Η τάση μιας σειράς κλάδων της οικονομίας να επενδύουν στις νέες τεχνολογίες και μάλιστα στην τεχνολογία που θα πρωταγωνιστήσει στα επόμενα χρόνια, αυτή του Internet of Things (IoT) συνεχίζεται παρά το αβέβαιο οικονομικό κλίμα, το οποίο οφείλεται στις πληθωριστικές τάσεις, αλλά και στις αυξήσεις των επιτοκίων. Καταλυτικό ρόλο στην τάση αυτή διαδραματίζουν και τα επενδυτικά funds, τα οποία προσελκύονται από τις αναδυόμενες τεχνολογίες.
Σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποίησε η διεθνής εταιρεία μελετών International Data Corporation (IDC), ως το τέλος του 2023 οι επενδυτικές δαπάνες στην Ευρώπη για λύσεις αλλά και για υπηρεσίες Internet of Things (ΙοΤ) θα φθάσουν τα 227 δισ.ευρώ. Σύμφωνα, δε με τις προβλέψεις για τα επόμενα χρόνια οι επενδύσεις αυτές θα αυξάνονται με μέσο ετήσιο ρυθμό 11%, για να φθάσουν τα 345 δισ. ευρώ ως το 2027.
Μια σειρά κλάδων, όπως η βιομηχανία, οι κατασκευές, οι μεταφορές και η υγεία, επενδύουν συστηματικά σε λύσεις ΙοΤ, προσβλέποντας σε αύξηση της ανταγωνιστικότητάς τους και μείωση του λειτουργικού κόστους, μέσα από την αυτοματοποίηση παραδοσιακών διαδικασιών. Και ο ίδιος ο Δημόσιος τομέας, πανευρωπαϊκά - όπως άλλωστε και στην Ελλάδα - κινείται στην εποχή του ΙοΤ, επενδύοντας σταδιακά όλο και πιο συγκροτημένα στο Internet of Things.
Ένα άλλο βασικό εύρημα της έρευνας είναι ότι οι ρυθμοί ανάπτυξης της αγοράς του IoT παρουσιάζουν μεγάλες διαφορές ανάμεσα στις ευρωπαϊκές χώρες. Και αυτό γιατί τόσο οι οι επιχειρήσεις, όσο και ο Δημόσιος τομέας εφαρμόζουν μια διαφορετική δυναμική σε κάθε αγορά. Για παράδειγμα, οι επενδύσεις των επιχειρήσεων της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης (ΚΑΕ), παραμένουν αρκετά πιο κάτω από τον μέσο όρο της ευρωπαϊκής αγοράς, και οι εκτιμώμενες αυξήσεις θα είναι σε μονοψήφιο ποσοστό.
Θα πρέπει, ωστόσο, να ληφθεί υπόψη ότι την τελευταία τριετία πολλές επενδύσεις σε χώρες της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης «πάγωσαν» αφενός λόγω των συνεπειών της πανδημίας και αφετέρου λόγω του πολέμου στην Ουκρανία και του γενικότερου δυσμενούς οικονομικού κλίματος. Παρόλα αυτά η τεχνολογία IoT έχει αποδειχτεί ότι είναι αναπόσπαστο μέρος της μείωσης του κόστους, της βελτιστοποίησης των διαδικασιών αυτοματοποίησης, αλλά και των βελτιωμένων δυνατοτήτων διαχείρισης και παρακολούθησης. Έτσι, η IDC αναμένει ότι οι επενδύσεις θα επιταχυνθούν και σε αυτήν την περιοχή ως το 2027.
Σύμφωνα με τους αναλυτές της IDC, «λόγω του αβέβαιου μακροοικονομικού πλαισίου, οι ευρωπαϊκές εταιρείες αναμένεται να συνεχίσουν να αισθάνονται πίεση στους προϋπολογισμούς τους, με τις πρόσθετες επενδύσεις να περιορίζονται βραχυπρόθεσμα και μεσοπρόθεσμα».
«Η τεχνολογία IoT», συνεχίζουν οι αναλυτές, «αναγνωρίζεται πλέον από τις επιχειρήσεις ως κρίσιμο εργαλείο για τη βελτίωση της αποδοτικότητας τους, μέσα από τα οφέλη που προσφέρει ο αυτοματισμός. Γι’ αυτό και θα συνεχίσει να αποτελεί βασικό επενδυτικό στόχο, βοηθώντας τις επιχειρήσεις να μειώσουν το κόστος και να ενισχύσουν την παραγωγικότητα παρά τις οικονομικές, κυρίως, προκλήσεις».
