊόντα τα οποία θα περιέχονται στο «καλάθι του νοικοκυριού» είναι :
1 Ρύζι, 2 Ψωμί για τόστ, 3 Ψωμί φραντζόλα (τυποποιημένο/συσκευασμένο), 4 Φρυγανιές, 5 Μακαρόνια Νο 6, 6 Αλεύρι για όλες τις χρήσεις, 7 Όσπρια (ένα τουλάχιστον είδος), 8 Γαλοπούλα ή/και πάριζα, 9 Κατεψυγμένα ψάρια, 10 Νωπό χοιρινό (συσκευασμένο ή μη), 11 Νωπό κοτόπουλο (συσκευασμένο ή μη), 12 Γάλα φρέσκο πλήρες, 13 Γάλα φρέσκο χαμηλά λιπαρά, 14 Γάλα εβαπορέ, 15 Γιαούρτι από γάλα αγελάδος χωρίς γεύσεις, 16 Γιαούρτι από γάλα αγελάδος χωρίς γεύσεις με χαμηλά λιπαρά, 17 Τυρί φέτα, 18 Τυρί γκούντα, 19 Τυρί με χαμηλά λιπαρά, 20 Χυμός τομάτας διατηρημένος, 21 Αυγά (κλωβοστοιχίας και αχυρώνα), 22 Μαργαρίνες, 23 Παρθένο ελαιόλαδο, 24 Ηλιέλαιο, 25 Κατεψυγμένα λαχανικά (τουλάχιστον ένα από αρακάς, μπάμιες, φασολάκια), 26 Λευκή ζάχαρη, 27 Φόρμουλα μωρών (παιδικές τροφές), 28 Γάλα βρεφικής ηλικίας (παιδικές τροφές), 29 Ελληνικός καφές, 30 Στιγμιαίος καφές, 31 Γαλλικός καφές, 32 Τσάι ή χαμομήλι, 33 Κακάο σε σκόνη, 34 Χυμός πορτοκάλι, 35 Απολυμαντικά χεριών / αντισηπτικά, 36 Απορρυπαντικά πλυντηρίου ρούχων (υγρά και σε σκόνη - όχι ταμπλέτες), 37 Απορρυπαντικά για σφουγγάρισμα και καθαρισμού επιφανειών - χλωρίνες, 38 Απορρυπαντικά πιάτων για πλύσιμο στο χέρι, 39 Χαρτί κουζίνας, 40 Χαρτί υγείας, 41 Οδοντόκρεμες, 42 Σερβιέτες, 43 Ταμπόν, 44 Σαμπουάν, 45 Σαπούνια σε στερεή κατάσταση, 46 Πάνες ακράτειας, 47 Πάνες για μωρά, 48 Μωρομάντηλα, 49 Σαμπουάν για μωρά, 50 Τροφές για σκύλους, 51 Τροφές για γάτες
Η επικρατούσα άποψη στην Επιτροπή Ανταγωνισμού που έδωσε το «πράσινο φως» για να προχωρήσει το συγκεκριμένο μέτρο είναι ότι θα βελτιώσει τον ήδη έντονο ανταγωνισμό μεταξύ των αλυσίδων, οι οποίες ως σήμερα, για να κάνουν πιο ελκυστικά τα προϊόντα στα ράφια τους προσπαθούσαν να απορροφούν ποσοστό των ανατιμήσεων που έφθανε αρκετές φορές ως και το 50%, να κάνουν τακτικά προσφορές αλλά και να προσπαθούν να συμπιέζουν τα κόστη αγοράς από τους προμηθευτές.
Μάλιστα, στην προσπάθεια αυτή, η οποία τώρα γίνεται εντονότερη, οι αλυσίδες έχουν στη διάθεση τους και ένα επιπλέον «εργαλείο», αυτό των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας ή private label. Η κατηγορία αυτή έχει αυξήσει το μερίδιό της τα τελευταία χρόνια. Μάλιστα πρόσφατη έρευνα του ΟΠΑ έδειξε ότι το 31,8% των προϊόντων των σούπερ μάρκετ είναι ιδιωτικής ετικέτας. Έτσι, αναπτύσσεται και ο ανταγωνισμός μεταξύ των προμηθευτών οι οποίοι για να εξασφαλίσουν μια καλή θέση στο «ράφι» θα πρέπει να δείξουν ιδιαίτερη προσοχή τόσο στην ποιότητα όσο και στην τιμή, προκειμένου να μην εκτοπιστούν από τα προϊόντα private label.