Τρεις προσφορές κατατέθηκαν για το μεγάλο έργο του ΒΟΑΚ από τις ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Άκτωρ Παραχωρήσεις - Μytilineos και την κοινοπραξία Avax- Egis και Meridiam. To έργο είναι ύψους 1,7 δισ. ευρώ για τον ΒΟΑΚ, μήκους 157 χιλιομέτρων που θα ξεκινά από τον Κίσσαμο Χανίων και θα καταλήγει στη Χερσόνησο Ηρακλείου.
Στο έργο θα μπει σε εφαρμογή ένα μοντέλο διοδίων δίνοντας έτσι πρόσθετο bonus εσόδων στον παραχωρησιούχο που θα έχει να αντιμετωπίσει σχετικά χαμηλές κυκλοφοριακές ροές σε μη τουριστική περίοδο στο τμήμα Χανιά – Ηράκλειο.
Τα διόδια θα καλύψουν τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης στο τμήμα Χανιά – Ηράκλειο, ενώ υπενθυμίζεται ότι και αυτό το τμήμα χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης με 200 εκατ. ευρώ.
Το κομμάτι που σήμερα κατέθεσαν προσφορά οι υποψήφιοι αποτελεί, το τρίτο σκέλος του αυτοκινητοδρόμου συνολικού μήκους περίπου 300 χιλιομέτρων και έχουν προηγηθεί, η σύμβαση για το τμήμα από τον κόμβο Χερσονήσου στο Ηράκλειο έως τη Νεάπολη στο Λασίθι, μήκους 22,5 χιλιομέτρων και προϋπολογισμού 290 εκατ. που θα κατασκευαστεί από την κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ, Άκτωρ Παραχωρήσεις-Intrakat με ΣΔΙΤ.
Επίσης η σύμβαση 14,5 χιλιομέτρων που αφορούσε το Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος που κατασκευάζεται από την Άκτωρ με προϋπολογισμό 169 εκ. ευρώ.
Το αντικείμενο της Σύμβασης Παραχώρησης αφορά στη μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) από Χανιά έως Ηράκλειο, εντός της αρμοδιότητας των Περιφερειακών Ενοτήτων (Π.Ε.) Χανίων, Ρεθύμνου και Ηρακλείου, ο οποίος στο Τμήμα αυτό αναβαθμίζεται σε Αυτοκινητόδρομο. Θα περιλαμβάνει 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ, 26 σήραγγες μονού κλάδου συνολικού μήκους περίπου 34 χλμ., 10,80 χλμ. νέες γέφυρες, 23 εκ των οποίων υπερβαίνουν τα 100 μέτρα μήκος και 20 νέους ανισόπεδους κόμβους καθώς και αναβάθμιση των υπαρχόντων 18 ανισόπεδων κόμβων στις Παρακάμψεις Χανίων, Ρεθύμνου, Ηρακλείου.
Η μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του Οδικού Τμήματος Κίσσαμος – Χανιά, τελεί σε προαίρεση ώστε να ενταχθεί στην υπόψη Σύμβαση Παραχώρησης.
Η σκοπιμότητα υλοποίησης του εξεταζόμενου οδικού έργου συνδέεται με το γεγονός ότι ο υφιστάμενος δρόμος, ιδίως κατά τους θερινούς μήνες, εμφανίζει προβλήματα κορεσμού, με επιπτώσεις στην εξυπηρέτηση της κυκλοφορίας και την οδική ασφάλεια, ιδίως σε θέσεις με σχετικά υψηλές ταχύτητες αλλά και σημαντικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις (αυξημένες αέριες εκπομπές καυσαερίων από τη λειτουργία των οχημάτων με πρώτη ή δεύτερη ταχύτητα). Επιπλέον, η κατασκευή και λειτουργία του νέου ΒΟΑΚ θα εξασφαλίσει την καλύτερη δυνατή πρόσβαση στα λιμάνια, τα αεροδρόμια, τις τουριστικές και βιομηχανικές υποδομές της Κρήτης.
Στο σύνολό του ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης θα συνδέει τον Κίσσαμο, στο δυτικό άκρο της Κρήτης, με τη Σητεία στο ανατολικό και με την ολοκλήρωσή του, θα παραδοθεί στο νησί ένας ασφαλής και σύγχρονος αυτοκινητόδρομος που θα απαλλάξει την Κρήτη από τα δεκάδες τροχαία ατυχήματα που γίνονται κάθε χρόνο στην άσφαλτο, με θύματα ως επί το πλείστον νέους ανθρώπους.