Η αυξητική τάση των online αγορών, η οποία ξεκίνησε από την εποχή της πανδημίας, όχι μόνο εξακολουθεί να παραμένει μια δημοφιλής επιλογή για την πλειονότητα των Ελλήνων καταναλωτών, αλλά αυξάνεται, παρά το γεγονός ότι εδώ και ένα χρόνο, περίπου, η αγορά έχει επιστρέψει στην κανονικότητα και όλα τα φυσικά καταστήματα λειτουργούν κανονικά.
Σύμφωνα με στοιχεία πρόσφατης έρευνας της εταιρείας Focus Bari το 76% των καταναλωτών ψωνίζουν διαδικτυακά έναντι του 71% στις αρχές του 2021. Άλλη μια παράμετρος, ενδεικτική της αυξητικής τάσης των online αγορών είναι η άνοδος της μέσης εξαμηνιαίας δαπάνης για online αγορές, η οποία ανήλθε σε 889 ευρώ για το β΄εξάμηνο του 2022 έναντι 816 ευρώ για το αντίστοιχο διάστημα του 2020.
Η ηλικιακή ομάδα 25-35 ετών είναι οι πιο φανατικοί «e-shoppers» καθώς η διείσδυση των online αγορών στο συγκεκριμένο γκρουπ φτάνει το 86%.
Παράλληλα, η τάση της στροφής των Ελλήνων καταναλωτών στις online αγορές μετέβαλε και τους τρόπους πληρωμής. Έτσι η χρεωστική κάρτα παραμένει με ένα μεγάλο ποσοστό, 60%, στην πρώτη θέση των προτιμήσεων. Η μέθοδος της αντικαταβολής ακολουθεί με 53%. Η χρήση πιστωτικής κάρτας βρίσκεται πιό χαμηλά, στο 23%.
Αυτό, όμως που είναι εντυπωσιακό, σύμφωνα με τα στοιχεία της ίδιας έρευνας είναι ο διπλασιασμός των συναλλαγών των online αγορών με ψηφιακό πορτοφόλι (e-wallets). Μέσα στην τελευταία διετία, στην ελληνική αγορά παρατηρείται εκρηκτική αύξηση της χρήσης e-wallets κατά 146%. Συγκεκριμένα από το 6% στο πρώτο εξάμηνο του 2020, στο τέλος του 2022 η χρήση είχε ανέβει στο 14%.
Εντυπωσιακό είναι, ακόμη, το στοιχείο σε ό,τι αφορά στη χρήση e-wallets ότι η αύξηση είναι μεγαλύτερη στις ηλικίες άνω των 55 ετών, μέσα σε μία διετία. Η συγκεκριμένη, μάλιστα, ηλικιακή ομάδα αύξησε τις πληρωμές μέσω ψηφιακών πορτοφολιών κατά το εκρηκτικό ποσοστό του 339%. Βέβαια, αρκετά σημαντική είναι και η αύξηση της χρήσης ψηφιακών πορτοφολιών μεταξύ των νέων ηλικίας 16 έως 24 ετών. Την τελευταία διετία και σε αυτήν την ηλικιακή ομάδα η αύξηση είναι 192%, ενώ στην ηλικιακή ομάδα των 35 έως 44 ετών η αντίστοιχη άνοδος είναι 118%.
Μια άλλη παράμετρος, σύμφωνα με την έρευνα της Focus Bari, που αποτυπώνει την ψηφιακή συμπεριφορά των Ελλήνων, η οποία επηρεάζει σημαντικά τις πωλήσεις είτε με στοχευμένες διαφημίσεις ή με προσφορές ή εκπτώσεις είναι και η στροφή των Ελλήνων, κυρίως των μικρότερων ηλικιών στα κοινωνικά δίκτυα. Υπενθυμίζεται ότι κοινωνικά δίκτυα, χρήση του email και το online shopping είναι οι πιο δημοφιλείς λόγοι, που οι Έλληνες χρησιμοποιούν το διαδίκτυο σήμερα.
Όπως δείχνουν τα ίδια στοιχεία, το 87% των χρηστών του Διαδικτύου κάνει χρήση social media networks, ενώ στην ηλικιακή ομάδα 25 έως 34 ετών το ποσοστό της διείσδυσης των μέσων κοινωνικής δικτύωσης φτάνει το 90%. Οι πιο σημαντικοί λόγοι για τους οποίους οι Έλληνες καταναλωτές προτιμούν τις online αγορές είναι οι καλύτερες τιμές και οι προσφορές (74%), η εξοικονόμηση χρόνου (62%), η μη μετακίνηση προς το φυσικό κατάστημα (55%) και η μεγαλύτερη γκάμα επιλογών (50%).
Παράλληλα, ένα σημαντικό ποσοστό (37%) δήλωσε ότι επιλέγει το online κανάλι, καθώς βρίσκει σε αυτό προϊόντα και μάρκες που δεν βρίσκει στα φυσικά καταστήματα, ενώ ένα 34% αφορά αγορές από καταστήματα του εξωτερικού. Αντίθετα, οι βασικοί λόγοι προτίμησης αγορών από φυσικά καταστήματα είναι η άμεση παραλαβή του προϊόντος (69%), η φυσική επαφή με το προϊόν (65%), ενώ υπάρχει και ένα ποσοστό 21% που θεωρεί ότι μπορεί να πετύχει έκπτωση, είτε με παζάρι, είτε με αγορά χωρίς νόμιμη απόδειξη.