Η επέκταση της Γραμμής 3 του Μετρό της Αθήνας προς τον Πειραιά τέθηκε πλέον στη διάθεση του επιβατικού κοινού, συνδέοντας απευθείας το λιμάνι του Πειραιά με το αεροδρόμιο Ελ. Βενιζέλος. Πρόκειται για ένα πολύ μεγάλο έργο υποδομών, από αυτά που αναβαθμίζουν την καθημερινότητα των πολιτών, και το οποίο παρέδωσε προ ημερών η Κοινοπραξία ΑΒΑΞ-GHELLA-ALSTOM.
Με την εξέλιξη αυτή, και ως επικεφαλής της Κοινοπραξίας, ο Όμιλος ΑΒΑΞ διαμορφώνει για ακόμα μια φορά την κατασκευάστρια δύναμη που ολοκληρώνει μια σημαντική υποδομή στην Ελλάδα. Μία δύναμη, που στη διάρκεια των εργασιών, ανέδειξε τις δυνατότητές της να αντεπεξέρχεται στις πιο σύνθετες μηχανολογικές προκλήσεις, παρέχοντας λύσεις με υψηλή αρχιτεκτονική έμπνευση και πρακτική.
Οι τρεις νέοι σταθμοί θα συμβάλλουν στην αποσυμφόρηση των κυκλοφοριακών προβλημάτων που αντιμετωπίζουν καθημερινά οι γειτονιές της ευρύτερης περιοχής του Πειραιά, συνδέοντάς τις με το κέντρο της Αθήνας. Πρόκειται για τους σταθμούς «Μανιάτικα», «Πειραιάς» και «Δημοτικό Θέατρο», οι οποίοι αναμένεται να αυξήσουν την συνολική επιβατική κίνηση στο δίκτυο του μετρό σε 132.000 πολίτες ημερησίως.
Λήψη του σταθμού «Δημοτικό Θέατρο Πειραιά» της Γραμμής 3 του μετρό
Με την επέκταση της Γραμμής 3, η πόλη του Πειραιά αναβαθμίζεται συγκοινωνιακά. Μόνο στον σταθμό «Πειραιάς» προβλέπεται να δημιουργηθεί ένα συγκοινωνιακό hub κομβικής σημασίας, το οποίο συνενώνει λειτουργικά τις Γραμμές 1 και 3 του μετρό, το λιμάνι, τον Προαστιακό Σιδηρόδρομο και την επέκταση του τραμ προς Πειραιά. Διευκολύνοντας, έτσι, τη διαδικασία των μετεπιβιβάσεων μεταξύ όλων των μέσων μεταφοράς.
Το μωσαϊκό των προκλήσεων
Η επέκταση της Γραμμής 3 έχει μήκος περίπου 7,2 χλμ.- με τους έξι νέους σταθμούς -«Αγία Βαρβάρα», «Κορυδαλλό» «Νίκαια», «Μανιάτικα», «Πειραιά» «Δημοτικό θέατρο»- να έχουν κατασκευαστεί σε κεντρικά σημεία των περιοχών που διασχίζει το νέο τμήμα της.
Σε όλο αυτό το μήκος του έργου, αντιμετωπίσθηκε μία σειρά διαφορετικών τεχνικών προκλήσεων. Και η επιτυχής αντιμετώπιση τους, εξασφάλισε την τεχνική αρτιότητα των έργων επιβεβαιώνοντας την ικανότητα των μηχανικών της ΑΒΑΞ που συμμετείχαν στο έργο, εισάγοντας σημαντικές καινοτομίες, οι οποίες συνεισφέρουν στο πλούσιο ιστορικό του Ομίλου. Ας τις εξετάσουμε...
Το τεχνικό θαύμα του Σταθμου «Πειραιάς»...
Ο σταθμός «Πειραιάς», που βρίσκεται επί της Ακτής Καλλιμασιώτη δίπλα ακριβώς στο λιμάνι, είναι ο πρώτος υποθαλάσσιος σταθμός στη χώρα μας. Αποτελεί ένα κατασκευαστικό επίτευγμα, η ολοκλήρωση του οποίου αφήνει σημαντική παρακαταθήκη όχι μόνο για την ΑΒΑΞ, αλλά και για τους Έλληνες μηχανικούς εν γένει. Αν και βρίσκεται στη στεριά, κατασκευάστηκε κυριολεκτικά κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας. Και για το λόγο αυτό, απαιτήθηκε να αποτραπεί η εισροή των υπόγειων υδάτων στο σκάμμα, αλλά και να αντιμετωπιστεί η άνωση που ασκούσαν στον πυθμένα του.
