Τα «καμπανάκια» ηχούν εδώ και δεκαετίες για το νερό, την επάρκειά του και το κρίσιμο ζήτημα της διαχείρισής του. Ίσως όμως, δεν έχουν καταφέρει ακόμη να διαμορφώσουν μια ευρεία συνειδητοποίηση των διαστάσεων του προβλήματος, που σε παγκόσμιο επίπεδο φέρνει ήδη 4 στους 10 ανθρώπους αντιμέτωπους με την έλλειψη πόσιμου νερού. Ένα πρόβλημα που τις ημέρες αυτές αναδεικνύεται διεθνώς με την ευκαιρία της Παγκόσμιας Ημέρας Νερού.
Στη χώρα μας, όπως και στις περισσότερες χώρες όπου η έλλειψη του πιο πολύτιμου αγαθού για τη ζωή δεν αποτελεί - ακόμη - πρόβλημα, το νερό θεωρείται απλά, δεδομένο. Κι όμως, τα τελευταία επιστημονικά στοιχεία καταδεικνύουν ότι ακόμη και η Ελλάδα, μια χώρα που βρέχεται σε όλο το μήκος και το πλάτος της από νερό, θα αντιμετωπίσει σχετικά σύντομα, σοβαρό ζήτημα, καθιστώντας έτσι την υπόθεση της προστασίας των υδάτινων πόρων μια κεντρική προτεραιότητα για όλους τους ενδιαφερόμενους. Η ορθολογική διαχείριση του νερού είναι πλέον υπόθεση όλων. Και για τον λόγο αυτό, κάθε προσπάθεια στην κατεύθυνση αυτή θα πρέπει πλέον να αξιοποιείται, να αναγνωρίζεται και να επιβραβεύεται.
Έτσι, γίνεται αντιληπτό ότι το διεθνές «πρόβλημα του νερού» έχει και σαφή ελληνική διάσταση, αλλά και παραμέτρους που κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου. Σύμφωνα με στοιχεία της ΕΥΔΑΠ, η Ελλάδα βρίσκεται σήμερα στην 26η θέση της κατάταξης των χωρών με επικείμενο πρόβλημα λειψυδρίας. Κατά τα ίδια στοιχεία, η κλιματική αλλαγή πρόκειται να επιδεινώσει αυτήν την κακή κατάσταση καθώς, μέχρι το 2050, η Ελλάδα μπορεί να είναι κατά 2 ° C πιο ζεστή και να εμφανίζει κατά 18% λιγότερες βροχοπτώσεις. Οι περίοδοι ξηρασίας μπορεί να γίνουν πιο συχνές και πιο έντονες, ενώ η επαναφόρτιση του υδροφόρου ορίζοντα, στον οποίο βασίζεται η Ελλάδα, θα συνεχίζει να μειώνεται.
Τι κάνει όμως γι’ αυτό ο μεγαλύτερος διαχειριστής πόσιμου ύδατος στη χώρα, η ΕΥΔΑΠ;
Πιθανόν να μην το γνωρίζατε, αλλά κάνει πολλά και σημαντικά...
Η πρόσβαση σε καθαρό νερό και η αλλαγή που έρχεται για το net zero...
Με δεδομένο ότι η πρόσβαση σε καθαρό νερό αναγνωρίστηκε ως θεμελιώδες ανθρώπινο δικαίωμα και ένας από τους Αναπτυξιακούς Στόχους της Χιλιετίας από τη διεθνή κοινότητα, η ΕΥΔΑΠ έχει φέρει στο επίκεντρο της δραστηριότητας της τη διασφάλιση, σε όλη την έκταση του υδροδοτικού συστήματος, επαρκούς ποσότητας πόσιμου νερού, αλλά και τη δυνατότητα διανομής του, μέσω του δικτύου ύδρευσης, προς τους πελάτες της. Ταυτόχρονα, προτεραιότητά της αποτελεί η προστασία αυτού του φυσικού πόρου και η επίτευξη ποιότητας πόσιμου νερού από τις υψηλότερες της Ευρώπης. Για την ΕΥΔΑΠ, ο στόχος αυτός υπηρετείται πλήρως με τη στοχευμένη μετάβαση σε νέες τεχνολογίες διαχείρισης, αλλά και συνεχείς επενδύσεις σε έργα υποδομής, καθώς και εκπαίδευση του ανθρώπινου δυναμικού της.
