Παρά το γεγονός ότι οι εταιρείες δημοσκοπήσεων έχουν όλα εκείνα τα εργαλεία προκειμένου τα στοιχεία που εξάγουν να είναι όσο το δυνατόν πιο κοντά στην πραγματικότητα, θα πρέπει η κοινή γνώμη να κατανοήσει τη σημασία αλλά και την ωφέλεια των ερευνών αυτών και να συμμετέχει με ενδιαφέρον και ειλικρίνεια.
Αυτό είναι το βασικό συμπέρασμα του πάνελ κορυφαίων στελεχών του κλάδου που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της ημερίδας που διοργάνωσε ο Σύλλογος Εταιριών Δημοσκοπήσεων και Έρευνας Αγοράς (ΣΕΔΕΑ) με θέμα την αξία της έρευνας της κοινής γνώμης και τη σημασία της συμμετοχής των πολιτών.
Απαντώντας σε ερώτηση του Liberal σχετικά με τους τρόπους αντιμετώπισης των παραπλανητικών στοιχείων σχετικά με την πρόθεση ψήφου ορισμένων που επιθυμούν να «τρολλάρουν» τη διαδικασία της δημοσκόπησης ο γενικός διευθυντής της MRB Hellas, κ. Δημήτρης Μαύρος ανέφερε ότι, όντως υπάρχουν τέτοιοι τρόποι και αφορούν, κυρίως, στη σύνταξη του σχετικού ερωτηματολογίου αλλά και άλλες διαδικασίες στη συνέχεια. Ο διευθύνων σύμβουλος της Alco κ. Κωνσταντίνος Παναγόπουλος προσέθεσε ότι υπάρχουν όλα τα εργαλεία που μπορούν να «πιάσουν» αυτόν που «τρολλάρει» τα περισσότερα από αυτά έχουν να κάνουν με τις ποιοτικές έρευνες.
Βέβαια, υπάρχουν και περιπτώσεις όπου σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση των αποτελεσμάτων μιας δημοσκόπησης διαδραματίζει και η κατανόηση των ερωτήσεων και η εμπειρία των συμμετεχόντων. Χαρακτηριστικό παράδειγμα ήταν οι δεύτερες εκλογές του 2015 με το κόμμα του ΣΥΡΙΖΑ να εμφανίζεται στις δημοσκοπήσεις με αρκετά μεγαλύτερα ποσοστά από αυτά που πήρε στις προηγούμενες εκλογές.
Αυτό συνέβη διότι οι συμμετέχοντες στις δημοσκοπήσεις δεν κατάλαβαν ότι το ερώτημα «τι ψηφίσατε στις προηγούμενες εκλογές» αφορούσε στην εκλογική διαδικασία και όχι το δημοψήφισμα και απαντούσαν ΣΥΡΙΖΑ, νομίζοντας ότι με την ψήφο του «Όχι» παρείχαν στήριξη στο συγκεκριμένο πολιτικό κόμμα, το οποίο είχε ταχθεί υπέρ του «όχι», εξήγησε ο κ. Μαύρος.
Όπως ανέφερε ο κ. Κώστας Σιγαλός CEO της Global Link, σε ό,τι αφορά την έρευνα κοινής γνώμης, κυρίως σε ό,τι έχει να κάνει με προϊόντα ή υπηρεσίες, οι τελικοί επωφελούμενοι είναι οι καταναλωτές. Η άποψή τους βοηθάει τις εταιρείες να δημιουργήσουν προϊόντα βάσει των αναγκών τους αλλά και να βελτιώσουν τα υφιστάμενα προϊόντα και να προσφέρουν διαθεσιμότητα.
Η κυρία Ελλάς Σαλταβαρέα, αναφέρθηκε στις online έρευνες για τις οποίες είπε ότι είναι σαν όλες τις άλλες. Η μόνη διαφορά είναι ότι αλλάζει ο τρόπος συλλογής στοιχείων.Οι έρευνες online, προσέθεσε, απαντώνται πολύ πιο αυθόρμητα και πολύ πιο ειλικρινά.
