Με την αύξηση στην τιμή των διοδίων να έχει κλειδώσει, άνοιξε ο δρόμος για τις υπογραφές της παραχώρησης της Εγνατίας Οδού στην ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ που βρίσκεται εν αναμονή για την ανάληψη δύο ακόμη εμβληματικών παραχωρήσεων του ΒΟΑΚ και της Αττικής Οδού κατέχοντας πλέον ένα τεράστιο χαρτοφυλάκιο παραχωρήσεων.
Αύριο, λοιπόν, αναμένονται οι υπογραφές με το ΤΑΙΠΕΔ για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού, διάρκειας 35 ετών με το κλείσιμο της προαίρεσης, για την αύξηση του ύψους των διοδίων που ουσιαστικά άνοιξε το δρόμο για τις υπογραφές, να έχει επιτευχθεί από χθες. Ειδικότερα, αναμενόταν η Κοινή Υπουργική Απόφαση για την ανατίμηση των διοδίων ώστε το κόστος ανά χιλιόμετρο να αυξηθεί στα 0,04 ευρώ, από 0,03 ευρώ που είναι σήμερα, η οποία υπεγράφη χθες από τα συναρμόδια υπουργεία Εθνικής Οικονομίας & Οικονομικών και υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών, με τη δημοσίευση του σχετικού ΦΕΚ να επίκειται.
Με τη συγκεκριμένη εξέλιξη, η έναρξη της παραχώρησης αναμένεται στο τέλος του χρόνου με την εκπλήρωση και των υπολοίπων εκκρεμοτήτων καθώς η αυριανή υπογραφή ακολουθείται από μια σειρά απαιτητικών αιρέσεων που θα συνεχίσουν να βρίσκονται σε εξέλιξη, προκειμένου ο ανάδοχος να παραλάβει την Εγνατία Οδό και τους τρεις κάθετους άξονες, συνολικού μήκους 883 χλμ.
Ο Όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ διατηρεί την πρωτοκαθεδρία στις παραχωρήσεις, όντας ο μεγαλύτερος επενδυτής σε έργα παραχωρήσεων και ΣΔΙΤ, διαχειριζόμενος περισσότερα από 1.600 χλμ. αυτοκινητοδρόμων, εφόσον προστεθούν η Εγνατία Οδός και η Αττική Οδός, ενώ έχει στη φαρέτρα του και εμβληματικά έργα που αντιστοιχούν σε επενδύσεις δισεκατομμυρίων ευρώ, όπως ο νέος Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου Κρήτης, το Ολοκληρωμένο Τουριστικό Συγκρότημα στο Ελληνικό, το οδικό τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), η Ολοκληρωμένη Διαχείριση Απορριμμάτων στις Περιφέρειες Ηπείρου και Πελοποννήσου κ.ά.
Ο διαγωνισμός και τα προαπαιτούμενα
Στον διαγωνισμό που διεξήγαγε το ΤΑΙΠΕΔ προτιμητέος επενδυτής έχει ανακηρυχθεί το σχήμα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (75%) - EGIS PROJECTS (25%) από τα τέλη του 2021 με ποσό που σήμερα προσδιορίζεται σε περίπου 1,35 δισ. ευρώ. Πρόσφατα ιδρύθηκε η εταιρεία ειδικού σκοπού «Νέα Εγνατία Οδός Παραχώρηση Α.Ε.». Η πράξη ίδρυσης έγινε στις 5 Μαρτίου 2024. Το μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας ανέρχεται σε 2,5 εκατ. ευρώ.
Τα προαπαιτούμενα για την ολοκλήρωση της παραχώρησης είναι η πιστοποίηση των σηράγγων από τη Διοικητική Αρχή Σηράγγων, τα διόδια σε Μάλγαρα, Χαλάστρα, Πολύκαστρο που δεν έχουν ακόμα λειτουργήσει και εν συνεχεία η σύμβαση θα περάσει από την Βουλή και θα γίνει νόμος του ελληνικού κράτους ώστε να κυρωθεί η σύμβαση. Τέλος, ακολουθεί το οικονομικό κλείσιμο του διαγωνισμού με την καταβολή του ποσού από την εταιρεία παραχώρησης.
Για να ξεκινήσει και επίσημα η νέα περίοδος παραχώρησης θα πρέπει η υφιστάμενη εταιρεία Εγνατία Οδός Α.Ε. να παραδώσει αναλυτική καταγραφή της κατάστασης του αυτοκινητόδρομου χιλιόμετρο-χιλιόμετρο, να ελεγχθεί από το νέο σχήμα «Νέα Εγνατία οδός Παραχώρηση Α.Ε.» και να εγκριθεί για να παραληφθεί.
Η σύμβαση παραχώρησης αφορά στη χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση της Εγνατίας Οδού από την Ηγουμενίτσα μέχρι τους Κήπους Έβρου, μήκους 658 χλμ., όπως και των τριών κάθετων οδικών αξόνων Σιάτιστα – Κρυσταλλοπηγή, Χαλάστρα – Εύζωνοι και Θεσσαλονίκη Προμαχώνας, με μήκος και οι τρεις 225 χλμ., που έχει δεσμευθεί να αναβαθμίσει η παραχωρησιούχος, για χρονική περίοδο 35 ετών.
Πιο αναλυτικά είναι ο βασικός άξονας της Εγνατίας Οδού μήκους 658 χιλιομέτρων, με πλήρη έλεγχο προσβάσεων και διαχωρισμένο οδόστρωμα, που έχει ήδη κατασκευαστεί και βρίσκεται σε λειτουργία. Εκτείνεται από την Ηγουμενίτσα στην Περιφέρεια της Ηπείρου (βορειοδυτική ακτή της Ελλάδας) μέχρι τους Κήπους στην Περιφέρεια Αν. Μακεδονίας και Θράκης (στον συνοριακό σταθμό με την Τουρκία).
Επίσης, παραχωρούνται τρεις κάθετοι οδικοί άξονες, συνολικού μήκους 225 χιλιομέτρων, αποτελούν συνδέσεις της Εγνατίας Οδού με τις γειτονικές χώρες (Αλβανία, Βόρεια Μακεδονία και Βουλγαρία).
Στην επερχόμενη παραχώρηση της Εγνατίας Οδού το σημαντικότερο έργο θα είναι η βαριά συντήρηση όλου του άξονα που θα προσδώσει νέα αυξημένα χαρακτηριστικά ασφάλειας. Επίσης, προβλέπεται η κατασκευή ΣΕΑ που σήμερα είναι ελάχιστα. Βασικό μέλημα στη βαριά συντήρηση του δρόμου είναι και οι παρεμβάσεις που θα χρειαστούν στις δεκάδες σήραγγες και γέφυρες.
Ακόμα ένα σημαντικό στοιχείο είναι η αναβάθμιση σε αυτοκινητόδρομο σε μήκος 44 χλμ, του άξονα Θεσσαλονίκη-Εύζωνοι, η βασική οδική αρτηρία που συνδέει την Ελλάδα με την υπόλοιπη Ευρώπη.