Στους Big 4 οδεύουν τα έργα 1,3 δισ. της Θεσσαλίας
POOL/ΟΡΕΣΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΥ/EUROKINISSI
POOL/ΟΡΕΣΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΥ/EUROKINISSI

Στους Big 4 οδεύουν τα έργα 1,3 δισ. της Θεσσαλίας

Ένα βήμα μπροστά για να ξεκινήσουν τα κατεπείγοντα έργα αποκατάστασης βλαβών στη Θεσσαλία ύψους 1.3 δισ. έγινε, καθώς ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Χρήστος Σταϊκούρας, προχώρησε χθες στην υπογραφή των σχετικών αποφάσεων  κατακύρωσης και ανάθεσης των συμβάσεων με τον ορισμό ως προσωρινών αναδόχων τις  ΑΒΑΞ, AKTOR, ΜΕΤΚΑ και ΤΕΡΝΑ.

Η διαδικασία για την ανάθεση των συγκεκριμένων έργων έχει εκκινήσει από τις 10 Δεκεμβρίου του 2024 όταν το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έστειλε τις προσκλήσεις στους μεγάλους παίκτες των κατασκευών ΑΒΑΞ, AKTOR, ΜΕΤΚΑ και ΤΕΡΝΑ, για μια σειρά fast track έργα με στόχο την άμεση αποκατάσταση των ζημιών. Ωστόσο, αυτό άνοιξε τον ασκό του Αιόλου από την πλευρά των μικρότερων εργοληπτικών εταιρειών οι οποίες αποκλείστηκαν εξαρχής.

Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, προχωρά προς την ολοκλήρωση των διαδικασιών για να συμβασιοποιήσει τα έργα και εκκρεμεί η απόφαση της ΕΑΔΗΣΥ επί των προδικαστικών προσφυγών που κατατέθηκαν από το σχήμα ΔΟΜΙΚΗ ΚΡΗΤΗΣ-ΕΚΤΕΡ-ΕΡΕΤΒΟ-ΤΕΝΑ. Η συζήτηση στην ΕΑΔΗΣΥ θα πραγματοποιηθεί στις 31 Ιανουαρίου.

Η απόφαση αλλά κυρίως το σκεπτικό αυτής θα καθορίσει και το πόσο γρήγορα θα προχωρήσουν τα έργα και αν θα υπάρξει αναδιανομή και συμμετοχή και μικρότερων εταιρειών. 

Εφόσον η ΕΑΔΗΣΥ απορρίψει την προσφυγή, οι διαγωνισμοί μπορούν να συνεχιστούν κανονικά, όμως το παραπάνω σχήμα έχει την δυνατότητα να συνεχίσει με ασφαλιστικά μέτρα στο ΣτΕ. 

Τα οδικά και σιδηροδρομικά έργα αποκατάστασης στη Θεσσαλία δόθηκαν με αποφάσεις που δημοσιεύθηκαν στη Διαύγεια σε ΤΕΡΝΑ, AKTOR, AVAX και ΜETLEN και οι εργολαβίες θα υλοποιηθούν βάσει του άρθρου 32 του νόμου 4412/2019 που διευκολύνει τη διεξαγωγή γρήγορων διαδικασιών για την ανάθεση δημόσιων έργων κάτω από έκτακτες συνθήκες.

Όσον αφορά στη χρηματοδότηση των εν λόγω έργων, αυτή προέρχεται από το Ταμείο Ανάκαμψης αλλά και από το Αναπτυξιακό Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων με ποσό 233,12 εκατ. ευρώ για τα σιδηροδρομικά και άλλα 396,6 εκατ. ευρώ για τα οδικά έργα.

Τα έργα ύψους 460 εκατ. ευρώ είναι απαραίτητα για την αποκατάσταση του σιδηροδρομικού άξονα Αθήνας-Θεσσαλονίκης που σήμερα στο τμήμα Δομοκός-Λάρισα λειτουργεί με μια γραμμή αλλά και τις περιφερειακές γραμμές Παλαιοφάρσαλος-Καλαμπάκα και Λάρισα-Βόλος που επίσης έχουν τεθεί εκτός λειτουργίας.

Τα οδικά έργα ύψους 900 εκατ. ευρώ προορίζονται για την επαναφορά τοπικών οδών σε όλη τη Θεσσαλία και μέρος της περιοχής της Φθιώτιδας από τις καταστροφικές συνέπειες των θεομηνιών Daniel και Elias.