Τα βασικά ζητούμενα είναι ότι όταν σχεδιάζεται μια έρευνα πρέπει να σκέφτεται κάποιος το κοινό τον στόχο, τον χρόνο, τη γεωγραφική κάλυψη και μετά να αποφασίσει για τη μέθοδο συλλογής στοιχείων.
«Οι έρευνες που δημοσιεύονται π.χ. πολιτικές- κοινωνικές που περιλαμβάνουν κόμματα, υποψηφίους, ιδρύματα, ινστιτούτα αλλά και μέσα μαζικής ενημέρωσης πρέπει να έχουν σε εμφανή θέση την ταυτότητα της έρευνας και ει δυνατόν περιγραφή μεθοδολογίας, όπως η διαχείριση των αναποφάσιστων στις εκλογές», σημείωσε χαρακτηριστικά.
Η κυρία Λίνα Μήτσκα, account strategist της QED αναφέρθηκε στο θέμα των ποιοτικών ερευνών. Το επίπεδο της ποιοτικής έρευνας, επεσήμανε, είναι πάρα πολύ ψηλό στην Ελλάδα.
Υπάρχουν αξιόλογα στελέχη. Σε ό,τι αφορά την καθ' εαυτού έρευνα, το μέγεθος του δείγματος δεν είναι η παράμετρος. Είναι η προσέγγιση, πρόσθεσε
Ο γενικός διευθυντής της Pulse κ. Γιώργος Αράπογλου, αναφέρθηκε στον τρόπο με τον οποίο παρουσιάζονται οι έρευνες και ιδιαίτερα οι δημοσκοπήσεις.
«Οι εκπρόσωποι των εταιρειών παρουσιάζουν τις έρευνες ψύχραιμα», είπε. Και προσέθεσε ότι οι πολιτικοί είναι λογικό να διαβάζουν τις έρευνες μέσα από την προσωπική τους οπτική. Το βάρος πέφτει στις εταιρείες, στα ΜΜΕ και στους δημοσιογράφους και στον ίδιο τον αναγνώστη. Υπάρχουν κοινά χαρακτηριστικά αλλά και σημαντικές διαφορές. Κάθε εταιρεία ή μεθοδολογία έχει τις διαφορές της. Όλα αυτά πρέπει να υπολογίζονται και να μην γενικεύονται», επεσήμανε χαρακτηριστικά.
Ο CEO της ALCO κ. Κωνσταντίνος Παναγόπουλος, αναφέρθηκε στα οφέλη των πολιτικών και κοινωνικών δημοσκοπήσεων.
Όχι, μόνο, υπάρχουν οφέλη αλλά είναι εξαιρετικά σημαντικά, ανέφερε. Μέσω των δημοσκοπήσεων η πολιτεία είναι σε θέση να γνωρίζει προτεραιότητες, επιθυμίες και τις απόψεις πολιτών. Μπορεί να συμπεριλαμβάνει τα δεδομένα αυτά στη λήψη αποφάσεων.
Σε ό,τι αφορά τα οφέλη για τους πολίτες, τόνισε ότι η κοινωνική και πολιτική έρευνα αποτελεί έναν δίαυλο επικοινωνίας ανάμεσα στον πολίτη και την εξουσία.
Η έρευνα προσφέρει βήμα σε πολίτες αλλά και μειοψηφίες ειδικά σε ενδιάμεσες περιόδους κυβερνήσεων (στα ενδιάμεσα χρόνια μεταξύ των προεκλογικών περιόδων). Η συμμετοχή στην έρευνα δίνει φωνή στους πολίτες.
Κοινός παρονομαστής για όλους τους επαγγελματίες του κλάδου είναι η διαπίστωση ότι δεν μας λείπουν οι πολιτικές έρευνες στην Ελλάδα. Αντίθετα, λείπουν οι κοινωνικές. Οι κάθε είδους ιδιωτικές πρωτοβουλίες είναι χρήσιμες αλλά δεν φθάνουν.
Σε ό,τι αφορά τις δράσεις του ΣΕΔΕΑ, ο Σύλλογος έχει προχωρήσει σε αυτορρύθμιση, με ελέγχους οι οποίοι έχουν οδηγήσει ακόμη και σε παύση λειτουργίας εταιρειών.