Θεσσαλονίκη: Αποκαλύφθηκε η οπτική ταυτότητα του μετρό - Τι συμβολίζει το λογότυπο

Θεσσαλονίκη: Αποκαλύφθηκε η οπτική ταυτότητα του μετρό - Τι συμβολίζει το λογότυπο

Ένα καλλιγραφικό «μ» εμπνευσμένο από βυζαντινά χειρόγραφα είναι το λογότυπο του μετρό της Θεσσαλονίκης, το οποίο αντανακλά το ιστορικό βάθος της πόλης, την καινοτομία και τον δυναμισμό του έργου.

Η οπτική ταυτότητα του μετρό που παραδίδεται στους πολίτες της Θεσσαλονίκης σε 17 ημέρες και έρχεται να αλλάξει την καθημερινότητα της πόλης, αποκαλύφθηκε από τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστο Σταϊκούρα, παρουσία και του υφυπουργού Υποδομών Νίκου Ταχιάου στα γραφεία της Ελληνικό Μετρό ΑΕ. «Το ζητούμενο ήταν η δημιουργίας μιας ταυτότητας που θα προσδώσει σε ένα υπερσύγχρονο έργο την ιστορικότητα της Θεσσαλονίκης. Να συνδυάζει την παράδοση με την μοντέρνα αισθητική και λειτουργικότητα. Με το μετρό η πόλη αποκτά μια από τις πιο σύγχρονες υποδομές μεταφορών στην Ευρώπη και την ίδια στιγμή αναδεικνύει το μεγαλοπρεπές παρελθόν της», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Σταϊκούρας. 

Το πεζό γράμμα «μ» που αποτυπώνεται στο λογότυπο αποτέλεσε μια προφανή επιλογή, ώστε να παραπέμπει άμεσα στο μετρό αλλά και να διαφοροποιείται από το κεφαλαίο «Μ», το οποίο χρησιμοποιείται ευρέως σε διάφορες παραλλαγές του μετρό σε όλο τον κόσμο. Απλοποιήθηκε, όπως τόνισε ο κ. Σταϊκούρας, το βυζαντινό πεζό «μ» ώστε να συνδυάζει την αυθεντικότητα με τον καινοτόμο χαρακτήρα που επιδιώκουν να χαρακτηρίσει τη νέα ταυτότητα του μετρό Θεσσαλονίκης. «Έτσι, επετεύχθη η καθαρότητα, η αναγνωρισιμότητα που απαιτείται σε ένα σύγχρονο σύστημα μεταφορών ώστε το λογότυπο να είναι ευανάγνωστο και εύχρηστο σε κάθε του χρήση», πρόσθεσε ο κ. Σταϊκούρας. 

Από την πλευρά του, ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος, επισήμανε τη σημασία της ταυτότητας του έργου για τη Θεσσαλονίκη. «Το μετρό ξεκίνησε πριν από 20 χρόνια και το λογότυπο αντανακλά τα χαρακτηριστικά εκείνης της εποχής, ένα έργο με ελάχιστα κοινά με το μετρό της Αθήνας. Το μετρό της πόλης συνδυάζει παρελθόν και μέλλον και αυτό έπρεπε να αποτυπωθεί στο λογότυπο του έργου. Γεφυρώνει το παρελθόν και κοιτάει στο μέλλον η Θεσσαλονίκη», εξήγησε. 

Η προϊστάμενη του αρχιτεκτονικού τμήματος της Ελληνικό Μετρό, κα, Χρυσούλα Κουστένη, αναφέρθηκε στη συνέχεια στην έρευνα που προηγήθηκε στο εξωτερικό για να δημιουργηθεί το λογότυπο. 

Το τελικό αποτέλεσμα του λογότυπου ισορροπεί μεταξύ της ιστορικής έμπνευσης και της σύγχρονης αισθητικής. Το γράμμα «μ» έχει αποκτήσει μια καθαρή και γεωμετρική μορφή, αλληλοεπιδρώντας με τον κύκλο που το περιβάλλει. Η σύνθεση του «μ» που οπτικά διακόπτει τον κύκλο, συνδέει τη Θεσσαλονίκη με το Μετρό αποδίδοντας τη δυναμική της κίνησης και της προόδου. 

Επίσης, προστέθηκε η λέξη «METRO» που συμβάλει στην άμεση κατανόηση και αναγνωρισιμότητα της οπτικής ταυτότητας του νέου συστήματος μεταφορών από τα διεθνή ακροατήρια, διασφαλίζοντας ότι το λογότυπο είναι κατανοητό και εύκολα αναγνωρίσιμο από τους Έλληνες και από τους ξένους επισκέπτες της Θεσσαλονίκης. Η γραμματοσειρά Commissioner επιλέχθηκε λόγω της σύγχρονης και ευανάγνωστης μορφής της. Ο λιτός Sans Serif σχεδιασμός με τις καθαρές απλές γραμμές, την κάνει ιδανική για χρήση σε περιβάλλοντα όπου η σαφήνεια και η λειτουργικότητα είναι πρωταρχικής σημασίας, όπως σταθμοί, σήμανση, και πληροφοριακά συστήματα. 

Αναφορικά με τη χρωματική παλέτα είναι το σκούρο μπλε που συμβολίζει τη σταθερότητα, την ασφάλεια και την αίσθηση εμπιστοσύνης που πρέπει να εκπέμπει κάθε σύγχρονο σύστημα μεταφορών. Η χρήση ενός μόνο χρώματος μάλιστα ενισχύει τον λιτό και στιβαρό σχεδιασμό του, με την κα, Κουστένη να δείχνει στη συνέχεια τους τρόπους παράθεσης του σήματος σε πινακίδες, στους σταθμούς του μετρό κτλ. 

Σημειώνεται τέλος ότι σε κάθε σταθμό του Μετρό θα υπάρχουν 35 πινακίδες , με το λογότυπο, πικτογράμματα ή και γράμματα.