Δεν είναι μόνο ο Γάλλος υπουργός Οικονομικών, ο οποίος μεταξύ σοβαρού και αστείου δήλωσε απευθυνόμενος στον διευθύνοντα σύμβουλο της Airbus, Guillaume Faury, κατά το συνέδριο «Ευρώπη 2024» στο Βερολίνο την Τρίτη, ότι προτιμά πλέον να πετάει με Airbus αντί για Boeing. Απ’ότι φαίνεται από το βιβλίο παραγγελιών της Αirbus, ολοένα και περισσότεροι κάνουν την ίδια σκέψη.
Σημαντικοί πελάτες της Boeing για παράδειγμα στην Ασία προέβησαν σε παραγγελίες προμήθειας 65 αεροσκαφών από την Airbus:
Η Japan Airlines, η δεύτερη μεγαλύτερη αεροπορική εταιρεία στην Ιαπωνία και μακροχρόνιος πελάτης της Boeing, θα προχωρήσει στην αγορά 21 αεροσκαφών A350-900 και 11 αεροσκαφών A321neo από την Airbus.
Ο μεγαλύτερος αερομεταφορέας της Νότιας Κορέας επίσης, η Korean Air, θα παραγγείλει 33 αεροσκάφη A350 από την Airbus, ύψους 13,7 δις δολαρίων. Για την Κorean Air μάλιστα είναι η πρώτη της της αγορά από αυτή την κατηγορία αεροσκαφών.
Μετά τα πρόσφατα προβλήματα με πτήσεις της Boeing, με τελευταίο περιστατικό εκείνο στις 5 Ιανουαρίου, σε πτήση της Alaska Airlines, κατά την οποία τραυματίστηκαν περισσότεροι από 50 επιβάτες, η Boeing ερευνάται σχετικά με τα πρότυπα ασφάλειας και ποιότητας, ενώ η παραγωγή αεροσκαφών έχει περιοριστεί από τις ρυθμιστικές Αρχές.
Βέβαια οι δύο εταιρείες δεν επικαλέστηκαν τα προβλήματα της Βoeing. Η JAL δήλωσε ότι προχωράει στην παραγγελία των αεροσκαφών νέας γενιάς για να ενισχύσει τις δραστηριότητές της ως αερομεταφορέα πλήρους εξυπηρέτησης και χαμηλού κόστους, ενώ η Korean Air δήλωσε ότι η παραγγελία της αφορά τον μακροπρόθεσμο σχεδιασμό του στόλου της, καθώς τα παλαιότερα αεροσκάφη αποσύρονται.
Στην ουσία όμως δεν θα ήταν παράλογο να ενστερνιστεί κανείς την άποψη ότι αυτή την περίοδο, η Airbus δεν έχει ιδιαίτερο ανταγωνισμό.
Αυτό φαίνεται και στις υψηλές πτήσεις της μετοχής, η οποία φέτος σημειώνει ήδη άνοδο της τάξης του 20%, μετά από άνοδο κατά 25,8% το 2023.
Φαίνεται επίσης και στο βιβλίο παραγγελιών της.
Η εταιρεία έκλεισε το έτος με βιβλίο παραγγελιών αξίας 554 δισεκατομμυρίων ευρώ με ανεκτέλεστο 8.598 εμπορικά αεροσκάφη.
Υπενθυμίζουμε ότι η ευρωπαϊκή εταιρεία κατασκευής αεροσκαφών κατά την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων τέταρτου τριμήνου για το 2023 ανακοίνωσε ότι αναμένει περίπου 800 παραδόσεις εμπορικών αεροσκαφών φέτος, πάνω από τον στόχο των 720 που είχε θέσει η Airbus για το 2023 και περισσότερα από τα 735 αεροπλάνα που εν τέλει παρέδωσε.
Η εταιρεία σημείωσε έσοδα 22,89 δις ευρώ για το τέταρτο τρίμηνο, αυξημένα κατά 11% από πέρυσι.
Τα καθαρά κέρδη μειώθηκαν κατά 13% στα 1,46 δις ευρώ, ενώ τα προσαρμοσμένα κέρδη προ τόκων και φόρων αυξήθηκαν κατά 3% στα 2,21 δις ευρώ.
Για το 2024, η Airbus δήλωσε ότι αναμένει προσαρμοσμένο EBIT μεταξύ 6,5 και 7 δισ. ευρώ. Οι ελεύθερες ταμειακές ροές πριν από τις συγχωνεύσεις και τις εξαγορές και τη χρηματοδότηση πελατών – μια μέτρηση που παρακολουθείται στενά από αναλυτές και επενδυτές – προβλέπεται να φτάσουν τα 4 δισ. ευρώ.
Η εταιρεία θα προτείνει μέρισμα 1,80 ευρώ ανά μετοχή για το 2023 και ειδικό μέρισμα 1,00 ευρώ ανά μετοχή στην ετήσια γενική της συνέλευση στις 10 Απριλίου.
