Παρά τη σημαντική υποχώρηση που γνώρισε παγκοσμίως η αγορά των smartphones το 2022 η πορεία της στην Ελλάδα δείχνει σημεία σθεναρής αντοχής, καθώς οι πωλήσεις υποχώρησαν κατά 1,5% σε σχέση με το 2021, τη στιγμή που η μείωση στις παγκόσμιες πωλήσεις ήταν 11,3%.
Σύμφωνα με στοιχεία που δημοσίευσε η εταιρεία Canalys, τα οποία επεξεργάστηκε και ο Σύνδεσμος Εταιριών Πληροφορικής Ελλάδος (ΣΕΠΕ), στην Ελλάδα πουλήθηκαν 1,88 εκατ. συσκευές.
Αν και ο αριθμός συσκευών smartphones στην Ελλάδα μειώθηκε , εν τούτοις, η αξία της αγοράς ήταν σημαντικά αυξημένη και συγκεκριμένα κατά 10,2% σε σχέση με το 2021. Αυτό σημαίνει ότι οι Έλληνες καταναλωτές διέθεσαν το 2022 λίγο περισσότερο από 700 εκατ.ευρώ για την αγορά smartphone. Υπενθυμίζεται ότι για το 2021 η ελληνική αγορά έκλεισε με πωλήσεις 1,9 εκατ. συσκευών και αξία πωληθέντων 630 εκατ.ευρώ.
Η αύξηση των πωλήσεων σε αξία, παρά τη μείωση του όγκου των πωληθέντων smartphones, δείχνει ότι οι καταναλωτές στην Ελλάδα στρέφονται πλέον σε πιο premium συσκευές και σε πιο ακριβά μοντέλα, τα οποία πλέον οι Έλληνες - όπως και οι πολίτες παγκοσμίως - κρατούν για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα, επιμηκύνοντας τον κύκλο ζωής τους.
Πηγή: Canalys
Η πτωτική πορεία της παγκόσμιας αγοράς smartphones συνεχίστηκε και το πρώτο τρίμηνο του 2023. Σε σχέση με το πρώτο τρίμηνο του 2022 η πτώση ήταν12%. Αυτό δείχνει ότι παρά τις περιορισμένες βελτιώσεις σε σημαντικούς δυσμενείς μακροοικονομικούς παράγοντες, όπως ο πληθωρισμός, η αγορά δεν έχει ακόμη ανακάμψει.
Από τους κατασκευαστές, η Samsung ήταν ο μόνος κορυφαίος προμηθευτής που πέτυχε ανάκαμψη ανά τρίμηνο και επέστρεψε στην πρώτη θέση με μερίδιο αγοράς 22%. Εν τω μεταξύ, η Apple έπεσε στη δεύτερη θέση με μερίδιο αγοράς λίγο χαμηλότερο, στο 21%. Η μείωση της διαφοράς μεταξύ Apple και Samsung, οφείλεται στη μεγάλη ζήτηση για τη σειρά iPhone 14 Pro το 1ο τρίμηνο του 2023.
Η Xiaomi διατήρησε την τρίτη θέση με μερίδιο αγοράς 11%, υποβοηθούμενη από την κυκλοφορία νέων προϊόντων προς το τέλος του τριμήνου, ενώ συνεχίστηκε η προσαρμογή του αποθέματος. Η OPPO και η Vivo ενίσχυσαν τις θέσεις τους στην περιοχή της Ασίας-Ειρηνικού και στις εγχώριες αγορές τους, αντιπροσωπεύοντας το 10% και το 8% του μεριδίου αγοράς αντίστοιχα.
Ειδικά, σε ό,τι αφορά την πορεία της ελληνικής αγοράς κατά το πρώτο τρίμηνο του 2023, αν και οι συνθήκες παραμένουν εξαιρετικά εύθραυστες, το ξεκίνημα της φετινής χρονιάς ήταν αρκετά ενθαρρυντικό για τις πωλήσεις smartphones, οι οποίες κατέγραψαν αύξηση της τάξης του 4% σε τεμάχια και περί το 20% σε αξία, σύμφωνα με τα προκαταρκτικά στοιχεία της Canalys.
Πηγή: Canalys
Η μεγαλύτερη πτώση στην ιστορία στην αγορά των smartphones, σύμφωνα με τα στοιχεία της Canalys, ήταν αυτή του τετάρτου τριμήνου του 2022, ενώ συνολικά, σε επίπεδο έτους, οι πωλήσεις έκλεισαν πέρσι στα χαμηλότερα επίπεδα της τελευταίας δεκαετίας.
Συγκεκριμένα, το 2022 έκλεισε με πωλήσεις 1,21 δισ. συσκευών, παγκοσμίως, που αντιπροσωπεύει το χαμηλότερο ετήσιο σύνολο αποστολών από το 2013. Η σημαντικά μειωμένη καταναλωτική ζήτηση, το άλμα του πληθωρισμού και η ένταση των οικονομικών αβεβαιοτήτων ήταν οι κύριες αιτίες της πτώσης της αγοράς.
Σύμφωνα με του αναλυτές της Canalys «ο δρόμος προς την ανάκαμψη της παγκόσμιας αγοράς των smartphones είναι σπαρμένος με αβεβαιότητες». Η εταιρεία προβλέπει σταθερή έως οριακή ανάπτυξη για την αγορά smartphones το 2023.
«Παρά την πρόβλεψη ότι οι πληθωριστικές πιέσεις θα αμβλυνθούν σταδιακά, οι επιπτώσεις των αυξήσεων των επιτοκίων, της οικονομικής επιβράδυνσης και της ολοένα και πιο προβληματικής αγοράς εργασίας θα περιορίσουν τις δυνατότητες της αγοράς smartphones», εκτιμά η εταιρεία ερευνών.
Σημειώνεται ότι και η εταιρεία αναλύσεων της αγοράς συστημάτων υπολογιστών, IDC, χαρακτηρίζει ως «χρονιά προκλήσεων» το 2023 για την παγκόσμια αγορά smartphones. Προβλέπει, δε, ότι οι πωλήσεις smartphones σε παγκόσμιο επίπεδο θα υποχωρήσουν ποσοστιαία κατά 1,1% το 2023 σε σχέση με έναν χρόνο νωρίτερα, με την ανάκαμψη να τοποθετείται το 2024.