Ως το «μεγάλο στοίχημα» χαρακτηρίζει ο Τζoν Ρόσμαν, πρώην στέλεχος της Amazon τη χρονιά που έρχεται, για το λιανεμπόριο.
Το «στοίχημα» αυτό, αναφέρει ο Ρόσμαν, ο οποίος είχε διατελέσει και ως ανώτερος τεχνολογικός σύμβουλος στο ίδρυμα Γκέιτς αλλά και διαδραμάτισε βασικό ρόλο στη δημιουργία και λειτουργία του Amazon Workplace, δεν είναι τίποτα άλλο παρά η ευκαιρία που προσφέρεται στους λιανοπωλητές όλων των μεγεθών και κατηγοριών να αναπτυχθούν και να επιτύχουν στον τομέα τους.
Αυτό που θα καθορίσει την επιτυχία τους είναι η ικανότητά τους να κατανοήσουν και να πλοηγηθούν στις νέες και εξελισσόμενες δυνάμεις, τοποθετώντας τις στον πυρήνα των στρατηγικών αναλύσεών τους, προκειμένου να καθορίσουν ποια στοιχήματα πρέπει να προτεραιοποιήσουν και να προχωρήσουν γρήγορα.
Όπως αναφέρει ο ίδιος, το σημερινό επιχειρηματικό τοπίο διαχωρίζει όλο και περισσότερο τις εταιρείες σε νικητές και ηττημένους, μια πραγματικότητα που είναι ιδιαίτερα εμφανής στον τομέα του λιανικού εμπορίου. Οι πληθωριστικές πιέσεις, οι τεχνολογικές εξελίξεις και οι αυξανόμενες προσδοκίες των καταναλωτών δημιουργούν μια «ιστορία λιανοπωλητών δυο ταχυτήτων», κάνοντάς το 2025 μια χρονιά-σταθμό για ακόμα και τις πιο ιστορικές μάρκες.
Ως παραδείγματα αναφέρει ο Ρόσμαν τις εισηγμένες Nike, Starbucks και τη Nordstrom. Αυτά τα εμβληματικά ονόματα αν και ήταν συνώνυμα της επιτυχίας σήμερα αγωνίζονται να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις μιας νέας εποχής. Αυτές οι εταιρείες υπέκυψαν στο «δίλημμα της καινοτομίας», δίνοντας υπερβολική σημασία στους υπάρχοντες πελάτες χωρίς να προωθήσουν επαρκώς τη συνεχιζόμενη καινοτομία. Δεν κατάφεραν να παραμείνουν ένα βήμα μπροστά από τον ανταγωνισμό, όπως οι νικητές του λιανικού εμπορίου το 2024, που είναι Amazon, η Walmart, η Aldi και η Overstock.com.
Αυτή τη στιγμή αλλά και στο εγγύς μέλλον το λιανεμπόριο επηρεάζεται από ορισμένους καθοριστικούς παράγοντες. Αυτοί, σύμφωνα με τον Ρόσμαν είναι:
- Ο πληθωρισμός, ο οποίος και αποτελεί το πρώτο «μέτωπο» για τους λιανοπωλητές το 2025. Με το κόστος να συνεχίζει να αυξάνεται -αν και λιγότερο απότομα- σε τομείς όπως οι πρώτες ύλες, η μεταφορά και η εργασία, ο πληθωρισμός συνεχίζει να πιέζει τα περιθώρια κέρδους, αναγκάζοντας τις εταιρείες να πάρουν δύσκολες αποφάσεις σχετικά με τις τιμές και τη διαθεσιμότητα των προϊόντων. Η επόμενη χρονιά θα δείξει ποιες μάρκες μπορούν να χρησιμοποιήσουν τον πληθωρισμό ως κίνητρο για στρατηγικές μειώσεις κόστους με βιώσιμο τρόπο, αντί για απλή αντιδραστική περιοριστική πολιτική. Εκείνες που θα περάσουν απλά το αυξημένο κόστος στους κουρασμένους από τον πληθωρισμό καταναλωτές, θα είναι μεταξύ των πρώτων που θα υποχωρήσουν.
- Ο πελάτης έχει πάντα δίκιο. Το 2025 θα φέρει μια αναγέννηση των υψηλών προσδοκιών των καταναλωτών. Αυτό αντανακλά μια επιστροφή στα πρότυπα πριν από την πανδημία, όταν πολλοί αδιαφορούσαν για επιχειρηματικές αναποδιές και καθυστερήσεις, θεωρώντας τα απλώς μέρος της διαδικασίας επιστροφής στην κανονικότητα. Πλέον, οι πελάτες που πληρώνουν για τα αυξημένα κόστη λόγω πληθωρισμού θα απαιτούν τουλάχιστον μεγαλύτερη ποιότητα και προσοχή, δείχνοντας τη μεγαλύτερη πίστη σε μάρκες που προσφέρουν περισσότερα κίνητρα αντί μόνο χαμηλές τιμές.