Διεθνή μεγάλα έργα και ελληνική συμμετοχή
Σε ό,τι αφορά τα μεγάλα έργα στη χώρα μας, που βασίζονται στην τεχνολογία IoT, το πιο χαρακτηριστικό είναι η ανάπτυξη διασυνοριακών διαδρόμων 5G, οι οποίοι θα διευκολύνουν σημαντικά το έργο των μεταφορών, συγκοινωνιών αλλά και επικοινωνιών σε όλο το ευρωπαϊκό έδαφος.
Σύμφωνα με την Ε.Ε., η ανάπτυξη διασυνοριακών διαδρόμων 5G κατά μήκος των εθνικών οδών σε όλη την Ευρώπη αναμένεται να συμβάλει στον πράσινο και ψηφιακό μετασχηματισμό της οικονομίας και της κοινωνίας της ΕΕ.
Ειδικότερα, η διασυνδεδεμένη και αυτοματοποιημένη κινητικότητα (Connected and Automated Mobility - CAM), με δυνατότητα 5G, θεωρείται σημαντικός παράγοντας για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας, τη βελτιστοποιημένη οδική κυκλοφορία, τις μειωμένες εκπομπές CO₂ και την ανταγωνιστικότητα τόσο του τομέα των μεταφορών, όσο και των συγκοινωνιών.
Σε ό,τι αφορά τον 5G διάδρομο που θα συνδέει Ελλάδα - Βουλγαρία και Σερβία, ήδη είναι σε εξέλιξη ερευνητικό πρόγραμμα από την Cosmote και τον βουλγαρικό τηλεπικοινωνιακό πάροχο A1.
Ο διάδρομος αυτός, βάσει του σχεδιασμού του προγράμματος, θα συνδέει το Βελεστίνο της Μαγνησίας με την Σόφια και εκτιμάται ότι θα έχει μήκος 473 χιλιόμετρα. Τα 300 χιλιόμετρα θα είναι η διαδρομή ως τον Προμαχώνα και τα 173 θα είναι η υπόλοιπη διαδρομή ως την βουλγαρική πρωτεύουσα.
Η εκπόνηση του ερευνητικού προγράμματος θα κοστίσει περί τα 22,5 εκατ.ευρώ και αναμένεται να καλυφθεί κατά 50% από την ΕΕ στο πλαίσιο του CEF (Connecting Europe Facility). Σημειώνεται ότι από ελληνικής πλευράς, η Cosmote συμμετέχει και στο ευρωπαϊκό ερευνητικό έργο 6G- Sandbox,το οποίο περιλαμβάνει τον σχεδιασμό και την κατασκευή πειραματικών δικτύων και την πραγματοποίηση δοκιμών σε τεχνολογίες 6ης γενιάς.
Στο πλαίσιο του έργου, αυτού υλοποιούνται δίκτυα δοκιμών (trial networks) στην Αθήνα, το Βερολίνο τη Μάλαγα και την Ούλου της Φινλανδίας, που συνδυάζουν ψηφιακές και φυσικές υποδομές και είναι πλήρως παραμετροποιήσιμα, ώστε να προσφέρουν αυτοματοποιημένες δυνατότητες πειραματισμού σε όλη την αλυσίδα παροχής υπηρεσιών 6G. Δηλαδή, τόσο σε επίπεδο υπηρεσιών για τον τελικό χρήστη, όσο και για τον έλεγχο και τη διαχείριση του δικτύου.
Μερικές από τις καινοτόμες τεχνολογικές λύσεις που θα δοκιμαστούν στις πειραματικές υποδομές είναι η διαχείριση μηδενικής αφής (zero-touch management), η ευέλικτη αρχιτεκτονική πολλαπλών μισθώσεων (multi-tenancy architecture) για την ταυτόχρονη εξυπηρέτηση παράλληλων και διακριτών απαιτήσεων, η ευφυΐα δικτύου, η ασφάλεια, τα digital twins, δηλαδή η ψηφιακή «κλωνοποίηση» μιας πραγματικής υποδομής ή ενός φυσικού αντικειμένου (π.χ. αεροπλάνο) για την εκτέλεση προσομοιώσεων, η τεχνητή νοημοσύνη (AI), καθώς και τεχνολογίες που εξορθολογίζουν την κατανάλωση ενέργειας.
Επιπλέον, στο πλαίσιο του έργου υπεγράφη μνημόνιο συνεργασίας (MoU) με τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Διαστήματος (ESA) για τη διασύνδεση των υποδομών 6G-SANDBOX με τους κόμβους (Hubs) 5G και 6G του ESA, με στόχο την ενσωμάτωση δορυφόρων στα επίγεια δίκτυα 5G και στις μελλοντικές τεχνολογίες 6G.