Η Airbus είναι πολλά περισσότερα από επιβατικά αεροπλάνα
Όταν ακούμε Airbus οι περισσότεροι φέρνουμε στο μυαλό μας τα επιβατικά αεροπλάνα. Όμως η εταιρεία είναι πολλά περισσότερα.
Η Airbus είναι μια μεγάλη αεροδιαστημική και αμυντική εταιρεία που σχεδιάζει, αναπτύσσει και κατασκευάζει εμπορικά και στρατιωτικά αεροσκάφη, καθώς και οχήματα και δορυφόρους εκτόξευσης στο διάστημα. Η εταιρεία διαχειρίζεται τις δραστηριότητές της μέσω τριών τμημάτων: Airbus εμπορικής, Airbus άμυνας & διαστήματος, και Airbus ελικόπτερα.
Το πιο γνωστό κομμάτι του χαρτοφυλακίου της εταιρείας βέβαια είναι το εμπορικό, με μια πλήρη γκάμα αεροσκαφών που κυμαίνονται από τη σειρά A320 στενού αμαξώματος (130-200 θέσεων) έως το πολύ μεγαλύτερο αμάξωμα πλάτους A350-1000.
Το νέο δε BelugaXL, που βασίζεται στη μεγαλύτερη πλατφόρμα A330-200, ο στόλος BelugaST με βάση το A300-600 είναι πλέον πλήρως διαθέσιμος για υπερμεγέθεις υπηρεσίες μεταφοράς εμπορευμάτων παγκοσμίως.
-
Ηγέτης στη βιώσιμη αεροπορική βιομηχανία
Ακόμα και στο εμπορικό κομμάτι όμως η Airbus ξεχωρίζει του ανταγωνισμού, δεδομένου ότι τα A350 χρησιμοποιούν 25% λιγότερα καύσιμα από αντίστοιχα αεροσκάφη παλαιότερης γενιάς.
Το 2023, η Airbus χρησιμοποίησε περισσότερα από 11 εκατομμύρια λίτρα βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα-SAF - στις δραστηριότητές της, ήτοι δύο φορές τον όγκο του 2022. Η επίδοση αυτή ήταν πολύ παραπάνω από τον αρχικό στόχο για το 2023 και συνέβαλε στη μείωση των εκπομπών CO2 κατά 23.587 τόνους.
Η Airbus δεν αρκείται μόνο στα βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα, αλλά πραγματικά πρωτοπορεί στην προσπάθεια της για μια βιώσιμη αεροπορική βιομηχανία.
Πρόσφατα παρουσίασε στο κοινό το πλήρως ηλεκτρικό πρωτότυπο CityAirbus NextGen, ενόψει της παρθενικής πτήσης αργότερα φέτος.
Η εταιρεία εγκαινίασε πρόσφατα το νέο κέντρο δοκιμών CityAirbus στο Donauwörth, το οποίο θα είναι αφιερωμένο στη δοκιμή συστημάτων για ηλεκτρικά οχήματα κάθετης απογείωσης και προσγείωσης (eVTOL).
Το κέντρο, το οποίο αποτελεί μέρος της συνεχιζόμενης και μακροπρόθεσμης επένδυσης της Airbus στην Advanced Air Mobility -AAM-ξεκίνησε τη λειτουργία του με την ενεργοποίηση του CityAirbus NextGen τον Δεκέμβριο του 2023 και τώρα θα χρησιμοποιηθεί για τις υπόλοιπες δοκιμές που απαιτούνται πριν από την παρθενική πτήση του.
Αυτές οι δοκιμές καλύπτουν τους ηλεκτροκινητήρες με τους οκτώ ρότορες τους, καθώς και τα άλλα συστήματα του αεροσκάφους όπως τα χειριστήρια πτήσης και τα αεροηλεκτρονικά.
Άλλο ένα πρόσφατο επίτευγμα της Airbus αφορά την επίσημη ενεργοποίηση του πρώτου υδρογόνο-ηλεκτρικού συστήματος πρόωσης. Η εταιρεία αναφέρει σημαντική πρόοδο προς την κατεύθυνση της λειτουργίας μεγάλων υδρογονοηλεκτρικών αεροσκαφών έως το 2035, στο πλαίσιο του έργου ZEROe και έχει ολοκληρώσει τον σχεδιασμό και τις δοκιμές του συστήματος πρόωσης «iron pod», το οποίο συνδυάζει ένα σύστημα κυψελών καυσίμου υδρογόνου 1,2 megawatt, ηλεκτροκινητήρες και εξαρτήματα ελέγχου και ψύξης.
Η εταιρεία έχει προγραμματίσει για το 2024 περισσότερες δοκιμές, ενώ και η πρώτη δοκιμή πτήσης θα είναι το 2026. Μάλιστα, σύμφωνα με τον σχεδιασμό, σύντομα το iron pod θα είναι έτοιμο για εγκατάσταση στην πολυτροπική πλατφόρμα δοκιμών πτήσης ZEROe.