- Omnichannel: Παρά τις συζητήσεις για τη συνεχιζόμενη αναγκαιότητα της «ολοκληρωμένης πολυκαναλικής στρατηγικής» (omnichannel integration), η έννοια είναι, ήδη, παρωχημένη. Οι σύγχρονοι καταναλωτές δε θέλουν μια αποσπασματική εμπειρία αγορών — θέλουν απλώς συνέπεια και ευχέρεια. Δεν τους ενδιαφέρει αν μια μάρκα υιοθετεί το «omnichannel». Θέλουν απλώς αποτελεσματικές, ομαλές και αξιόπιστες αλληλεπιδράσεις. Οι λιανοπωλητές που συνεχίζουν να προσπαθούν να κατανοήσουν τον «κώδικα omnichannel» πιθανότατα υστερούν και σε άλλους κρίσιμους τομείς. Αυτοί που θα καταφέρουν να γεφυρώσουν με επιτυχία αυτά τα κανάλια και να ξεπεράσουν τη χρήση της ορολογίας γύρω από αυτά, θα είναι καλύτερα προετοιμασμένοι για το νέο λιανεμπορικό περιβάλλον, σε σύγκριση με τις εταιρείες που είναι παγιδευμένες από τα δικά τους buzzwords και τα σιλό τους.
- Καινοτομίες στο back-office. Το 2025, οι λειτουργίες του back-office και του mid-office στον τομέα του λιανικού εμπορίου θα βρίσκονται υπό ακόμα μεγαλύτερη επιτήρηση, καθώς τα προϋπολογισμένα κονδύλια μειώνονται και η ζήτηση για αποδοτικότητα συνεχώς αυξάνεται. Οι εταιρείες θα αντιμετωπίσουν αυξανόμενη πίεση να μειώσουν αυτές τις λειτουργίες στο απολύτως απαραίτητο, οδηγώντας σε μια βιομηχανική στροφή προς την αυτοματοποίηση και τις διαδικασίες που καθοδηγούνται από την τεχνητή νοημοσύνη.
Με τις απολύσεις προσωπικού και την ανάγκη για πιο αποδοτική παραγωγικότητα, οι επιχειρήσεις θα βασιστούν έντονα στα πιο καινοτόμα και έξυπνα συστήματα για να διαχειριστούν τα πάντα, από τα αποθέματα μέχρι την εξυπηρέτηση πελατών — αναδιαμορφώνοντας το εργατικό δυναμικό του λιανικού εμπορίου και αυξάνοντας σημαντικά την παραγωγικότητα ανά υπάλληλο.
- Πρακτικές εφαρμογές της ΤΝ. Η Tεχνητή Nοημοσύνη θα είναι κρίσιμη, πλέον, για τη βελτίωση της εμπειρίας των πελατών και τη βελτιστοποίηση των λειτουργιών των καταστημάτων, αναδεικνύοντας τις ως κορυφαία προτεραιότητα για τους λιανοπωλητές το 2025.
Αντί να κατευθύνουν πόρους σε μοντέρνες αλλά περιφερειακές τεχνολογίες όπως η επαυξημένη πραγματικότητα (AR) και η εικονική πραγματικότητα (VR), οι έξυπνοι λιανοπωλητές θα επικεντρωθούν σε πρακτικές εφαρμογές της τεχνητής νοημοσύνης που επηρεάζουν άμεσα την ικανοποίηση των πελατών και την επιχειρηματική αποδοτικότητα. Αυτή η πρακτική προσέγγιση θα μεταμορφώσει το περιβάλλον των καταστημάτων και θα απλοποιήσει την εμπειρία αγορών, από τα αυτοματοποιημένα συστήματα ταμείου μέχρι την τεχνολογικά υποστηριζόμενη εξυπηρέτηση πελατών, γεφυρώνοντας αποτελεσματικά το χάσμα μεταξύ της ευκολίας των διαδικτυακών αγορών και της εμπλοκής στο φυσικό κατάστημα.
Οι λιανοπωλητές που αναγνωρίζουν ξεκάθαρα αυτές τις δυνάμεις, σχεδιάζουν στρατηγικά γύρω από αυτές και προχωρούν με προσεκτικά σχεδιασμένες και δοκιμασμένες καινοτομίες -σκεπτόμενοι σε μεγάλη κλίμακα ενώ στοιχηματίζουν με μικρά ρίσκα- θα είναι αυτοί που θα επιτύχουν τη χρονιά που έρχεται.