Εφαρμόζοντας πιστά τη στρατηγική της για τη βιωσιμότητα και ακολουθώντας τον στρατηγικό της άξονα για Ασφάλεια-Αποδοτικότητα-Ανάπτυξη, η ΕΥΔΑΠ υλοποιεί το μεγαλύτερο επενδυτικό πρόγραμμα κατασκευής έργων αποχετευτικού δικτύου και Κέντρων Επεξεργασίας Λυμάτων των τελευταίων δεκαετιών, αναπτύσσει και ενσωματώνει τεχνολογικές καινοτομίες και βέβαια διασφαλίζει την κορυφαία ποιότητα του νερού για τους καταναλωτές της.
Ήδη κινείται στην κατεύθυνση παροχής νερού με μηδενικό ανθρακικό αποτύπωμα μέχρι το 2030, προωθεί την ανακύκλωση του πολύτιμου αυτού πόρου, επενδύει στις ΑΠΕ και εκσυγχρονίζει τη λειτουργία προς όφελος της κοινωνίας και του περιβάλλοντος.
Αξιοποιώντας υπεύθυνα τους υδάτινους πόρους με κάθε μέσο...
Ωστόσο, η ΕΥΔΑΠ, δεν σταματά εκεί, αλλά κινείται σε δραστηριότητα για την ευρύτερη προστασία του περιβάλλοντος, που όπως είναι αυτονόητο, αποτελεί και το ...δικό της περιβάλλον. Σε συνεργασία με τη we4all, πραγματοποίησε δύο δενδροφυτεύσεις (στον Ασπρόπυργο και στον Δήμο Παιανίας), με τη συμμετοχή εργαζομένων της Εταιρείας, στο πλαίσιο του προγράμματος εταιρικού εθελοντισμού και της καμπάνιας «Μαζί θα κάνουμε το χαρτί οξυγόνο».
ΑΡΧΕΙΟ ΕΥΔΑΠ - ΔΕΝΤΡΟΦΥΤΕΥΣΗ ΕΘΕΛΟΝΤΩΝ ΕΥΔΑΠ ΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ ΝΕΡΟΥ 21-24 ΜΑΡΤΙΟΥ 2022
Επιπλέον, το περασμένο καλοκαίρι η ομάδα εθελοντών της ΕΥΔΑΠ διοργάνωσε δράση στην παραλία Μαρίκες στη Ραφήνα με στόχο την ενημέρωση των εργαζομένων της σχετικά με την παράκτια ρύπανση, αλλά και τον καθαρισμό της παραλίας.
Ίσως όμως πολύ πιο ενδιαφέρον να είναι ότι η ΕΥΔΑΠ εφαρμόζει στην πράξη την κυκλική οικονομία. Η Εταιρεία έχει εγκαταστήσει και λειτουργεί την πιλοτική εφαρμογή επαναχρησιμοποίησης του νερού με την τεχνολογία sewer mining που λειτουργεί σε συνεργασία με το ΕΜΠ, τον Δήμο Αθηναίων και άλλους εταίρους. Και επιπρόσθετα, στο πλαίσιο του προγράμματος Cultural Hidrant, κινείται ενεργά για τη λειτουργία του πρώτου δικτύου μη πόσιμου νερού στην Ελλάδα. Αυτό αποσκοπεί στην εξυπηρέτηση αρδευτικών αναγκών της περιοχής του Δήμου Χαλανδρίου από την αξιοποίηση του υδάτινου πόρου του Αδριανείου Υδραγωγείου.
Αντίστοιχα σημαντική είναι και η στρατηγική της ΕΥΔΑΠ για νερό μηδενικού άνθρακα. Πρόκειται για έναν στόχο που δρομολογείται με την αξιοποίηση νέων τεχνολογιών για την επαναχρησιμοποίηση επεξεργασμένων λυμάτων για άρδευση και προαστιακή χρήση, αλλά και τη βιώσιμη διαχείριση των υδάτινων πόρων με παράλληλη ανάπτυξη της μείωσης των διαρροών.
Στο πνεύμα αυτό άλλωστε, η ΕΥΔΑΠ έγινε μέλος του ευρωπαϊκού δικτύου Water Reuse Europe, τον Νοέμβριο του 2022 με σκοπό να επικοινωνήσει τη γνώση και την εμπειρία της στην επαναχρησιμοποίηση των υγρών αποβλήτων, με στόχο τη σημαντική εξοικονόμηση επιφανειακών και υπόγειων υδάτινων αποθεμάτων και την προώθηση της αειφόρου ανάπτυξης.
Το eΕΥΔΑΠ δεν είναι απλά μια ψηφιακή υπηρεσία...
Για την ΕΥΔΑΠ, όμως, ο στόχος της βιωσιμότητας δεν σταματά σε αυτά, αλλά επιτυγχάνεται στο σύνολο της δραστηριότητάς της. Για παράδειγμα, οι πελάτες της Εταιρείας, μέσω του άρτιου ψηφιακού κέντρου εξυπηρέτησης, μπορούν πλέον να εξυπηρετήσουν με ταχύτητα το σύνολο των αιτημάτων τους χωρίς φυσική παρουσία, εντελώς δωρεάν, με πλήρη ασφάλεια, μέσα από την ιστοσελίδα www.eydap.gr.
