Η είσοδος του ομίλου Μαρινάκη στην κούρσα της διεκδίκησης της Κωτσόβολος, αλλά και η επίσημη επιβεβαίωση του ενδιαφέροντος της ΔΕΗ και του ομίλου Quest για την εξαγορά της αλυσίδας δημιουργούν νέα δεδομένα σχετικά με το μέλλον της λιανικής αγοράς ηλεκτρικών συσκευών και ειδών τεχνολογίας.
Αν στα παραπάνω δεδομένα προστεθεί και το ενδιαφέρον ξένων επενδυτών για την Κωτσόβολος,, το οποίο επιβεβαιώνεται και από την Currys, τότε τα σενάρια σχετικά με το πώς θα διαμορφωθεί η λιανική αγορά γίνονται λίγο πιο περίπλοκα.
Η περίπτωση της Κωτσόβολος δεν είναι μια συνηθισμένη περίπτωση πώλησης μιας προβληματικής ή υπερχρεωμένης επιχείρησης. Αντίθετα, πρόκειται για μια υγιή και αναπτυσσόμενη εταιρεία η οποία κατέγραψε για τη χρήση 2022-2023 έναντι της χρήσης 2021-2022 αύξηση 12,1% στον κύκλο εργασιών της, ο οποίος ανήλθε σε 733 εκατ.ευρώ. Τα κέρδη προ τόκων, φόρων και αποσβέσεων (EBITDA) έφτασαν τα 48,6 εκατ.ευρώ, από 51,7 εκατ.ευρώ την προηγούμενη χρήση.
Τα λειτουργικά κέρδη (EBIT) ανήλθαν σς 20.7 εκατ.ευρώ, από 25.2 εκατ.ευρώ το 2021-2022, παρουσιάζοντας μείωση, λόγω των ισχυρών πληθωριστικών πιέσεων σε όλες –ανεξαιρέτως – τις γραμμές κόστους, συμπεριλαμβανομένης της αύξησης στο κόστος πωληθέντων.
Επιπρόσθετα, οι επενδύσεις για το συγκεκριμένο οικονομικό έτος έφτασαν τα 13,4 εκατ.ευρώ, έναντι 13,3 εκατ.ευρώ το 2021-2022, ενώ τα ταμειακά διαθέσιμα έκλεισαν στα 82,8 εκατ.ευρώ έναντι 59,4 εκατ.ευρώ το 2021-2022, σημειώνοντας αύξηση της τάξεως του 39.4%.
Η πώληση της αλυσίδας, σύμφωνα με την Currys γίνεται για λόγους ενίσχυσης της ρευστότητας του ομίλου σε μια χρονική στιγμή όπου η διοίκηση θα προχωρήσει σε ανδιάρθρωση των δραστηριοτήτων του. Δεδομένου ότι η Κωτσόβολος, όπως προαναφέρθηκε, είναι μια υγιής επιχείρηση και η Ελλάδα μια υγιής οικονομία, με σταθερή κυβέρνηση, όπως ανέφεραν στελέχη της διοίκησης της Currys, έπρεπε να διερευνηθούν όλες οι προοπτικές. Το γεγονός ότι στις προοπτικές αυτές συμπεριμβάνεται και η πώληση της αλυσίδας οφείλεται και στο ότι η ελληνική επιχείρηση δεν έχει ιδιαίτερες συνέργειες με τον υπόλοιπο Όμιλο.
Πάντως, η Currys δεν είναι διατεθειμένη να πουλήσει φθηνά, καθώς όπως είχε διευκρινίσει αν δεν πετύχει καλή τιμή δεν θα προβεί σε πώληση. Μάλιστα επεξεργάζεται δύο σενάρια ενίσχυσης της ρευστότητάς της. Το ένα είναι να συνεχίσει να διατηρεί τον πλήρη έλεγχο της εταιρείας, προσπαθώντας να επωφεληθεί από τις επιδόσεις της, ενώ το ενδιάμεσο σενάριο περιλαμβάνει την πώληση πλειοψηφικού πακέτου μετοχών και τη διατήρηση ενός μειοψηφικού πακέτου.
Σύμφωνα με τους αναλυτές της αγοράς, η αποτίμηση της Κωτσόβολος, με βάση τα EBITDA εκτιμάται σε 300 εκατ.ευρώ, τη στιγμή που οι περισσότερες δεσμευτικές προσφορές διαμορφώνονται στο επίπεδο των 200 εκατ.ευρώ.
