Την εκτίμηση ότι τον φετινό χειμώνα δεν θα δούμε τις ίδιες, μεγάλες, αυξήσεις στις τιμές φυσικού αερίου και κατ΄επέκταση στα τιμολόγια του ηλεκτρικού ρεύματος, αν οι κλιματολογικές συνθήκες είναι περίπου ίδιες με αυτές του προηγούμενου χρόνου, εξέφρασε η διευθύνουσα σύμβουλος της ΔΕΣΦΑ, κα Maria Rita Galli απαντώντας σε σχετική ερώτηση του Liberal.
Η κα Galli, επίσης, σε ό,τι αφορά την ενεργειακή αυτονομία της χώρας μας και τη σταδιακή της απεξάρτηση από το ρωσικό φυσικό αέριο ανέφερε ότι πρόκειται για μια διαδικασία η οποία θα πάρει κάποια χρόνια αλλά προχωρά με σταθερά βήματα και μάλιστα με τη συνεισφορά στο ενεργειακό μίγμα και των ΑΠΕ.
Κατά τη διάρκεια παρουσίασης των δραστηριοτήτων της εταιρείας, τόσο η κα Galli όσο και ο κ. Μιχάλης Θωμαδάκης, Ανώτατος Διευθυντής Στρατηγικής & Ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ αναφέρθηκαν στο δεκαετές αναπτυξιακό πρόγραμμα, συνολικού ύψους 1,3 δισ.ευρώ, το οποίο περιλαμβάνει 83 έργα, από τα οποία τα 64 θα τεθούν σε λειτουργία ως το τέλος του 2024.
Ένα τμήμα του συνολικού επενδυτικού προγράμματος, ύψους 28 εκατ.ευρώ αφορά καινοτομία και εκσυγχρονισμό του συστήματος. Τα έργα, σύμφωνα με τον κ. Ιωάννη Χωματά, ανώτατο διευθυντή ανάπτυξης Υποδομών - Διαχείρισης Έργων αφορούν, κυρίως στην εξέλιξη του δικτύου, όπως ο διπλασιασμός των αγωγών στη διαδρομή Καρπερή - Κομοτηνή και Πάτημα - Λιβαδειά καθώς και στη δημιουργία αγωγών που θα μπορούν να μεταφέρουν και υδρογόνο.
Ο στόχος του επενδυτικού πλάνου είναι η επέκταση του δικτύου στο σύνολο της χώρας, η αύξηση δυναμικότητας και ασφάλειας εφοδιασμού καθώς και η λειτουργία νέων κρίσιμων σημείων διασύνδεσης.
Στα μελλοντικά σχέδια, σε ό,τι αφορά τον τομέα της ενεργειακής μετάβασης, η ΔΕΣΦΑ σχεδιάζει ένα σύστημα μεταφοράς και μόνιμης αποθήκευσης διοξειδίου του άνθρακα. Το κομμάτι της μεταφοράς προϋπολογίζεται σε 500 εκατ.ευρώ, ενώ το έργο συνολικά εκτιμάται σε 1,4 δισ.ευρώ. Παράλληλα η ΔΕΣΦΑ έχει εκπονήσει και ένα σχέδιο για το βιομεθάνιο, το οποίο είναι η επιτομή της κυκλικής οικονομίας, σύμφωνα με τον κ. Νίκο Κατσή ανώτατο διευθυντή διαχείρισης υποδομών. Για το βιομεθάνιο η ΔΕΣΦΑ συνεργάζεται με την Polyecho και την Ergoplanning.
Τα μεγέθη του εξαμήνου
Σε ό,τι αφορά την πορεία των μεγεθών, ο κ. Σωτήριος Μπράβος, ανώτατος διευθυντής Εμπορικών Υπηρεσιών ανέφερε ότι η κατανάλωση φυσικού αερίου στην χώρα μας, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΔΕΣΦΑ ήταν μειωμένη κατά 21,74% για το πρώτο εξάμηνο του 2023 έναντι του αντίστοιχου περσινού διαστήματος.