-
Ηγέτης στρατιωτικών δορυφορικών επικοινωνιών
Το τμήμα άμυνας και διαστήματος της Airbus παρέχει στις κυβερνήσεις στρατιωτικό υλικό, συμπεριλαμβανομένων αεροσκαφών μεταφοράς, δεξαμενόπλοιων και μαχητικών αεροσκαφών, όπως τα αεροσκάφη μάχης αιωρούμενου ρόλου Eurofighter Typhoon, τα αεροσκάφη A400M, C295 και CN235, το A330 Multi-Role Tanker Transport μαζί με ισχυρά, αξιόπιστα μη επανδρωμένα εναέρια συστήματα (UAS).
Η εταιρεία έχει επίσης εμπειρία 40+ ετών στην παροχή και τη συντήρηση υπηρεσιών επικοινωνίας για στρατιωτική και αμυντική χρήση. Για την ακρίβεια είναι παγκόσμιος ηγέτης στις υπηρεσίες στρατιωτικών δορυφορικών επικοινωνιών. (σ.σ: Σχετικό άρθρο για τη συμμετοχή της στο μεγαλύτερο αμυντικό project της Ευρώπης μπορείτε να διαβάσετε εδώ).
Ως διαστημική εταιρεία πλήρους εξυπηρέτησης, η Airbus μπορεί να σχεδιάζει, να ενσωματώνει, να εκτοξεύει και να λειτουργεί δορυφόρους επικοινωνιών, καθώς και να παρέχει σταθερούς και κινητούς επίγειους σταθμούς. Με αυτές τις δυνατότητες, χρησιμεύει ως προμηθευτής επικοινωνιών μεγάλων αποστάσεων με σταθερά, αναπτυσσόμενα και κινητά εξαρτήματα.
Η τεχνογνωσία της Airbus υπογραμμίζεται από τον πρωταρχικό της ρόλο ως αναδόχου για το Future Combat Air System -FCAS- της Ευρώπης, ένα δίκτυο επανδρωμένων και μη επανδρωμένων πλατφορμών από μαχητικά και drones έως δορυφόρους.
Η εταιρεία έχει επίσης στη φαρέτρα της μεταξύ άλλων την ανάπτυξη των
-Multi-Domain Combat Cloud -MDCC - ένα αποκεντρωμένο, ανθεκτικό στον κυβερνοχώρο, συνεργατικό δίκτυο πληροφοριών που χρησιμοποιεί τεχνολογίες που βασίζονται στο Cloud και
-την υλοποίηση του Network for the Sky -NFTS -μια ανθεκτική λύση στρατιωτικών επικοινωνιών με παγκόσμιο πλέγμα που επιτρέπει στα αεροσκάφη να είναι μέρος ενός «συνδεδεμένου» χώρου μάχης υψηλής ταχύτητας.
Τέλος, να αναφέρουμε ότι ο τελευταίος γεωστατικός τηλεπικοινωνιακός δορυφόρος EUTELSAT 36D που κατασκευάστηκε από την Airbus έχει ήδη αποσταλεί από την Τουλούζη της Γαλλίας στο Σάνφορντ της Φλόριντα των ΗΠΑ, με ένα Airbus BelugaST (A300-600ST).
Ο επόμενος προορισμός του είναι το Διαστημικό Κέντρο Κένεντι στη Φλόριντα, όπου θα εκτοξευθεί σε τροχιά με ένα SpaceX Falcon 9 αργότερα αυτόν τον μήνα.
Το EUTELSAT 36D βασίζεται στον τελευταίας γενιάς γεωστατικούς τηλεπικοινωνιακούς δορυφόρους Eurostar Neo και θα παρέχει τηλεοπτικές εκπομπές -DTH- και κυβερνητικές υπηρεσίες στην Αφρική, την Ευρώπη και τις ανατολικές χώρες με προγραμματισμένη διάρκεια ζωής άνω των 15 ετών.
Ο Philippe Pham, Επικεφαλής Συστημάτων Τηλεπικοινωνιών και Πλοήγησης στην Airbus, δήλωσε ότι το EUTELSAT 36D είναι το τελευταίο ορόσημο της μακροχρόνιας συνεργασίας της εταιρείας με την Eutelsat που εκτείνεται εδώ και περισσότερα από 30 χρόνια. Είναι ο 22ος γεωδορυφόρος που κατασκεύασε και θα παρέχει εκτεταμένη χωρητικότητα σε Αφρική και Ευρασία.
Με 70 φυσικούς αναμεταδότες Ku-band, ο πλήρως ηλεκτρικός EUTELSAT 36D θα διασφαλίσει όλες τις κύριες αποστολές του EUTELSAT 36B, με βελτιώσεις στην κάλυψη και την απόδοση.
Aποποίηση Ευθύνης
Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, καμία διασφάλιση δε δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.