Εξαγορές - Συγχωνεύσεις: Αναζωπυρώνεται η κινητικότητα στα σούπερ μάρκετ

Εξαγορές - Συγχωνεύσεις: Αναζωπυρώνεται η κινητικότητα στα σούπερ μάρκετ

Με νέες εξαγορές και συγχωνεύσεις συνεχίζεται και τη φετινή χρονιά η τάση συγκέντρωσης στον κλάδο των αλυσίδων σούπερ - μάρκετ η οποία έχει εκδηλωθεί με έντονους ρυθμούς εδώ και μια τετραετία, περίπου. 

Η τελευταία εξέλιξη είναι αυτή της αλυσίδας «Γαλαξίας», που ελέγχεται από την Πέντε Α.Ε., η οποία βρίσκεται σε προχωρημένο στάδιο συζητήσεων με την μικρότερη, τοπική αλυσίδα σούπερ - μάρκετ Παπαγεωργίου στα Ιωάννινα, με στόχο την εξαγορά της. 

Η «Γαλαξίας» ακολουθεί μια αρκετά προσεκτική πολιτική σε ό,τι αφορά τις εξαγορές της και τη γεωγραφική της επέκταση. Μάλιστα, η τελευταία μεγάλη εξαγορά είχε γίνει τον Νοέμβριο του 2020, όταν η Γαλαξίας είχε προχωρήσει στην εξαγορά της μικρομεσαίας αλυσίδας «OLLA», η οποία δραστηριποιείτο κυρίως στη Θεσσαλονίκη, καθώς και στα Ιωάννινα. 

Η περιοχή των Ιωαννίνων, πάντως είναι αρκετά  ελκυστική για τις επιχειρήσεις σούπερ - μάρκετ καθώς και η μεγαλύτερη ελληνική αλυσίδα, η «Σκλαβενίτης» το 2022 είχε αποκτήσει τα 9 από τα 11 καταστήματα της επίσης τοπικής αλυσίδας, SEP Markets (Παπαδόπουλος)

Την τάση όλο και μεγαλύτερης συγκέντρωσης των επιχειρήσεων του κλάδου λιανεμπορίου τροφίμων επιβεβαιώνει και ο πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της METRO - My Market και Πρόεδρος της Ελληνικής Ένωσης Σούπερ Μάρκετ, Aριστοτέλης Παντελιάδης, σε πρόσφατες δηλώσεις που έκανε στο πλαίσιο της φετινής έκθεσης HORECA. Μάλιστα, όπως ανέφερε ο ίδιος, θα υπάρξει μεγαλύτερη συγκέντρωση στον κλάδο, χωρίς να αποκλείσει και το ενδεχόμενο να προχωρήσει σε κάποια εξαγορά και η αλυσίδα METRO.

Η ελληνική αγορά, όπως επεσήμανε, δεν είναι ακόμη συγκεντρωμένη, όπως στις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες και θα συνεχισθεί ο μετασχηματισμός της. Περιγράφοντας τις συνθήκες που διαμορφώνονται στον κλάδο, σημείωσε ότι καταγράφεται απότομη πτώση του πληθωρισμού, που θα συνεχισθεί και το 2025.

Από την άλλη πλευρά και οι αναλυτές εκτιμούν ότι σε συνθήκες κάμψης του πληθωρισμού, η βελτίωση των οικονομικών αποτελεσμάτων γίνεται δυσκολότερη και αυτό θα εντείνει την πίεση σε μεσαίες και μικρές αλυσίδες, εξωθώντας τες σε συμφωνίες απορρόφησης από μεγαλύτερες, που διαθέτουν επαρκή χρηματοοικονομική ισχύ.

Όλες αυτές οι εκτιμήσεις έρχονται καθώς αναμένεται το κλείσιμο της συμφωνίας για την εξαγορά της αλυσίδας Κρητικός από την Μασούτης. Η στρατηγική κίνηση της Μασούτης είναι μία από τις πιο πολυσυζητημένες επιχειρηματικές συμφωνίες, με δυνατότητα να αλλάξει τα δεδομένα στην αγορά. Και αυτό γιατί η Κρητικός έχει δυναμική παρουσία στην Αττική και ιδιαίτερα σε τουριστικές περιοχές.

Η ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός διαθέτει ένα δίκτυο 890 καταστημάτων και γνωρίζει σημαντική ανάπτυξη τα τελευταία χρόνια. Για το λόγο αυτό προσέλκυσε το ενδιαφέρον της Μασούτης, που επιδιώκει να ενισχύσει την πανελλαδική της εμβέλεια.

Όταν το συγκεκριμένο deal ολοκληρωθεί, θα επιφέρει σημαντικές αλλαγές στις ισορροπίες του κλάδου, δημιουργώντας, ουσιαστικά,  μια αλυσίδα «mega-market» με δυνατότητα να διεκδικήσει μεγαλύτερο μερίδιο της αγοράς. Και αυτό γιατί η Μασούτης θα αποκτήσει δίκτυο 1.280 καταστημάτων και τζίρο που θα αγγίζει τα 1,8 δισ. ευρώ, καταλαμβάνοντας μια θέση πίσω από την Σκλαβενίτης, την ΑΒ Βασιλόπουλος και τη Lidl.

Στις πρόσφατες στρατηγικές κινήσεις των αλυσίδων σούπερ - μάρκετ θα πρέπει να περιληφθεί και αυτή της Σκλαβενίτης να εξαγοράσει λίγο πριν το κλείσιμο του 2024 την κυπριακή εταιρεία Υπεραγορές Παπαντωνίου. Έτσι έφθασε να έχει περί τα 27 καταστήματα στην Κύπρο. 

Η ΑΒ Βασιλόπουλος πριν το κλείσιμο του 2024 προχώρησε στην εξαγορά της τοπικής αλυσίδας σούπερ μάρκετ Τερζής στην Πελοπόννησο. Τα  καταστήματα της Τερζής εντάχθηκαν στο δίκτυο franchise της ΑΒ Βασιλόπουλος. Πρόκειται για δύο σούπερ μάρκετ, δύο convenience stores και ένα κατάστημα χονδρικής, εκ των οποίων τα τέσσερα βρίσκονται στην περιοχή του Πύργου και το ένα στην περιοχή της Αρχαίας Ολυμπίας.

Η κινητικότητα συνεχίζεται και με την εταιρεία Retail & More AE, του ομίλου AVE, η οποία ξεκίνησε την παρουσία της το 2022 επαναφέροντας στην ελληνική αγορά το σήμα της Carrefour έπειτα από 10 χρόνια απουσίας. Η εταιρεία, η οποία βασίζει την επέκτασή της στις εξαγορές, μέσα στο 2024 ολοκλήρωσε την ενσωμάτωση των καταστημάτων Economy και το rebranding τους σε Carrefour express, προκειμένου να ενισχυθεί η αναγνωρισιμότητα του σήματος στην Αττική. Ακόμη, στο ίδιο έτος η εταιρεία εξαγόρασε το ιστορικό κατάστημα της εταιρείας ΠΗΓΗ ΟΕ στο Παγκράτι και το μετέτρεψε σε Carrefour market.