Κερδίζουν έδαφος οι ψηφιακές πληρωμές
shutterstock
shutterstock

Κερδίζουν έδαφος οι ψηφιακές πληρωμές

Οι χαμηλότερες τιμές, η εξοικονόμηση χρόνου και η εύκολη σύγκριση τιμών, είναι οι βασικοί λόγοι για τους οποίους το 94% των καταναλωτών προτιμά να ψωνίζει online, τουλάχιστον μια φορά τον μήνα.

Αυτό δείχνει η πρόσφατη έρευνα του ομίλου Nexi για το ηλεκτρονικό εμπόριο και τις online αγορές, με την οποία αποδεικνύεται ότι οι διαδικτυακές αγορές είναι δημοφιλείς στην Ελλάδα σε διάφορες πληθυσμιακές ομάδες. Το γεγονός αυτό, επισημαίνουν οι αναλυτές της Nexi, δημιουργεί μια ισχυρή βάση για ανάπτυξη και καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι το ηλεκτρονικό εμπόριο «ήρθε για να μείνει».

Βεβαίως, απαραίτητη προϋπόθεση αν όχι αναγκαία για τις συναλλαγές στο ηλεκτρονικό εμπόριο θεωρείται και η υιοθέτηση των ψηφιακών μεθόδων πληρωμής, η οποία γνωρίζει σημαντική άνοδο. Έτσι ο τρόπος αυτός τείνει να καθιερωθεί ως ο κυρίαρχος τρόπος για ηλεκτρονικές αγορές στην Ελλάδα. Την τάση αυτή, όπως κρίνουν οι αναλυτές της Nexi, θα πρέπει να συνυπολογίσουν οι επιχειρήσεις, κατά τη διαδικασία σχεδιασμού της στρατηγικής τους στο e-Commerce.

Τη μερίδα του λέοντος στις συναλλαγές κατέχουν οι πιστωτικές κάρτες και η υπηρεσία PayPal με ποσοστά 56% και 51% αντίστοιχα. Τα μετρητά κατά την παράδοση, δηλαδή η διαδικασία της αντικαταβολής είναι πιο κάτω με 22%. Βεβαίως, έδαφος κερδίζουν και τα ψηφιακά πορτοφόλια, όπως το Apple Pay ή Google Pay τα οποία συγκεντρώνουν ποσοστό 15%. 

Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, οι λόγοι για τους οποίους οι καταναλωτές στην Ελλάδα  προτιμούν τις ψηφιακές πληρωμές  για τις αγορές τους είναι ασφάλεια, σε ποσοστό 62%, η ταχύτητα, για το 41% των ερωτηθέντων και η ευκολία για το 37%.

Όπως δείχνει η έρευνα, το 49% των Ελλήνων καταναλωτών που ψωνίζουν online προτιμούν τις ελληνικές επιχειρήσεις. Βέβαια, βασικό κριτήριο, σε ποσοστό 72%, παραμένει η τιμή, ενώ οι πολλαπλές και ευέλικτες επιλογές παράδοσης προτιμώνται από το 39% των καταναλωτών.  Η προτίμηση σε ελληνικές επιχειρήσεις είναι ιδιαίτερα εμφανής στις μικρές ηλικιακές ομάδες, δηλαδή τη γενιά Z όπως αναφέρει η έρευνα.

Το ζητούμενο, συνεπώς, για τις ελληνικές επιχειρήσεις είναι  να μπορούν να ανταποκριθούν ακόμη πιο αποτελεσματικά στην αυξημένη ανάγκη για υψηλής ποιότητας και αξιόπιστη εξυπηρέτηση, ευέλικτες τιμές και ταχύτητα, ώστε να ενισχύσουν τη στροφή των Ελλήνων καταναλωτών στην εγχώρια ηλεκτρονική αγορά. Έτσι θα βελτιώσουν σημαντικά την ανταγωνιστική τους θέση, έναντι των ξένων προμηθευτών.

Βέβαια, οι Έλληνες καταναλωτές με κίνητρο τις χαμηλότερες τιμές κατά 70% η προϊόντα που δε βρίσκουν στην ελληνική αγορά κατά 33% προτιμούν και τα ηλεκτρονικά καταστήματα του εξωτερικού με πιο δημοφιλή αυτά της Κίνας, της Γερμανίας και της Βρετανίας. 

Οι προτιμήσεις των e-καταναλωτών

Με βάση τα στοιχεία της έρευνας, το μεγαλύτερο ποσοστό ηλεκτρονικών αγορών, το 50%, αφορά τα φυσικά αγαθά. Το συνολικό ποσό για  ηλεκτρονικές αγορές αυτών των ειδών το 2023 ανήλθε σε 34,9 δισ.ευρώ. Στις επόμενες κατηγορίες ακολουθούν τα ταξίδια και οι υπηρεσίες με 31% και 19% των ηλεκτρονικών δαπανών, αντίστοιχα. 

Περίπου το μισό της κατηγορίας των φυσικών ειδών δαπανάται ηλεκτρικές οικιακές συσκευές, τις λευκές συσκευές και είδη ένδυσης. Στην κατηγορία των ταξιδιών  το 85% των δαπανών αφορά  αεροπορικά εισιτήρια, ξενοδοχεία και ταξιδιωτικά πακέτα, ενώ στις υπηρεσίες τα ασφαλιστικά προϊόντα απορροφούν περίπου το μισό της συνολικής δαπάνης της κατηγορίας και συγκεκριμένα 3,1 δισ.ευρώ σε μια συνολική δαπάνη ύψους 6,7 δισ. ευρώ στη συγκεκριμένη κατηγορία. Ακολουθούν σε χαμηλότερες θέσεις τα online στοιχήματα και τα εισιτήρια για αθλητικούς αγώνες καθώς και διάφορες πολιτιστικές εκδηλώσεις.

 Το συμπέρασμα από τη μελέτη των παραπάνω στοιχείων είναι ότι η κατηγορία των φυσικών αγαθών, οι υπηρεσίες και τα ταξίδια αποτελούν τον κινητήριο μοχλό για την ανάπτυξη των επιχειρήσεων.