Λήψη του σταθμού «Πειραιάς» της Γραμμής 3 του μετρό
Επιπλέον, μετά από πέντε χρόνια συστηματικής μελέτης επιλύθηκαν τα προβλήματα τόσο της γειτνίασης του εργοταξίου του σταθμού με το διατηρητέο κτίριο του ΗΣΑΠ που κατασκευάστηκε τη διετία 1928-1929 (και χρησιμοποιείται καθημερινά από χιλιάδες επιβάτες), όσο και αυτά της διέλευσης μέσα από το έργο του κεντρικού αγωγού αποχέτευσης της ΕΥΔΑΠ.
Έτσι, σε ένα επίτευγμα της μηχανικής, ο σταθμός «μετακινήθηκε» κατά 7,5 μέτρα σε σχέση με την αρχική χωροθέτησή του, λόγω του υπόγειου ποταμού που βρίσκεται κάτω από την οδό Κόνωνος. Ο σταθμός «Πειραιάς» πλέον βρίσκεται σχεδόν κάτω από τον σημερινό σταθμό της Γραμμής 1 (Πειραιάς-Κηφισιά) και θα συντελέσει στο να γίνει το σημείο αυτό, ο μεγαλύτερος συγκοινωνιακός σταθμός της Αττικής, αποτελούμενος από 2 σταθμούς μετρό και εξασφαλίζοντας πρόσβαση σε προαστιακό, λεωφορεία, τρόλεϊ και τραμ.
...και η αρχαιολογική διευθέτηση στο «Δημοτικό Θέατρο»
Ο σταθμός «Δημοτικό Θέατρο» αποτελεί το νέο τερματικό σταθμό της Γραμμής 3, ο οποίος βρίσκεται απέναντι από το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά και δίπλα στο Δημαρχείο της πόλης και αναμένεται να συνδέεται με το τραμ και έναν σημαντικό αριθμό γραμμών λεωφορείων και τρόλεϊ. Παράλληλα με τις εργασίες για το συγκεκριμένο σταθμό, λάμβαναν χώρα και αρχαιολογικές έρευνες εντός παλαιών πηγαδιών, σηράγγων και δεξαμενών, που έφεραν σταδιακά στο φως τμήματα των δικτύων ύδρευσης και αποχέτευσης του Ιπποδάμειου ρυμοτομικού συστήματος.
Λήψη του σταθμού «Δημοτικό Θέατρο Πειραιά» της Γραμμής 3 του μετρό
Τα πολύ σημαντικά αυτά αρχαιολογικά ευρήματα έχουν βρει τη θέση τους στη μόνιμη θεματική έκθεση που βρίσκεται πλέον εντός του σταθμού, δημιουργώντας μια ακόμα εστία πολιτισμού για την πόλη.
Και βέβαια δεν πρέπει να διαλάθει της προσοχής, ότι η ιστορική πλατεία του Δημοτικού θεάτρου, και ειδικά τα μαρμάρινα στοιχεία της αποκολλήθηκαν, αποθηκεύτηκαν και επανατοποθετήθηκαν απόλυτα εναρμονισμένα με νέα υλικά ώστε η πλατεία να πάρει τη σημερινή της μορφή.
Λήψη του σταθμού «Δημοτικό Θέατρο Πειραιά» της Γραμμής 3 του μετρό
Έκπληξη στα «Μανιάτικα»
Τα Μανιάτικα, με τη σειρά τους, άλλη μία ιστορική γειτονιά του Πειραιά, βόρεια του λιμανιού, αποκτούν έναν σταθμό που αναβαθμίζει αυτή την πλευρά της πόλης και συμβάλλει στη διευκόλυνση των μετακινήσεων μίας ιδιαίτερα πολυπληθούς περιοχής. Με το άγαλμα της ηρωίδας Μανιάτισσας να κοσμεί τον περιβάλλοντα εξωτερικό χώρο, ο συγκεκριμένος σταθμός του μετρό, που βρίσκεται σε μια ιδιαίτερα πυκνοκατοικημένη συνοικία και σε απόσταση αναπνοής από το Κερατσίνι, δεν θυμίζει σε τίποτα το απαιτητικό εργοτάξιο των προηγούμενων ετών, στο οποίο το βραχώδες υπέδαφος χρειάστηκε πολύ προσεκτική διαχείριση ως προς τη διάνοιξη του ορύγματος. Είναι, μάλιστα, ένας από τους δύο σταθμούς μετρό, μαζί με αυτόν της Κατεχάκη, που έχει μια είσοδο/έξοδο για το κοινό.
