Κατασκευές: Προχωρούν διαγωνισμοί 700 εκατ. σε οδικά έργα και φράγματα
Eurokinissi
Eurokinissi

Κατασκευές: Προχωρούν διαγωνισμοί 700 εκατ. σε οδικά έργα και φράγματα

Προχωρούν διαγωνισμοί για οδικά, αλλά και φράγματα που ξεπερνούν τα 700 εκατ. ευρώ εν μέσω Πάσχα με τις κατασκευαστικές εταιρείες να συνεχίζουν να βρίσκονται σε επαγρύπνηση για την αύξηση του ανεκτέλεστου υπολοίπου τους και τις μετοχικές ανακατατάξεις στον κλάδο να είναι σε πλήρη εξέλιξη.

Ειδικότερα, προχωρά ο διαγωνισμός για τον «Οδικό Άξονα Λαμία – Καρπενήσι», αρχικού προϋπολογισμού 200 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ), ενώ τρία είναι τα κατασκευαστικά σχήματα που συνεχίζουν στην επόμενη φάση για την κατασκευή φραγμάτων μέσω ΣΔΙΤ, 500 εκατ. ευρώ σε Κρήτη  και Θεσσαλία.

Ο διαγωνισμός για τον «Οδικό Άξονα Λαμία – Καρπενήσι τμήμα Σύνδεση πέρατος παράκαμψης Μακρακώμης με ανατολικό μέτωπο Σήραγγας Τυμφρηστού», αρχικού προϋπολογισμού 200 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ) που  προωθείται από το υπουργείο Υποδομών, θα έχει αφετηρία προς τα δυτικά το ανατολικό στόμιο της υφιστάμενης σήραγγας Τυμφρηστού (Ανατολικό Μέτωπο Σήραγγας Τυμφρηστού) και πέρα προς τα ανατολικά το δυτικό όριο της υφιστάμενης παράκαμψης Μακρακώμης.

Η χρηματοδότησή του θα προέλθει από εθνικούς πόρους, αν και όπως σημειώνεται στη σχετική απόφαση, υπάρχει πιθανότητα να χρηματοδοτηθεί από διαρθρωτικά προγράμματα της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Η κατασκευή του εν λόγω οδικού τμήματος αποσκοπεί στη δημιουργία ενός σύγχρονου και ασφαλούς οδικού δικτύου σύνδεσης της Λαμίας με το Καρπενήσι (και εν συνεχεία με την πόλη του Αγρινίου), ο οποίος θα συμβάλλει στην τουριστική και εμπορική ανάπτυξη και συνολικά στην οικονομική ανάπτυξη της ευρύτερης περιοχής της Στερεάς Ελλάδας.

Η υπό ανάθεση σύμβαση θα έχει ως αντικείμενο συγχρόνως τη μελέτη και την κατασκευή του έργου και ο διαγωνισμός θα διενεργηθεί σε δύο στάδια: Α’ Στάδιο με Προεπιλογή – Πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος με την υποβολή αίτησης συμμετοχής και Β’ Στάδιο με Πρόσκληση υποβολής Τεχνικής και Οικονομικής προσφοράς.

Ο Οδικός Άξονας Λαμία – Καρπενήσι αποτελεί τμήμα του Οδικού Άξονα Λαμία – Καρπενήσι – Αγρίνιο, γνωστού και ως ΕΟ 38 βάσει της κωδικοποίησης του Εθνικού Οδικού Δικτύου της χώρας, ο οποίος ανήκει στο δευτερεύον Εθνικό Δίκτυο της χώρας, καθώς επίσης και στο Ελληνικό Διευρωπαϊκό Δίκτυο.

Σε Εθνικό και Περιφερειακό επίπεδο ο ΕΟ 38 προορίζεται να εξυπηρετεί ταυτόχρονα: α) τη διαπεριφερειακή σύνδεση Λαμίας – Αγρινίου και ως οριζόντιος άξονας τη σύνδεση των αυτοκινητοδρόμων ΠΑΘΕ και Ιόνιας Οδού και β) τη σύνδεση του Καρπενησίου με το κέντρο της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας (ΠΣΕ), τη Λαμία και διαμέσου του αυτοκινητοδρόμου ΠΑΘΕ, με όλες τις Περιφέρειες της χώρας, εκτός των Περιφερειών Δυτικής Ελλάδας, Ηπείρου και Ιονίων νήσων.

