Στη γραμμή τερματισμού θα βρεθούν σήμερα οι Big 4 για τις 4+4 εργολαβίες αποκατάστασης ζημιών που προκάλεσαν οι θεομηνίες Daniel και Elias σε Θεσσαλία και Φθιώτιδα, ύψους 1,35 δισ. ευρώ, με πόρους σχεδόν 600 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης, αφού έπειτα από καθυστερήσεις μηνών σήμερα έχει οριστεί η ημερομηνία λήξης υποβολής προσφορών και μαζί αποσφράγισης των οικονομικών φακέλων που θα δώσουν οι εκπρόσωποι των 4 μεγάλων κατασκευαστικών ομίλων της χώρας ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, AKTOR, ΑΒΑΞ, ΜΕΤΚΑ.
Οι διαγωνισμοί για τις 4+4 εργολαβίες αποκατάστασης ζημιών αφορούν στο οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο στη Θεσσαλία και την Φθιώτιδα, ύψους 1,35 δισ. ευρώ, εκ των οποίων στα οδικά έργα θα κατευθυνθούν κεφάλαια σχεδόν 900 εκατ. και στο σιδηρόδρομο 450 εκατ., ενώ προβλέπονται και μικρότερα κονδύλια για παρεμβάσεις, συμβούλους κ.α.
Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ανέβασε στη ΔΙΑΥΓΕΙΑ την προηγούμενη εβδομάδα τις σχετικές αποφάσεις και η διαδικασία πραγματοποιείται με προσκλήσεις με κάλεσμα στις 4 μεγάλες εταιρείες με πτυχίο 7ης τάξης, δηλαδή: AVAX, AKTOR, METKA, ΤΕΡΝΑ.
Με την αποσφράγιση των προσφορών θα οριστεί ο προσωρινός ανάδοχος για το κάθε έργο. Οι εργολαβίες θα υλοποιηθούν βάσει του άρθρου 32 του νόμου 4412/2019 που διευκολύνει τη διεξαγωγή γρήγορων διαδικασιών για την ανάθεση δημόσιων έργων κάτω από έκτακτες συνθήκες. Δηλαδή, η ανάθεση του κάθε έργου θα γίνει με διαδικασία διαπραγμάτευσης χωρίς προηγούμενη δημοσίευση, δηλαδή με fast track κλειστές διαδικασίες και όχι ανοιχτό διαγωνισμό, με κριτήριο ανάθεσης την πλέον συμφέρουσα από οικονομική άποψη προσφορά βάσει τιμής.
Το χρονοδιάγραμμα με δεδομένη την συμβολή του Ταμείου Ανάκαμψης εκτιμάται ότι θα είναι σφιχτό ενώ με την αποσφράγιση των προσφορών θα χρειαστεί ένα διάστημα μερικών εβδομάδων για να συμβασιοποιηθούν οι εργολαβίες και να ξεκινήσουν τα έργα, εφόσον περάσουν πρώτα από το Ελεγκτικό Συνέδριο.
Σημειώνεται ότι σύμφωνα με κύκλους της αγοράς, τα σημεία παρέμβασης είναι πάνω από 1000 και αφορούν σε νέες υποδομές, αλλά και παλιές που χρήζανε συντήρησης - αναβάθμισης, οι οποίες πρέπει να γίνονται με νέα δεδομένα, με όρους βιωσιμότητας και ανθεκτικότητας και όλα τα εμπλεκόμενα μέρη και φορείς προτάσσουν την αναγκαιότητα υλοποίησης νέων έργων ή παρεμβάσεων με δεδομένα που θα καλύπτουν, στο μέτρο του δυνατού, τις υποδομές από ακραία καιρικά φαινόμενα. Σημειώνουν δε, ότι, οι συνθήκες απαιτούν πλέον έργα ανθεκτικά σε ακραία φαινόμενα αλλά και με ελάχιστο περιβαλλοντικό αποτύπωμα, για να μειωθούν οι επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής, όπως άλλωστε επιβάλλεται και από τις οδηγίες της ΕΕ, αλλά το απαιτεί και η κοινωνία.