Λήψη του σταθμού «Μανιάτικα» της Γραμμής 3 του μετρό
Το σημαντικότερο όλων όμως είναι πως με την επέκταση αυτή από το κέντρο του Πειραιά εκτιμάται πως θα διέρχονται λιγότερα οχήματα, δίνοντας με αυτόν τον τρόπο «ανάσες» στο σοβαρό κυκλοφοριακό πρόβλημα του μεγαλύτερου λιμανιού της χώρας. Έτσι, στοίχημα της νέας αυτής επέκτασης είναι να λειτουργήσει καταλυτικά, ώστε ο πολίτης να επιλέγει το Μετρό τη μετακίνησή του από και προς το επίνειο της πρωτεύουσας.
Λήψη του σταθμού «Μανιάτικα» της Γραμμής 3 του μετρό
Υπερβαίνοντας εαυτούς...
Σημαντικό ρόλο στην πορεία των εργασιών αλλά και στο τελικό χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσής τους έπαιξε και η πορεία της πανδημίας του κορωνοϊού. Εμπόδια που αρχικά φάνηκαν απροσπέλαστα, όπως η αύξηση των τιμών των υλικών κατασκευής, η δυσκολία εξασφάλισης πρώτων υλών, καθώς και οι περιορισμοί στις μετακινήσεις, αν και επέκτειναν το χρονικό πλαίσιο των εργασιών, αντιμετωπίστηκαν τελικά με επιτυχία και εναρμόνιση με τους κατά καιρούς κανονισμούς που έθετε η κυβέρνηση. Ταυτόχρονα βέβαια, φυσικά τηρώντας όλα τα πρωτόκολλα για την υγεία και ασφάλεια των εργαζομένων.
Σε ένα διάστημα περίπου 2 χρόνων, οι εργασίες από το στάδιο των θεμελίων ολοκληρώθηκαν με συνέπεια, ξεπερνώντας τις όποιες προκλήσεις επηρέασαν την εύρυθμη πορεία των εργασιών, με τον Όμιλο να επιτυγχάνει τη διατήρηση της επιχειρησιακής συνέχειας και το απαιτούμενο επίπεδο λειτουργίας των έργων. Δεν είναι άλλωστε τυχαία η δήλωση του Πρωθυπουργού της χώρας κατά την τελετή εγκαινίων, ο οποίος αναφερόμενος στην ανάδοχο κοινοπραξία δήλωσε «κάποιοι υπερέβαλαν εαυτόν και εξάντλησαν όλη τους την τεχνική ευρηματικότητα προκειμένου το έργο αυτό να μπορέσει να κατασκευαστεί και να παραδοθεί σήμερα στους Πειραιώτες».
Και τώρα... η Γραμμή 4 του Μετρό
Έχοντας δεδομένη την ανθεκτικότητα, τη συνέπεια και σημείο αναφοράς την κατασκευή εμβληματικών έργων, ο Όμιλος ΑΒΑΞ ολοκλήρωσε ακόμα ένα σημαντικό project, εξυπηρετώντας τη συγκοινωνιακή καθημερινότητα της πρωτεύουσας και των περιχώρων. Σε αυτό το πλαίσιο, συνεχίζει να διατηρεί θέση πρωτοπόρου στα έργα σταθερής τροχιάς, αφού κατασκευάζει τη νέα Γραμμή 4 του Μετρό, δημιουργώντας νέες θέσεις εργασίας. Έχοντας πάντα σκοπό το συνδυασμό εμπρόθεσμης και ποιοτικής εκτέλεσης των εργασιών με τη μικρότερη δυνατή όχληση των πολιτών, ο Όμιλος ΆΒΑΞ εργάζεται με την ίδια πετυχημένη ομάδα με στόχο την επιτυχή ολοκλήρωση και αυτού του έργου, του μεγαλύτερου αυτή τη στιγμή στη χώρα μας.
Η επέκταση της Γραμμής 3 σε αριθμούς
*Κεντρική φωτογραφία: Λήψη του σταθμού «Δημοτικό Θέατρο Πειραιά» της Γραμμής 3 του μετρό