Την πίτα των μεγάλων έργων τη μοιράζονται οι big 4 κατασκευαστές ως εξής:

Η  AKTOR ορίστηκε προσωρινός ανάδοχος στα έργα αποκατάστασης των υποδομών των δήμων Τεμπών, Τυρνάβου, Ελασσόνας, Αγιάς, Λαρισαίων, Φαρκαδόνας, Κιλελέρ, Παλαμά, Μουζακίου, Τρικκαίων και Καρδίτσας, προϋπολογισμού 184 εκατ. ευρώ, προσφέροντας έκπτωση 4,80%, που αντιστοιχεί στα 141.264.516 ευρώ, αλλά και στο έργο που αφορά την  «Αποκατάσταση της μονής σιδηροδρομικής γραμμής Λάρισας – Βόλου», προϋπολογισμού 181.660.000 ευρώ, για το οποίο προσέφερε ποσοστό έκπτωσης 4,00%, δηλαδή το ποσό των 140.640.000,00 ευρώ.

Από την πλευρά της η ΑΒΑΞ είναι προσωρινός ανάδοχος στο έργο αποκατάστασης των ζημιών στις υποδομές των δήμων «Ιστιαίας-Αιδηψού, Μαντουδίου-Λίμνης-Αγίας Άννας, Δομοκού, Λαμίας, Αλμυρού, Φαρσάλων και Σοφάδων», με προϋπολογισμού 170 εκατ. ευρώ για το οποίο προσέφερε ποσοστό έκπτωσης 4,90 %, δηλαδή 130.379.032,25 ευρώ. Επίσης, την «αποκατάσταση της μονής σιδηροδρομικής γραμμής Παλαιοφαρσάλου – Καλαμπάκας σε εντοπισμένα τμήματα της γραμμής», προϋπολογισμού 57.660.000 ευρώ για το οποίο έδωσε  έκπτωση 4,10%, που αντιστοιχεί στο ποσό των 44.593.500,00 ευρώ.

Η «ΤΕΡΝΑ Α.Ε.» θα κατασκευάσει τα «Κατεπείγοντα έργα αποκατάστασης βλαβών των υποδομών συνεπεία των έντονων καιρικών φαινομένων «Daniel» και «Elias» στους δήμους, Αργιθέας, Λίμνης Πλαστήρα, Μετεώρων και Πύλης», με προϋπολογισμό 267.500.000,00 ευρώ, για το οποίο  προσέφερε ποσοστό έκπτωσης 5,00%, που αντιστοιχεί στο 204.939.516,13 ευρώ.

Επίσης  τα έργα αποκατάστασης βλαβών των υποδομών στους  δήμους: Ζαγοράς – Μουρεσίου, Νοτίου Πηλίου, Βόλου και Ρήγα Φεραίου, με προϋπολογισμό 278.200.000,00 €, για το οποίο έδωσε έκπτωση 5,00%, δηλαδή  στα 213.137.096,77 ευρώ.

Τέλος, η ΜΕΤΚΑ αναλαμβάνει την «Αποκατάσταση της διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Αθηνών - Θεσσαλονίκης, από την έξοδο του Σ.Σ. Δομοκού έως την είσοδο του Σ.Σ. Κραννώνα», έργο με προϋπολογισμό 173.600.000,00 ευρώ, η οποία προσέφερε ποσοστό έκπτωσης 4,00%, που αντιστοιχεί στο ποσό των 134.400.000,00 ευρώ.

Αυτή τη στιγμή εκκρεμούν η ανακοίνωση προσωρινού αναδόχου για  ακόμα δύο έργα αποκατάστασης και πιο συγκεκριμένα το έργο «Εργασίες αποκατάστασης της σιδηροδρομικής γραμμής Βόλου – Μηλεών από τον Σ.Σ. Άνω Λεχωνίων έως τον Σ.Σ. Μηλεών» και  με προϋπολογισμό 1.860.000,00 ευρώ και η «Αποκατάσταση των συστημάτων Σηματοδότησης, ETCS L1, Τηλεδιοίκησης και Ηλεκτροκίνησης στο τμήμα της διπλής σιδηροδρομικής γραμμής από το ΣΣ Παλαιοφάρσαλο έως ΣΣ Κράννων που καταστράφηκε από την κακοκαιρία Daniel» με προϋπολογισμού 37.200.000,00 ευρώ