Tupperware: Από το «love brand» και τη χρυσή εποχή στη χρεοκοπία
Shutterstock
Shutterstock

Tupperware: Από το «love brand» και τη χρυσή εποχή στη χρεοκοπία

Μεγάλη αναστάτωση προκάλεσε στο δίκτυο των συνεργατών της Tupperware στην Ελλάδα το τελεσίγραφο της μητρικής εταιρείας για οριστική διακοπή των παραγγελιών της από τις 9 Ιανουαρίου.

Ωστόσο, η ιστορία της Tupperware στην Ελλάδα ξεκινάει στις αρχές της δεκαετίας του 1960, σε μια εποχή που η οικογενειακή κουζίνα και οι παραδοσιακές μέθοδοι αποθήκευσης τροφίμων ήταν το παν για τους Έλληνες.

Η Tupperware, με την καινοτόμο ιδέα των πλαστικών δοχείων που διατηρούσαν φρέσκα τα τρόφιμα, εισήλθε στην ελληνική αγορά το 1966, και το 1967 εγκαινιάστηκε η παραγωγή στην πόλη της Θήβας.

Μέσα από μια μικρή βιομηχανική μονάδα, η Tupperware κατάφερε να κερδίσει την εμπιστοσύνη των ελληνικών νοικοκυριών, καθώς τα περίφημα «ταπεράκια» της έγιναν σύμβολο για τη φροντίδα και την οργάνωση της καθημερινότητας.

Για δεκαετίες, η Tupperware κυριάρχησε στην ελληνική αγορά, επεκτείνοντας την παρουσία της σε όλη την Ελλάδα και επιτυγχάνοντας σημαντικά μερίδια αγοράς.

Παράλληλα, καθιέρωσε τη μοναδική στρατηγική των επιδείξεων «πόρτα-πόρτα», όπου ανεξάρτητοι πωλητές παρουσίαζαν τα προϊόντα της σε σπίτια, δημιουργώντας μια κοινότητα φανατικών θαυμαστών. Η επιτυχία ήταν τεράστια και η Tupperware απέκτησε την αίσθηση του «love brand», συνώνυμο της ποιότητας και της καινοτομίας.

Η απειλή του διαδικτύου

Η αλλαγή της εποχής και η έλευση του διαδικτύου, ωστόσο, έφεραν νέες προκλήσεις. Το online εμπόριο και η εξέλιξη των καταναλωτικών συνηθειών έθεσαν σε κίνδυνο το παραδοσιακό μοντέλο πωλήσεων της Tupperware. Το 2017, η εταιρεία είχε καταφέρει να συγκεντρώσει πάνω από 3 εκατομμύρια αντιπροσώπους σε όλο τον κόσμο, όμως η πίεση από τις νέες τεχνολογίες και τη διανομή γευμάτων με πλαστικά μιας χρήσης επηρέασε την πορεία της.

Αλλά και στην Ελλάδα, οι συνήθειες άλλαξαν. Έτσι, ο τοπικός τζίρος άρχισε να μειώνεται σημαντικά. Το 2022, η εταιρεία κατέγραψε πτώση του τζίρου από 38,85 εκατ. ευρώ σε 18,44 εκατ. ευρώ και το 2023 οι ζημιές ήταν σχεδόν 25 χιλιάδες ευρώ από τα κέρδη 2,13 εκατ. ευρώ του 2022.

Η κρίση ήταν φανερή, και το εργοστάσιο της Θήβας, που για χρόνια αποτελούσε το κέντρο της παραγωγής στην Ελλάδα, έκλεισε το Σεπτέμβριο του 2024, αφήνοντας το μέλλον της Tupperware στην Ελλάδα αβέβαιο.

Η πτώχευση και το κλείσιμο

Η καμπή ήρθε τον Σεπτέμβριο του 2024, όταν η Tupperware αποφάσισε να κηρύξει πτώχευση και να συμφωνήσει την πώλησή της σε δανειστές της. Αν και η συμφωνία διασφάλισε τη συνέχιση των δραστηριοτήτων της με νέους ιδιοκτήτες, την Party Products LLC, η εμβληματική μάρκα πέρασε σε μια νέα εποχή γεμάτη αβεβαιότητα.

Οι δανειστές, μέσω της Stonehill Capital Management και της Alden Global Capital, απέκτησαν τα περιουσιακά στοιχεία της Tupperware και υποσχέθηκαν να διατηρήσουν τη λειτουργία της σε βασικές αγορές. 

Η εταιρεία των δανειστών θα επικεντρωθεί αρχικά στην προσφορά προϊόντων Tupperware σε ορισμένες βασικές αγορές σε όλο τον κόσμο. Οι εργασίες σε αυτές τις παγκόσμιες βασικές αγορές θα συνεχιστούν χωρίς διακοπή και οι πελάτες θα μπορούν να αγοράζουν προϊόντα από ανεξάρτητους συμβούλους πωλήσεων Tupperware, ιστότοπους ηλεκτρονικού εμπορίου Tupperware και συνεργάτες λιανικής.

Στην Ελλάδα, οι τίτλοι τέλους πέφτουν οριστικά για την Tupperware με την τελευταία ανακοίνωση της εταιρείας:

«Σήμερα μοιραζόμαστε μαζί σας μία πολύ δύσκολη ανακοίνωση. Ως Tupperware Ελλάδος, στα πλαίσια των ευρύτερων αποφάσεων που έχουν ληφθεί από τη μητρική εταιρεία για όλες τις χώρες της Ευρώπης - αποφάσεις που καλούμαστε και εμείς με τη σειρά μας να ακολουθήσουμε - θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε ότι θα είμαστε σε θέση να δεχόμαστε παραγγελίες για αγορά των προϊόντων της εταιρείας μέχρι και την 8η Ιανουαρίου 2025»

Η επόμενη μέρα

«Η συμφωνία διασφαλίζει ότι η επωνυμία Tupperware θα συνεχίσει να λειτουργεί και ότι οι εργασίες θα συνεχιστούν, τουλάχιστον προς το παρόν», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας δεδομένων και ανάλυσης GlobalData, Neil Saunders. «Ωστόσο, η εταιρεία εξακολουθεί να αντιμετωπίζει μια δύσκολη μάχη για μακροπρόθεσμη επιβίωση», σημείωσε.

Ενώ η εμβληματική μάρκα, διάσημη για τα πάρτι των απευθείας πωλήσεων, έχει βρει νέους ιδιοκτήτες, μπορεί να χρειαστεί να γίνουν περισσότερα, σύμφωνα με τον Saunders.

«Πρέπει να απομακρυνθεί από τις άμεσες πωλήσεις καθώς το μοντέλο πιέζεται όλο και περισσότερο και να βρει μια ισχυρότερη και πιο σταθερή στρατηγική διανομής», είπε. «Χρειάζεται επίσης να διπλασιάσει την καινοτομία και τον σχεδιασμό, ώστε να μπορεί να δικαιολογήσει τις τιμές υψηλότερες από το μέσο όρο. Αυτά τα πράγματα ουσιαστικά σημαίνουν να ξαναγράψουμε το βιβλίο κανόνων για την Tupperware, κάτι που δεν θα είναι εύκολο».