Το 2022 κλείνει με 46 έργα να έχουν δημοπρατηθεί και το ανεκτέλεστο των κατασκευαστικών να έχει ξεπεράσει τα 13 δισ. ευρώ, ενώ το 2023 έρχεται με πλειάδα έργων σε παραχωρήσεις, ΣΔΙΤ και υποδομές να έχουν μπει σε τροχιά δημοπράτησης καθώς μόνο τον Ιανουάριο αναμένεται η υποβολή προσφορών για έργα άνω του 1,6 δισ. ευρώ.
Οι big 5 των κατασκευών, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΒΑΞ, ΕΛΛΑΚΤΩΡ, INTRAKAT, MYTILINEOS, έχουν ήδη πάρει θέσεις μετά από μια περίοδο όπου οι ζυμώσεις στον κλάδο έφεραν ανατροπές, και ετοιμάζονται για την υποβολή προσφορών σε έργα που βρίσκονται σε διάφορα διαγωνιστικά στάδια και εφόσον διατηρηθούν τα χρονοδιαγράμματα που έχουν γνωστοποιηθεί.
Το Ελληνικό, Πρωτοδικεία, δικαστικά μέγαρα, γήπεδα, Μετρό Θεσσαλονίκης, φράγματα αλλά και ο Προαστιακός αναμένεται να είναι τα πρώτα πεδία μάχης που οι μεγάλοι των κατασκευών θα διασταυρώσουν τα ξίφη τους και θα συνεχίζουν να χτίζουν ανεκτέλεστο.
Για την πορεία των έργων υποδομής, το τελευταίο διάστημα, που δίνουν ουσιαστικά τον τόνο και για τη συνέχεια, έκανε λόγο και ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Κώστας Καραμανλής σε πρόσφατη συνέντευξη σημειώνοντας, ότι «σχεδιάσαμε και υλοποιούμε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο έργων ύψους άνω των 13 δισ. ευρώ.
Ένα πρόγραμμα πραγματικά τεράστιο για τα οικονομικά μεγέθη της χώρας μας, που όταν το ανακοινώσαμε πρώτη φορά μπορεί σε κάποιους να φάνηκε υπερβολικά φιλόδοξο. Όμως, κοιτάξτε πού βρισκόμαστε σήμερα. Καταφέραμε μέσα σε 3,5 χρόνια να δημοπρατήσουμε έργα πάνω από 10 δισ. Και από αυτά, να συμβασιοποιήσουμε -δηλαδή να υλοποιούνται ήδη - έργα σχεδόν 5 δισ. ευρώ.
Δεν θα συγκρίνω με την περίοδο ΣΥΡΙΖΑ, που σε 4,5 χρόνια συμβασιοποιήθηκαν έργα 800 εκατομμυρίων, απλώς θα σας πω ότι τους σημερινούς ρυθμούς η Ελλάδα δεν τους έφτασε ούτε καν την περίοδο πριν τους Ολυμπιακούς Αγώνες. Τόσο πολλά έργα, να ξεκινούν σε τόσο σύντομο χρόνο, δεν έχουμε ξαναδεί στην Ελλάδα ποτέ στο παρελθόν. Ποτέ!»
Επιστρέφοντας στα έργα που προωθούνται, η αρχή αναμένεται να γίνει από το mall της Lamda στο Ελληνικό, όπου θα δοθούν οι προσφορές στις 09/01/2023 για την κατασκευή του Vouliagmenis Mall Complex, επένδυση ύψους 350 εκατ. ευρώ, το οποίο θα προχωρήσει με το μοντέλο Early Contractor Involvement (ECI), στα πρότυπα δηλαδή της ανάπτυξης του πύργου κατοικιών.
Για τις 12 Ιανουαρίου 2023 έχει προγραμματιστεί ο ΣΔΙΤ διαγωνισμός άνω των 200 εκατ. ευρώ που προωθούν ΤΑΙΠΕΔ - PPF και το αρμόδιο υπουργείο Δικαιοσύνης. Πρόκειται για υποβολή προσφορών ή των αιτήσεων συμμετοχής στον διαγωνισμό για την ανάθεση της σύμβασης ΣΔΙΤ για το έργο «ΑΝΕΓΕΡΣΗ και ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ του ΠΡΩΤΟΔΙΚΕΙΟΥ και της ΕΙΣΑΓΓΕΛΙΑΣ ΑΘΗΝΩΝ», με την συγκεκριμένη σύμβαση να έχει αξία (χωρίς ΦΠΑ) 205,217 εκατ. ευρώ.
Σε τροχιά υλοποίησης μπαίνει και το γήπεδο του ΠΑΟ στο Βοτανικό καθώς για τις 12 Ιανουαρίου έχει προγραμματιστεί η υποβολή προσφορών στο διαγωνισμό ύψους 123 εκατ. ευρώ (3 εκατ. σε προαίρεση για την κατασκευή κλειστής διαδρομής με πεζογέφυρα στο επίπεδο +1 των οπαδών – θεατών της φιλοξενούμενης ομάδας) για την κατασκευή του νέου γηπέδου. Το έργο θα χρηματοδοτηθεί με πόρους 115 εκατ. ευρώ από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ), αλλά και από περίπου 8 εκατ. ευρώ του Ταμείου Ανάκαμψης σε ότι έχει να κάνει με τις οδικές προσβάσεις σε αυτό.
Τέσσερις ημέρες αργότερα και συγκεκριμένα στις 16 Ιανουαρίου το μεγάλο ΣΔΙΤ εκτιμώμενης αξίας 292 εκατ. ευρώ, για την ανάθεση σε ιδιώτη της σύμβασης συντήρησης και λειτουργίας του Μετρό Θεσσαλονίκης, όπου αναμένεται συμμετοχή εγχώριων αλλά και διεθνών ομίλων.
