Το 47,1% όσων βιοτεχνιών εξάγουν διοχετεύουν τα προϊόντα τους στις αγορές των Βαλκανίων.
Έρευνα ΒΕΘ: Μόλις 2 στις 10 βιοτεχνίες της Θεσσαλονίκης εξάγουν - Στα Βαλκάνια οι μισές
Shutterstock
Shutterstock

Έρευνα ΒΕΘ: Μόλις 2 στις 10 βιοτεχνίες της Θεσσαλονίκης εξάγουν - Στα Βαλκάνια οι μισές

Το 47,1% όσων βιοτεχνιών εξάγουν διοχετεύουν τα προϊόντα τους στις αγορές των Βαλκανίων.

Μόλις δύο στις 10 βιοτεχνίες της Θεσσαλονίκης (ποσοστό 24%) πραγματοποιούν εξαγωγές, με την πλειονότητα αυτών να διοχετεύουν τα προϊόντα τους κυρίως στις αγορές των Βαλκανίων, όπως προκύπτει από τη δίμηνη έρευνα «Οικονομικό Βαρόμετρο», που εκπόνησε η εταιρεία δημοσκοπήσεων «Interview», για λογαριασμό του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης (ΒΕΘ), σε δείγμα 445 επιχειρήσεων - μελών του.

Σύμφωνα με την έρευνα, που πραγματοποιήθηκε κατά το διάστημα Σεπτεμβρίου - Οκτωβρίου, το 47,1% όσων εξάγουν διοχετεύουν τα προϊόντα τους στις αγορές των Βαλκανίων, το 5,9% στη Δυτική Ευρώπη, το 29,4% στην Κεντρική Ευρώπη, το 5,9% στην Αμερική και το 11,7% στη Μέση Ανατολή.

Πάνω από το 35% των επιχειρήσεων με εξαγωγικό προσανατολισμό άρχισαν να εξάγουν 10 χρόνια πριν, εν μέσω της οικονομικής κρίσης, το 17,6% προ πενταετίας και το 23,5% πριν από 15 - 20 έτη. Αντίστοιχο είναι το ποσοστό (23,5%) και όσων θεώρησαν κλειδί για την ενίσχυση των επιχειρήσεών τους την εξωστρέφεια και άρχισαν να εξάγουν πριν από 20 χρόνια.

Στην ερώτηση «τι ποσοστό επί του συνόλου του τζίρου σας κατευθύνεται στο εξωτερικό;» το 58,8% όσων εξάγουν απαντούν «5%-10%» και το 11,8% «10%-20%», ενώ για το 29,4% των ερωτηθέντων το εν λόγω ποσοστό είναι 20%- 30%. Τεχνολογικός εξοπλισμός και μηχανήματα βρίσκονται στην κορυφή της λίστας προϊόντων που εξάγουν οι βιοτεχνίες της Θεσσαλονίκης, με ποσοστό 29,4% και για τις δύο κατηγορίες, ενώ ακολουθούν τα είδη κλωστοϋφαντουργίας με 23,5%, τα τρόφιμα με 11,8% και τα έπιπλα με 5,9%.

Το 44,9% όσων δεν εξάγουν απαντούν πως δεν έχουν επενδύσει στην εξωστρέφεια τους, καθώς επέλεξαν να επικεντρωθούν στην εγχώρια αγορά. Το 27,5% αναφέρει ως λόγο αποχής από τις εξαγωγές τα θεσμικά εμπόδια, το 18,5% «δείχνει» τη δυσκολία δημιουργίας δικτύου για την προώθηση των προϊόντων της επιχείρησης, το 5,6% δηλώνει ότι αντιμετωπίζει προβλήματα ρευστότητας, ενώ για το 3,5% η ελλιπής ενημέρωση είναι ο λόγος που δεν εξάγει.

Ικανοποιητική κρίνει την κατάσταση της επιχείρησής του το 43% των ερωτηθέντων επιχειρηματιών, καλή το 29%, ενώ κακή τη χαρακτηρίζει το 28%. Για τους επόμενους έξι μήνες, το 57% εκτιμά πως η κατάσταση της επιχείρησής του θα είναι η ίδια, το 21% υπολογίζει πως θα είναι καλύτερη, ενώ το 22% χειρότερη. Το 87% απαντά πως θα διατηρήσει το ανθρώπινο δυναμικό της επιχείρησης του το επόμενο δίμηνο, το 9% δηλώνει πως θα προσλάβει προσωπικό και το 4% πως θα απολύσει.

Περαιτέρω, το 41% των ερωτηθέντων απαντά πως ο τζίρος της επιχείρησης του παρέμεινε ίδιος, το 42% πως κατέγραψε μείωση, ενώ το 17% πως αυξήθηκε. Αναφορικά με τον δείκτη οικονομικής συγκυρίας, αυτός συνεχίζει να βρίσκεται σε θετική τροχιά, ήτοι στις 3,4 μονάδες, οριακά βελτιωμένος σε σχέση με το διάστημα Ιουλίου-Αυγούστου, όποτε ήταν στις 3,1.