Ο Τερματικός Σταθμός της Ρεβυθούσας (σημείο εισόδου Αγίας Τριάδας) αποτελεί την κύρια πύλη εισόδου φυσικού αερίου της χώρας στο συγκεκριμένο διάστημα, ακολουθούμενος από το σημείο εισόδου του Σιδηροκάστρου, του οποίου οι ροές σχεδόν υποδιπλασιάστηκαν συγκριτικά με την ίδια περίοδο του περασμένου έτους.
Σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία η εγχώρια κατανάλωση ήταν 23,72 Τεραβατώρες (TWh), από 30,31 TWh στην αντίστοιχη περσινή περίοδο. Oι εξαγωγές ανήλθαν σε περίπου 9,9 ΤWh, καταγράφοντας αύξηση κατά 15,03% σε σχέση με πέρσι.
Οι εισαχθείσες στη χώρα ποσότητες φυσικού αερίου από τον Τερματικό Σταθμό LNG στη Ρεβυθούσα (σημείο εισόδου Αγία Τριάδα) ανήλθαν σε ποσοστό 55,5% επί των συνολικών εισαγωγών, καταγράφοντας αύξηση κατά 7,87% σε σχέση με το α’ εξάμηνο του 2022. Ειδικότερα, εκφορτώθηκαν περίπου 17,3 TWh LNG από 26 δεξαμενόπλοια προερχόμενα από 6 διαφορετικές χώρες. Tο 41,38% των εν λόγω ποσοτήτων LNG προήλθαν από τις ΗΠΑ, αγγίζοντας τις 7,16 TWh. Στη δεύτερη θέση βρέθηκαν οι εισαγωγές από την Ρωσία (3,17 TWh), ενώ ακολούθησαν η Αίγυπτος (3,02 TWh), η Αλγερία (2,48 TWh), η Νορβηγία (0,97 TWh) και η Ισπανία (0,51 TWh).
Ως προς τη συμβολή των υπολοίπων σημείων εισόδου, σημαντική μείωση κατά 45,85% καταγράφηκε στις εισαγωγές από το σημείο εισόδου του Σιδηροκάστρου, οι οποίες κάλυψαν το 21,44% των συνολικών εισαγωγών (7,22 TWh). Το σημείο εισόδου στη Νέα Μεσημβρία, μέσω του οποίου παραδίδεται αέριο που μεταφέρεται από τον αγωγό TAP, κάλυψε το 20,14% των εισαγωγών (6,78 TWh), ενώ οι Κήποι Έβρου (Ελληνοτουρκικά σύνορα) κάλυψαν το 2,92% των εισαγωγών (0,98 TWh).
Όσον αφορά τις κατηγορίες καταναλωτών φυσικού αερίου, οι ηλεκτροπαραγωγοί συνεχίζουν να καταγράφουν τη μεγαλύτερη κατανάλωση, καλύπτοντας το 63,4% της εγχώριας ζήτησης με 15,04 TWh σε σύνολο 23,72 TWh που καταναλώθηκαν. Αύξηση κατά 14,31%, σε σχέση με το α’ εξάμηνο του 2022, καταγράφηκε στην κατανάλωση ΦΑ από τις βιομηχανίες και τους σταθμούς ανεφοδιασμού οχημάτων με CNG, απευθείας συνδεδεμένους στο ΕΣΜΦΑ, που ανήλθε σε 1,91 TWh, ποσότητα που αντιστοιχεί σχεδόν στο 8,06 % της εγχώριας ζήτησης. Η κατανάλωση από τα δίκτυα διανομής κατά το πρώτο εξάμηνο του 2023 κινήθηκε στο επίπεδο των 6,77 ΤWh, καλύπτοντας το 28,54% της συνολικής ζήτησης.
Οι υποδομές του ΔΕΣΦΑ συνεχίζουν να συμβάλλουν ουσιαστικά στη διαφοροποίηση των πηγών προμήθειας του φυσικού αερίου και στην ασφάλεια εφοδιασμού.
Όπως επισημάνθηκε, ακόμη, η απελευθέρωση της αγοράς ενέργειας και του καθεστώτος πρόσβασης τρίτων (Third Party Access TPA), βάσει του οποίου λειτουργεί ο ΔΕΣΦΑ, ενισχύει τον ανταγωνισμό τιμών.