Τα ΣΔΙΤ για τα φράγματα Ταυρωνίτη και Ενιπέα

Παράλληλα προχωρούν οι διαγωνισμοί για τα φράγματα Ταυρωνίτη και Ενιπέα με το διαγωνισμό για το φράγμα Ενιπέα να μετρά τρείς μνηστήρες και ειδικότερα τις ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ-ΑΒΑΞ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-Χ.ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ, ΙΝΤΡΑΚΑΤ-ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ-ΜΕΣΟΓΕΙΟΣ, αφού με απόφαση που έλαβε το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών καθώς έκρινε πως τα παραπάνω σχήματα πληρούν τα κριτήρια που έχουν τεθεί, προχωρούν στην επόμενη φάση. Ο διαγωνισμός, εκτιμώμενης αξίας 230,07 εκατ. ευρώ,  υλοποιείται με τη μέθοδο της Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα. Αναθέτουσα Αρχή είναι το υπουργείο Υποδομών. Ακολουθεί το παράδειγμα του Φράγματος Χαβρία στη Χαλκιδική που είναι σε εξέλιξη εδώ και δύο χρόνια περίπου.

Στη Β`φάση θα καθοριστεί το ακριβές αντικείμενο του έργου (διάλογος) και θα δοθούν οι δεσμευτικές προσφορές απ' όπου θα προκύψει ο ανάδοχος του έργου.

Η διάρκεια της ΣΔΙΤ έχει οριστεί σε 360 μήνες (30 χρόνια). Τα 4 πρώτα έτη αφορούν στην κατασκευή/αναβάθμιση των υποδομών και η υπόλοιπη διάρκεια αφορά στην περίοδο λειτουργίας και συντήρησης.

Αντικείμενο του έργου, αποτελεί μεταξύ άλλων, η κατασκευή:

  • του φράγματος στον ποταμό Ενιπέα σε θέση περίπου 5χλμ ανατολικά της κοινότητας Σκοπιάς, θέση Παλιοδερλί. Το φράγμα θα είναι λιθόρριπτο με αργιλικό πυρήνα, ύψους 77μ, μήκους στέψης 850μ, ταμιευτήρα ωφέλιμης χωρητικότητας 115 εκατομμυρίων κυβικών μέτρων και επιφάνεια λίμνης 5.000 στρεμμάτων περίπου.
  • Έργα προσαγωγής του νερού του ταμιευτήρα, για την άρδευση γεωργικής γης συνολικής έκτασης 107.500 στρ.
  • Έργα για την ύδρευση της πόλης των Φαρσάλων και 31 οικισμών της περιοχής Φαρσάλων.

Το έργο θα παρέχει, επιπλέον, νερό ύδρευσης άριστης ποιότητας στα Φάρσαλα και μια σειρά άλλων οικισμών της περιοχής, πληθυσμού περίπου 10.000 κατοίκων. Κύριος σκοπός του έργου είναι η άρδευση εκτάσεων περίπου 100.000 στρεμμάτων.

Τα ίδια σχήματα πέρασαν και στην επόμενη φάση για το  «ΕΡΓΑ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΟΥ ΥΔΑΤΙΚΟΥ ΔΥΝΑΜΙΚΟΥ ΤΟΥ ΤΑΥΡΩΝΙΤΗ ΠΟΤΑΜΟΥ Π.Ε. ΧΑΝΙΩΝ ΚΡΗΤΗΣ ΜΕΣΩ Σ.Δ.Ι.Τ.», εκτιμώμενου προϋπολογισμού 267,1 εκατ. ευρώ.

Το έργο θα επιλύσει ένα αίτημα δεκαετιών για την άρδευση γεωργικών εκτάσεων μεγάλης απόδοσης, όπως η υψηλή ζώνη Πλατανιά και περιοχές της Δυτικής Κισάμου Χανίων, εξοικονομώντας νερό για άλλες χρήσεις, όπως η ύδρευση οικισμών και τουριστικών εγκαταστάσεων.

Η διάρκεια του έργου ΣΔΙΤ είναι 30 έτη, περιλαμβάνοντας 4 έτη κατασκευαστική περίοδο και 26 έτη περίοδο λειτουργίας/συντήρησης και εκμετάλλευσης της υποδομής.