Τα σενάρια
Σε περίπτωση που η Currys κρίνει ότι η το τίμημα είναι ικανοποιητικό και πουλήσει τελικά την αλυσίδα, θα υπάρξουν ανακατατάξεις στην αγορά. Βέβαια, οι τρείς ισχυροί πόλοι, δηλαδή το Πλαίσιο, το Public Group και η Κωτσόβολος θα εξακολουθήσουν να ανταγωνίζονται, όμως η επικείμενη αλλαγή ιδιοκτησίας της Κωτσόβολος αναμένεται να δημιουργήσει νέα δεδομένα.
Με βάση το σενάριο που η Quest Συμμετοχών εξαγοράζει την Κωτσόβολος δημιουργείται μια ισχυρή αλυσίδα, η οποία θα ενισχύσει σημαντικά το αποτύπωμα στη λιανική αγορά του ομίλου, ο οποίος έχει, ήδη, παρουσίαμέσω καταστημάτων για την πώληση προϊόντων τεχνολογίας συγκεκριμένων κατασκευαστών (Apple, Xiaomi), ενώ έχει τη διανομή των κλιματιστικών Gree, Toyotomi και επίσης τη διανομή των σημάτων Singer, Izola και Kerosun, μετά την εξαγορά της «Γ.Ε. Δημητρίου». Επίσης διαθέτει το ηλεκτρονικό κατάστημα you.gr. Συνεπώς, η απόκτηση της «Κωτσόβολος» και του δικτύου των 93 καταστημάτων σε Ελλάδα και Κύπρο θα δημιουργούσε μεγάλες συνέργειες για τον όμιλο ενώ παράλληλα θα ενίσχυε σημαντικά και την Κωτσόβολος.
Στην περίπτωση που η Κωτσόβολος εξαγοραστεί από το σχήμα του ομίλου Μαρινάκη, στο οποίο σύμφωνα με πληροφορίες συμμετέχει το Latsco Family Office, το επενδυτικό fund της Μαριάννας Λάτση καθώς και ο Χάρης Καρώνης, ιδρυτής και βασικός μέτοχος της Viva Wallet, ιδιαίτερο βάρος θα δοθεί στην ισχυρή θέση της αλυσίδας.
Και αυτό γιατί το ενδιαφέρον του ομίλου Μαρινάκη, εδράζεται, στη θέση που έχει στην ελληνική και κυπριακή αγορά η αλυσίδα, καθώς και το μεγάλο της πελατολόγιο αλλά και το αποτύπωμά της. Παράλληλα, δελεαστικό ακόμη είναι και το λειτουργικό μοντέλο omnichannel που διαθέτει η Κωτσόβολος για το οποίο έχει πραγματοποιήσει σημαντικές επενδύσεις.
Σε ό,τι αφορά το σενάριο, σύμφωνα με το οποίο ο έλεγχος της Κωτσόβολος θα περάσει στη ΔΕΗ, δεν έχει διευκρινισθεί ακόμη τι μέλλει γενέσθαι. Η ΔΕΗ επιδιώκει να αναπτύξει δίκτυο καταστημάτων με τη μέθοδο του franchising, τα οποία θα παρέχουν ολοκληρωμένες υπηερεσίες ενέργειας, προσφορές αλλά θα προωθούν και νέα οικονομικά ενεργειακά πακέτα προς τους οικιακούς χρήστες αλλά και τις επιχειρήσεις. Στην περίπτωση που θα αποκτήσει ένα δίκτυο 93 καταστημάτων, όπως στην περίπτωση του ΟΤΕ με τα καταστήματα Γερμανός το 2006, η ανάπτυξη του δικτύου θα είναι πιό εύκολη. Το ερώτημα είναι ποια από τα καταστήματα θα λειτουργούν αμιγώς ως Κωτσόβολος, ποια ως ΔΕΗ και ποια θα συνδυάζουν και τις δυο δραστηριότητες.
Ένα τέταρτο σενάριο είναι και αυτό του να πωληθεί η Κωτσόβολος σε κάποια ξένη εταιρεία ή όμιλο. Στην περίπτωση αυτή ο ξένος επενδυτής δεν αναμένεται να αντιμετωπίζει ιδιαίτερα προβλήματα καθώς θα πάρει μια εταιρεία «στρωμένη» με τεράστιο πελατολόγιο, λειτουργικό μοντέλο omnichannel και συνεπώς δεν θα αναγκαστεί να αποεπενδύσει από την Ελλάδα, όπως έπραξαν η Fnac και η MediaMarkt, η οποία απορροφήθηκε από την Public Group.