Από 16 έως και 19 Ιανουαρίου έχουν μεταφερθεί και οι 4 διαγωνισμοί, με δημόσιο μοντέλο, συνολικού ύψους 380 εκατ. ευρώ που σχετίζονται με κατασκευή φραγμάτων, έργων ύδρευσης και αντιπλημμυρικών – εγγειοβελτιωτικών υποδομών, σε Πρέβεζα - Άρτα και Λευκάδα, Κρήτη, Λέσβο, Αμβρακία. Τα έργα συνδέονται και με το Ταμείο Ανάκαμψης.
Το μεγαλύτερο από αυτά σε προϋπολογισμό είναι η «ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΕΡΓΩΝ ΥΔΡΕΥΣΗΣ ΝΟΜΩΝ ΠΡΕΒΕΖΑΣ - ΑΡΤΑΣ - ΛΕΥΚΑΔΑΣ», με προϋπολογισμό 140 εκατ. ευρώ. Το δεύτερο έργο αφορά στην «ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΩΝ ΕΡΓΩΝ ΤΑΜΙΕΥΤΗΡΑ ΜΠΡΑΜΙΑΝΟΥ, ΑΝΤΙΠΛΗΜΜΥΡΙΚΩΝ ΕΡΓΩΝ ΓΡΑ ΛΥΓΙΑΣ ΚΑΙ ΦΡΑΓΜΑΤΟΣ ΜΥΡΤΟΥ Π.Ε. ΛΑΣΙΘΙΟΥ ΚΡΗΤΗΣ», για το οποίο μάλιστα ενέκρινε και δέσμευση δαπάνης ύψους περίπου 53,5 εκατ. ευρώ.
Όσον αφορά στο τρίτο, πρόκειται για το έργο με τίτλο «ΕΡΓΑ ΑΝΤΙΠΛΗΜΜΥΡΙΚΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΛΟΥΤΡΑΚΙΟΥ ΠΕΡΑΧΩΡΑΣ - ΑΓ. ΘΕΟΔΩΡΩΝ (Β' ΦΑΣΗ)» (23 εκατ. ευρώ). Τέλος, ύψους 64,5 εκατ. ευρώ είναι ο διαγωνισμός με τίτλο «ΕΓΓΕΙΟΒΕΛΤΙΩΤΙΚΑ ΕΡΓΑ ΠΑΡΑΛΙΜΝΙΩΝ ΠΕΡΙΟΧΩΝ ΑΜΒΡΑΚΙΑΣ - ΑΜΦΙΛΟΧΙΑΣ ΚΑΙ ΒΑΛΤΟΥ Α’ ΦΑΣΗ Ν. ΑΙΤΩΛΟΑΚΑΡΝΑΝΙΑΣ».
Στο δεύτερο δεκαήμερο του Ιανουαρίου και συγκεκριμένα στις 20 Ιανουαρίου 2023, αναμένεται η εκδήλωση ενδιαφέροντος για τη σύμβαση άνω των 48 εκατ. ευρώ για την επιλογή Ιδιωτικού Φορέα Σύμπραξης για την εκτέλεση του έργου «ΑΝΕΓΕΡΣΗ ΔΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΜΕΓΑΡΩΝ ΛΑΜΙΑΣ, ΒΟΛΟΥ ΚΑΙ ΝΕΑΣ ΠΤΕΡΥΓΑΣ ΔΙΚΑΣΤΙΚΟΥ ΜΕΓΑΡΟΥ ΚΑΡΔΙΤΣΑΣ ΚΑΙ ΑΝΑΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΟΥ ΔΙΚΑΣΤΙΚΟΥ ΜΕΓΑΡΟΥ ΤΡΙΚΑΛΩΝ ΚΑΙ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ ΚΑΙ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΑΥΤΩΝ ΜΕΣΩ ΣΔΙΤ». Πρόκειται για το γνωστό έργο της κατασκευής ή/και ανακατασκευής κτηρίων που θα στεγάσουν κεντρικές δικαστικές υπηρεσίες στην Κεντρική Ελλάδα.
Τέλος, για τις 24/01/2023 έχει οριστεί η ημερομηνία υποβολής προσφορών για τον Προαστιακό Σιδηρόδρομο της Δυτικής Αττικής που αφορά σε μια νέα γραμμή, προαστιακού σιδηροδρόμου, μήκους 36 χλμ., που θα ξεκινά από τα Άνω Λιόσια, θα διασχίζει τον Ασπρόπυργο και την Ελευσίνα και θα τερματίζει στα Μέγαρα, με επτά νέους σταθμούς που θα αλλάξουν τη μεταφορική εικόνα της Δυτικής Αττικής.
Η συμβασιοποίηση του έργου εκτιμάται για το φθινόπωρο του 2023 και η ολοκλήρωσή της επέκτασης προβλέπεται για το τέλος του 2025. Το τελικό έργο θα περιλαμβάνει ένα πλήρες δίκτυο με ηλεκτροκίνηση και σηματοδότηση. Η επέκταση θα συνδέσει τη Δυτική Αττική με την Αθήνα, το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος», τον Πειραιά και το υπόλοιπο σιδηροδρομικό δίκτυο. Τα κονδύλια από το Ταμείο Ανάκαμψης (RRF) θα ανέρχονται σε 85-90 εκατ. ευρώ, επί συνόλου 130 εκατ. ευρώ.