ΑΡΧΕΙΟ ΕΥΔΑΠ - ΓΡΑΜΜΗ ΕΞΥΠΗΡΕΤΗΣΗΣ 1022
Η κορυφαία δυνατότητα που προσφέρεται μέσω του eΕΥΔΑΠ είναι ο ηλεκτρονικός λογαριασμός (e-bill), που καταργεί τον έντυπο, μειώνει το περιβαλλοντικό αποτύπωμα και συμβάλλει στην αναβάθμιση της ποιότητας ζωής και τη διασφάλιση ενός βιώσιμου πλανήτη. Έτσι, η ΕΥΔΑΠ σε συνεργασία με την we4all, μετατρέπει τους άλλοτε χάρτινους λογαριασμούς σε ψηφιακούς, μειώνοντας με αυτό τον τρόπο το οικολογικό αποτύπωμα στον πλανήτη και σώζοντας χιλιάδες δέντρα που κόβονται κάθε μήνα για την παραγωγή χαρτιού. Συγκεκριμένα, για κάθε 5 έγχαρτους λογαριασμούς που μετατρέπονται σε ηλεκτρονικούς, φυτεύεται και συντηρείται ένα δέντρο.
Επίσης, μέσα από το eΕΥΔΑΠ, οι χρήστες αποκτούν πρόσβαση και πλήρη έλεγχο στη διαχείριση των παροχών των ακίνητών τους, προχωρούν σε πληρωμή των λογαριασμών τους ή διακανονισμό των οφειλών τους και εξόφληση των δόσεων. Επίσης, ενημερώνουν τα στοιχεία τους σε περίπτωση μεταβολής και υποβάλλουν αίτημα για την υπαγωγή τους στα ειδικά τιμολόγια της ΕΥΔΑΠ ή στο Έκτακτο Ειδικό Τιμολόγιο, παρακολουθώντας την πορεία τους ηλεκτρονικά.
Χορήγηση υποτροφιών σε υποψήφιους διδάκτορες...
Την ίδια στιγμή, στην κατεύθυνση εφαρμογής των ESG στόχων της, η ΕΥΔΑΠ κινείται και σε άλλους άξονες. Ένας από αυτούς είναι η στήριξη των υποψηφίων διδακτόρων, με χορήγηση υποτροφιών στα ελληνικά Πανεπιστήμια, σε συνεργασία με το Ίδρυμα Κρατικών Υποτροφιών (ΙΚΥ). Πρόκειται για μία ενέργεια που αποσκοπεί στη συγκράτηση της διαρροής νοητικού κεφαλαίου προς άλλες χώρες (Brain drain) και στην ενθάρρυνση νέων για έρευνα στη χώρα μας. Το πρόγραμμα σε αφορά δύο υποτροφίες τετραετούς διάρκειας, χρηματοδοτούμενων εξ ολοκλήρου από την ΕΥΔΑΠ, για υποψήφιους και υποψήφιες που εκπονούν τη διδακτορική τους διατριβή σε ελληνικά ΑΕΙ, στο αντικείμενο της παροχής υπηρεσιών ύδρευσης και αποχέτευσης και σε όλο το φάσμα της διαχείρισης του νερού και της επεξεργασίας λυμάτων.
...αλλά και πρωτοβουλίες για την ισότιμη πρόσβαση
Ο απολογισμός Βιώσιμης Ανάπτυξης του 2021, είναι φυσικά αναρτημένος στην επίσημη εταιρική ιστοσελίδα www.eydap.gr. Είναι όμως προσβάσιμος κυριολεκτικά σε όλους. Η ΕΥΔΑΠ, προκειμένου να ενισχύσει την ισότιμη πρόσβαση στην πληροφόρηση σε ανθρώπους με προβλήματα όρασης και μη βλέποντες, διαμόρφωσε φέτος πρώτη φορά, σε μορφή ακουστικού αρχείου - ομιλούντος εντύπου μια σύντομη περίληψη του.
Με τον ίδιο στόχο έχει βάλει σε εφαρμογή από το 2017 ειδικά σχεδιασμένες υπηρεσίες καθολικής προσβασιμότητας που, μεταξύ άλλων, περιλαμβάνουν αποστολή ειδικών αναγνώσιμων λογαριασμών (σε μορφή Braille, μεγάλες γραμματοσειρές). Επιπλέον, αποστέλλει ενημερώσεις μέσω SMS και ηλεκτρονικής αλληλογραφίας.