Κληρώνει σήμερα για το Λιμένα Ηρακλείου με μια ιδιότυπη «ναυμαχία» να εκτυλίσσεται, καθώς αναμένεται να υποβληθούν στο ΤΑΙΠΕΔ οι δεσμευτικές προσφορές για το 67% του λιμένος με τις προσδοκίες για υψηλό τίμημα, στα αντίστοιχα μεγέθη με της Ηγουμενίτσας που έφθασε στα 84,2 εκατ. ευρώ, να διατηρούνται υψηλά.
Το έντονο ενδιαφέρον των διεκδικητών της υποδομής είναι δεδομένο για αυτό και διατηρούνται υψηλές προσδοκίες για το τίμημα με τον Ιταλό Εμ. Γκριμάλντι (Grimaldi Lines, Minoan Lines), να μοιάζει το φαβορί σε αυτή την κούρσα, αν και το προηγούμενο χρονικό διάστημα πραγματοποιήθηκαν επισκέψεις ενδιαφερόμενων στον χώρου των εγκαταστάσεων του λιμένα.
Αν ο Γκριμάλντι επικρατήσει στον σχετικό διαγωνισμό αναλαμβάνει τις γραμμές της Κρήτης που έχουν σημαντικές τουριστικές ροές, μεταφορά φορτηγών και προϊόντων, ενώ δημιουργεί και συνέργειες, όπως η μεταφορά οχημάτων, με το νησί της Κρήτης, που πέρα από κόμβο υποδομών (πάσης φύσης) αποτελεί και γεωγραφικό κόμβο εν είδη ενδιάμεσου σταθμού ιδίως για αγορές εξ Ανατολών.
Μπορεί το λιμάνι του Ηρακλείου να συγκρίνεται με αυτό της Ηγουμενίτσας από άποψη οικονομικών επιδόσεων, ωστόσο, αν συνυπολογίσουμε τα μεγάλα έργα υποδομής στο νησί (ΒΟΑΚ, Καστέλι κ.α.), τις ενεργειακές μπίζνες, την αξιοποίηση της έκτασης στις Γούρνες (μαζί με Καζίνο), τις τουριστικές και οικιστικές επενδύσεις, και τις καθαρά λιμενικές, ναυτιλιακές - ακτοπλοϊκές χρήσεις ή τις προσδοκίες να μετατραπεί η Κρήτη σε έναν «κόμβο» εμπορευματικό - επιχειρηματικό - οικονομικό, γίνεται αντιληπτό γιατί το ενδιαφέρον για κάθε επένδυση που σχετίζεται με το νησί αυξάνεται κατακόρυφα.
Ωστόσο, ο ανταγωνισμός είναι έντονος καθώς στον διαγωνισμό έχουν προχωρήσει οι Olete Limited, κοινοπραξία Grimaldi Euromed S.p. A. – Μινωικές Γραμμές, κοινοπραξία Portek International Private Limited – GRH Cruise Port Fianance Ltd, κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις ΑΕ – Attica Group, κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ΑΕ – Aviareps Hellas A.E., κοινοπραξία ΣΕΚΑΒΟΝ ΑΕ – Goldenstep Shipping Limited, Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης και ΤΕΚΑΛ. Πλέον αναμένεται με ενδιαφέρον πόσα από τα ανωτέρω σχήματα θα υποβάλλουν τελικά δεσμευτικές οικονομικές προσφορές.
Υπενθυμίζεται πως το 67% του λιμανιού της Ηγουμενίτσας πωλήθηκε έναντι 84,2 εκατ. ευρώ στον όμιλο Grimaldi, ο οποίος αποτίμησε το 100% στα 126 εκατ. ευρώ. Το λιμάνι του Ηρακλείου έχει σχεδόν ίδια οικονομικά μεγέθη με αυτό της Ηγουμενίτσας και διεκδικείται από τους ίδιους ισχυρούς ομίλους.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα του 2021, ο τζίρος του λιμανιού της Ηγουμενίτσας ανήλθε στα 5,6 εκατ. ευρώ, τα κέρδη EBITDA στα 0,86 εκατ. ευρώ, το σύνολο ενεργητικού στα 15 εκατ. ευρώ και το ταμείο στα 9 εκατ. ευρώ.
Αντίστοιχα, το 2021 ο τζίρος του λιμανιού στο Ηράκλειο ανήλθε στα 5,6 εκατ. ευρώ, τα EBITDA στα 1,8 εκατ. ευρώ, το σύνολο ενεργητικού ήταν 23 εκατ. ευρώ και τα διαθέσιμα 10 εκατ. ευρώ.
Στον Οργανισμό Λιμένος Ηρακλείου (O.Λ.Η AE) έχει παραχωρηθεί από το Ελληνικό Δημόσιο το δικαίωμα αποκλειστικής χρήσης και λειτουργίας των γηπέδων, κτιρίων και εγκαταστάσεων της χερσαίας λιμενικής ζώνης του λιμένος Ηρακλείου μέχρι τον Ιανουάριο του 2063. Έχει επίσης διαχειριστικές αρμοδιότητες επί του παλαιού Ενετικού Λιμένα, του λιμένα Λινοπεραμάτων αλλά και των τριών αλιευτικών καταφυγίων σε Λούτρα, Κερατόκαμπο και Άρβη.
Οι κύριες δραστηριότητες της «Ο.Λ.Η Α.Ε». περιλαμβάνουν υπηρεσίες ελλιμενισμού πλοίων, φορτοεκφόρτωσης ξηρού χύδην φορτίου και γενικών συμβατικών φορτίων, δραστηριότητες κρουαζιέρας καθώς και παράκτιες μεταφορές επιβατών.