Στο πεδίο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας (private label) έχει αρχίσει να μεταφέρεται η «μάχη» των τιμών του «καλαθιού του νοικοκυριού», καθώς η συγκεκριμένη κατηγορία προϊόντων δείχνει να κερδίζει έδαφος τους τελευταίους μήνες, λόγω της ακρίβειας.
Για του λόγου το αληθές, το ποσοστό των καταναλωτών που προτιμά τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας ανερχόταν σύμφωνα με έρευνες αγοράς, πριν από ένα χρόνο σε 94%, έναντι 50% που ήταν το 2000. Με την οικονομική κρίση το ποσοστό ανέβηκε στο 77% και έκτοτε συνέχισε να καταγράφει άνοδο.
Σε ό,τι αφορά τα είδη ιδιωτικής ετικέτας που προτιμούν οι καταναλωτές περιλαμβάνονται το χαρτί υγείας σε ποσοστό 71% και ακολουθούν οι χαρτοπετσέτες με 67%. Οι σακούλες απορριμμάτων με ποσοστό 61% βρίσκονται στην τρίτη θέση. Στην τέταρτη θέση ακολουθούν τα ζυμαρικά με 51% και το κρεμοσάπουνο με 52%. Πιο κάτω είναι το αλουμινόχαρτο και η μεμβράνη συσκευασίας τροφίμων που είχαν τα μεγαλύτερα ποσοστά αύξησης την τελευταία δεκαετία. Τα τοματοειδή και τα μπαχαρικά ιδιωτικής ετικέτας αποτελούν επιλογή για το 50% των καταναλωτών, με το ρύζι να έπεται σε ποσοστό 49%.
Στην κατηγορία αναψυκτικά/χυμοί ιδιωτικής ετικέτας η εικόνα είναι λίγο ιδιόμορφη καθώς τα προϊόντα αυτά βρίσκονται στην πρώτη πεντάδα των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας που παρουσιάζουν τον μεγαλύτερο ρυθμό αύξησης των πωλήσεών τους από το 2010 ως σήμερα. Οι χυμοί βρίσκονται στο 35% των προτιμήσεων, ενώ αναψυκτικά τύπου cola και άλλου τύπου βρίσκονται ακόμα χαμηλότερα με ποσοστά 21% και 20% αντίστοιχα.
Στις τελευταίες εξελίξεις περιλαμβάνεται και η άνοδος του γιαουρτιού private label, σε βάρος επωνύμων, τόσο από πλευράς όγκου πωλήσεων όσο και από αξία.
Επιφυλάξεις παρά τις χαμηλές τιμές
Όμως παρά θετική εικόνα και την ανάπτυξη που παρουσιάζουν τους τελευταίους μήνες τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, οι καταναλωτές προτιμούν να αγοράζουν από το ράφι το επώνυμο προϊόν όταν το βρίσκουν σε τιμή προσφοράς με την τάση αυτή να είναι αυξητική.
Σύμφωνα με τελευταία έρευνα αγοράς της Focus Bari το 87% των καταναλωτών θα προτιμήσουν επώνυμα είδη αν το βρουν σε προσφορά, με το ποσοστό αυτό να είναι αυξημένο σε σχέση με το 75% που ήταν το 2010.
Σημειώνεται ότι συνολικά, την πρώτη εβδομάδα εφαρμογής του καλαθιού της νοικοκυράς οι περισσότεροι από τους άνω των 800 κωδικούς προϊόντων στα σούπερ μάρκετς Σκλαβενίτης, ΑΒ Βασιλόπουλος, Lidl, Μy Market, Μασούτης, Γαλαξίας, ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός, Market In, SYN.KA, Bazaar, Χαλκιαδάκης, Discount Markt και στο αμιγώς ηλεκτρονικό σούπερ μάρκετ e-fresh.gr, αφορούν προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.
Το γεγονός αυτό προκάλεσε τη δυσαρέσκεια μερίδας των καταναλωτών που πιστεύουν ότι τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας είναι κατώτερα σε ποιότητα από τα επώνυμα brands.
Σε σχετική έρευνα που πραγματοποίησε το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, σε ότι αφορά τις τιμές, η συντριπτική πλειοψηφία του δείγματος (86,4% έναντι 72,9% πέρσι) θεωρεί ότι τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας έχουν καλύτερη τιμή.
Σημαντικό εύρημα της έρευνας είναι ακόμη ότι το 31,6% (έναντι 31,2% πέρσι) των ερωτηθέντων πιστεύει ότι είναι προϊόντα χειρότερης ποιότητας και το 57,5% έναντι 52,5% πέρσι , ίδιας ποιότητας. Ένα μικρότερο ποσοστό 10,9% (έναντι 16,3% πέρσι) τα θεωρεί ανώτερης ποιότητας από τις μάρκες των κατασκευαστών.
Με βάση τα παραπάνω στοιχεία συνάγεται ότι ο ανταγωνισμός μεταξύ επώνυμων και προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας κορυφώνεται, κάτι που θα πρέπει να προβληματίζει ιδιαίτερα τους προμηθευτές. Και αυτό γιατί προκειμένου να ανταγωνιστούν τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας θα πρέπει να υιοθετήσουν μια πολιτική τιμών που να συμπιέζει περισσότερο το περιθώριο κέρδος τους, ώστε να είναι περισσότερο ευέλικτοι στις συμφωνίες με τις αλυσίδες σούπερ - μάρκετ αλλά και στις παροχές προς αυτές, προκειμένου να εξασφαλίσουν καλύτερη θέση στα ράφια αλλά και στις προτιμήσεις των καταναλωτών.