Σε εξοικονόμηση του κόστους λειτουργίας κατά ένα ποσοστό της τάξεως από 20 ως και 40% μπορεί να οδηγήσει τις εμπορικές τράπεζες αλλά και τον ευρύτερο χρηματοπιστωτικό τομέα η διαρκώς επιταχυνόμενη ψηφιακή μετάβαση, σύμφωνα με τα στοιχεία έρευνας που πραγματοποίησε πριν λίγες ημέρες η εταιρείας παροχής συμβουλών διαχείρησης Boston Consulting Group (BCG).
Βασικό ζητούμενο της μελέτης είναι πως οι τράπεζες θα παραμείνουν προστατευμένες στη σημερινή κατάσταση, η οποία περιλαμβάνει πολλαπλές προκλήσεις, όπως ο πληθωρισμός, η ευμεταβλητότητα στα επιτόκια, η σημαντική αύξηση της αβεβαιότητας στις αγορές αλλά και η γεωπολιτική αστάθεια λόγω του πολέμου στην Ουκρανία.
Με γνώμονα την προστασία, τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα μπορούν να εφαρμόσουν μέτρα τα οποία συνοψίζονται σε τέσσερις βασικούς πυλώνες.
Οι πυλώνες αυτοί είναι:
- Απλοποίηση των διαδικασιών και της οργάνωσης.
- Τα ευέλικτα μοντέλα παροχής υπηρεσιών.
- Αποτελεσματική διαχείριση των προμηθευτών.
- Επιτάχυνση της ψηφιοποίησης. Η διαδικασία αυτή, ασχέτως την μέχρι στιγμής πρόοδο πάντα πρέπει να εκσυγχρονίζεται, όσο προχωρούν οι νέες τεχνολογίες.
Αυτό επιτυγχάνεται, σε πρώτη φάση, με τους ηλεκτρονικούς τρόπους επικοινωνίας και συναλλαγών μεταξύ πελατών και υπαλλήλων. με μια ανανεωμένη ώθηση προς τα ψηφιακά κανάλια, τη βελτιστοποίηση των δικτύων καταστημάτων και την ψηφιοποίηση από άκρο σε άκρο των βασικών προσβάσεων πελατών στον δανεισμό και στις τραπεζικές συναλλαγές. Επίσης, σημαντικός είναι ακόμη ο εκσυγχρονισμός της τεχνολογικής υποδομής, ιδιαίτερα σημαντικός για τις ευρωπαϊκές και τις αμερικανικές τράπεζες, όπου τμήματα της αρχιτεκτονικής IT έχουν αναπτυχθεί τοπικά και, συνεπώς, δεν αποτελούν την ιδανική λύση για την υλοποίηση επιχειρηματικών πρωτοβουλιών μετασχηματισμού. Η ριζική ψηφιοποίηση, πάντως, σύμφωνα με την BCG μπορεί να οδηγήσει σε εξοικονόμηση από 20% έως 40% του λειτουργικού κόστους σε επιλεγμένες διαδικασίες (συμπεριλαμβανομένων των δαπανών προσωπικού), με βάση σχετική εμπειρία .
Όπως αναφέρει η μελέτη, παρά το γεγονός ότι οι τράπεζες βίωσαν μια περίοδο αυξημένης κερδοφορίας λόγω των υψηλών επιτοκίων, οι επόμενοι μήνες προβλέπεται να φέρουν νέες προκλήσεις, καθώς οι πρόσφατες τάσεις αναμένεται να αναστραφούν.
Πηγή: Boston Consulting Group
«Τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα αντιμετωπίζουν και πάλι μια περίοδο μεταβλητότητας και σημαντικών προκλήσεων, όπως απέδειξε η χρεοκοπία της Silicon Valley Bank και η επέκταση της στην ευρωπαϊκή αγορά με την κρίση ρευστότητας στην Credit Suisse”, αναφέρουν οι αναλυτές της BCG. Πλέον, η άμυνα των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων σε μια νέα σειρά προκλήσεων, η οποία δοκιμάζει την επιχειρησιακή αριστεία των τραπεζών μεταφέρεται σε ένα καθεστώς μεταβλητότητας και υπερπληθωρισμού.
Η μελέτη καταλήγει στο συμπέρασμα ότι η νέα πραγματικότητα δημιουργεί ευκαιρίες για τις τράπεζες να χρησιμοποιήσουν ένα νέο οπλοστάσιο, αξιοποιώντας τις σύγχρονες ψηφιακές τάσεις, που σχετίζονται με την αλλαγή του χαρακτήρα της παγκοσμιοποίησης, τη βελτίωση της ποιότητας της τεχνητής νοημοσύνης (AI), τη μεταβολή των προσδοκιών των εργαζομένων ως προς τα υβριδικά μοντέλα εργασίας και τις ευκαιρίες για επιδράσεις στην εφοδιαστική αλυσίδα, που μπορούν να μειώσουν το κόστος, με την εισαγωγή μοντέλων outsourcing. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι προς την κατεύθυνση αυτή, στην Ελλάδα , η Alpha Bank θα ξεκινήσει από τον επόμενο μήνα, πιλοτικά, ένα νέο σύστημα υβριδικού μοντέλου εργασίας, κάτι που όπως δείχνουν οι εξελίξεις αναμένεται να ακολουθηθεί και από άλλα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα.
Όπως αναφέρουν οι αναλυτές της BCG στην έρευνα, τα τελευταία δέκα χρόνια, το καθεστώς χαμηλών επιτοκίων ασκούσε συνεχή πίεση στα περιθώρια κέρδους, με αποτέλεσμα πολλές τράπεζες να επιβραδύνουν σταδιακά την προσπάθεια μετασχηματισμού τους, προερχόμενες από μια συνεχή προσπάθεια περιορισμού των δαπανών.
«Η προσήλωση στον εξορθολογισμό των δαπανών δεν μπορεί παρά να είναι συνεχής. Οι τράπεζες έχουν δείξει κατά καιρούς γρήγορα αντανακλαστικά στη μείωση των δαπανών τους σε εποχές υπερπληθωρισμού με διάφορα παραδείγματα ιστορικά, όπως έγινε στην Αμερική κατά το υψηλό πληθωριστικό περιβάλλον τη δεκαετία του 80, όταν οι τράπεζες προχώρησαν στην καινοτόμο για την εποχή εισαγωγή των ATMs και στις συγχωνεύσεις καταστημάτων του δικτύου σε μια προσπάθεια να περιορίσουν τα λειτουργικά τους έξοδα”, καταλήγει η μελέτη.